D

DALIBOREK, EL YOUTUBER NAZI (Svet podle Daliborka). 2017. República Txeca. D.: Vít Klusák. G.: Vít Klusák, Marianna Stránská. F.: Adam Krulis. M.: Vladimír Godár. P.: Hypermarket Film. ■ El retrat tant subversiu com absurd d’un neonazi txec solter que encara viu amb la seva mare, fumadora compulsiva i addicta al Facebook, esdevé d’allò més interessant a mesura que Klusák desenvolupa el seu antiheroi i les seves reaccions vers les patètiques persones que l’envolten, però on realment encerta la jugada és al magnífic epíleg, donant-nos de forma inesperada una lliçó de surrealisme tragicòmic documental als camps on Hitler va exterminar a almenys un milió i mig de persones, generant certs dubtes sobre la serietat de l’agosarada proposta. 105m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜

DALLAS BUYERS CLUB. 2013. Estats Units. D.: Jean-Marc Vallée. G.: Craig Borten, Melisa Wallack. F.: Yves Bélanger. M.: Varis. I.: Matthew McConaughey, Jennifer Garner, Jared Leto, Steve Zahn, Dallas Roberts. P.: Truth Entertainment  et al. ■ L’altra cara de la moneda de «Philadelphia» (1993), la crua i descarnada d’un dels primers casos mediàtics de la SIDA, el de Ron Woodroof, tractat per Vallée amb tanta complexitat i barroquisme psicològic, que per molt que ens meravellem per la brillant actuació de McConaughey, per molt que lloem les intencions de destapar el joc brut de les farmacèutiques, per molt que ens impacti la idea de fer calers amb la teva pròpia malaltia, no podem evitar veure’ns abocats i abocades a un grapat aïllat de moments sublims, de transcendència emocional enorme i prou, doncs mai arribem a connectar del tot amb aquests personatges tan passats de voltes. 117m. C. 2.35:1. ‘: 5M.$ N: 55,2M.$  ˜˜˜

i Guanyadora de 3 Oscar: Actor Protagonista (Matthew McConaughey), Actor Secundari (Jared Leto) i Maquillatge; 3 nominacions (Millor Pel·lícula, Muntatge i Guió Original).

DEAD OR ALIVE (Dead or Alive: Hanzaisha). 1999. Japó. D.: Takashi Miike. G.: Ichiru Ryu. F.: Hideo Yamamoto. M.: Kôji Endô. I.:  Riki Takeuchi, Sho Aikawa, Renji Ishibashi, Ren Osugi. P.: Daiei Motion Picture Company / Toei Video Company / Excellent Film. ■ Subversiu film de yakuzes que empra la Sèrie B per elaborar un retrat ensordidor i hiperbòlic de la màfia japonesa, amb la ratlla de cocaïna més llarga que s’hagi vist mai, i un agressiu duel entre poli «bo» i yakuza molt dolent que ens portarà a un dels finals més catàrtics que es poden imaginar, amb homenatge a «Bola de Drac» inclòs. 105m. C. 1.85:1. ˜˜˜˜

DEAD OR ALIVE 2: SANGRE YAKUZA (Dead or Alive 2: Tôbôsha). 2000. Japó. D.: Takashi Miike. G.: Masa Nakamura. F.: Kazunari Tanaka. M.: Chu Ishikawa. I.:  Sho Aikawa, Riki Takeuchi, Kenichi Endo, Shinya Tsukamoto, Ren Osugi. P.: Excellent Film / Daiei Motion Picture. ■ Inferior continuació que, perdut el factor sorpresa, opta per l’intimisme, la reflexió poètica i distant, i la fantasia mística a través de les ales blanques que li surten al personatge de Riki Takeuchi, reconvertit en àngel per buscar la redemció a tanta destrucció sembrada i, això sí, ressetejant la historia, que res a veure té amb l’anterior. 97m. C. 1.85:1. ˜˜˜

DEAD OR ALIVE 3: DUELO FINAL (Dead or Alive: Final). 2002. Japó. D.: Takashi Miike. G.: Hitoshi Ishikawa, Yoshinobu Kamo, Ichiro Ryu. F.: Shuuwa Kôgen. M.: Kôji Endô. I.:  Sho Aikawa, Riki Takeuchi, Maria Chen, Richard Chen. P.: Excellent Film / Daiei Motion Picture. ■ La més fluixa entrega de la trilogia, tot i resultar divertida, és també la més caòtica i banal, amb ritme de locomotora i efectes especials de patxanga, en el que suposa l’enfrontament final entre Takeuchi i Aikawa ara sí, apostant obertament pels excessos propis del Manga i perdent l’asperesa i brutícia de la primera i la poesia i misticisme de la segona, tot plegat en el sí d’una distopia totalitària. 99m. C. 1.85:1. ˜˜½

DEATH PROOF. 2007. Estats Units. D.: Quentin Tarantino. G.: Quentin Tarantino. F.: Quentin Tarantino. M.: Quentin Tarantino. I.:  Kurt Russell, Rosario Dawson, Vanessa Ferlito, Zoe Bell, Sydney Tamiia Poitier. P.: Dimension Films / The Weinstein Company. ■ És el torn per Tarantino de retre homenatge al Grindhouse dels 70, en una història d’alliberació femenina i castració masculina simbolitzada en un grup de noies aventureres (brillant Zoe Bell actuant també d’especialista de les seves pròpies seqüències d’acció) i un conductor suïcida (un molt carpenterià Kurt Russell que ens recupera la filosofia del «Crash» de Cronenberg), respectivament, que coincidiràn en un duel frontal entre cotxes mítics impecablement executat, demostrant l’enorme valua d’un film aparentment menor però molt superior a la seva parella de projecció, «Planet Terror». 114m. (87m. / 121m.) C. 2.39:1. ˜˜˜˜

DEIDRA Y LANEY ASALTAN UN TREN (Deidra & Laney rob a train). 2017. EUA. D.: Sydney Freeland. G.: Shelby Farrell. F.: Quyen Tran. M.: Mark Orton. I.:  Missi Pyle, Danielle Nicolet, Sharon Lawrence, Tim Blake Nelson, Sasheer Zamata. P.: Dimension Films / EFTI. ■ +++++. 92m. C. 1.85:1. ˜½

DEL REVÉS (INSIDE OUT) (Deidra & Laney rob a train). 2017. EUA. D.: Sydney Freeland. G.: Shelby Farrell. F.: Quyen Tran. M.: Mark Orton. I.:  Missi Pyle, Danielle Nicolet, Sharon Lawrence, Tim Blake Nelson, Sasheer Zamata. P.: Dimension Films / EFTI. ■ +++++. 92m. C. 1.85:1. ˜½

DÉJAME ENTRAR (Låt den rätte komma in). 2008. Suècia. D.: Tomas Alfredson. G.: John Ajvide Lindqvist (Novel·la: John Ajvide Lindqvist). F.: Hoyte van Hoytema. M.: Johan Söderqvist. I.:  Kåre Hedebrant, Lina Leandersson, Per Ragnar, Henrik Dahl, Karin Bergquist. P.: Dimension Films / EFTI. ■ Glacial i postmoderna pel·lícula de vampirs que parla dels rites de passage d’un nen a través de la seva relació amb una nena vampira amb la qual descobreix l’amor adolescent, tot narrada amb un classicisme sacsejat per brots de descarnada i gens compassiva violència i una elegància formal, amb especial cura per l’apartat sonor, que la fan a un temps una experiència esgarrifosa i un clàssic instantani del génere. 115m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜½

DÉJAME SALIR (Get Out). 2017. Estats Units. D.: Jordan Peele. G.: Jordan Peele. F.: Toby Oliver. M.: Michael Abels. I.:  Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford, Betty Gabriel. P.: Blumhouse Productions / QC Entertainment. ■ Un jove de color visita la inquietant familia de la seva xicota blanca per adentrar-se en un malson on paranoia, hipnotisme, i relat racial es donaràn la mà per desembocar en un final que no està a l’altura, però que imprimirà un nou significat al cotó que ha esclavitzat als negres durant segles. 104m. C. 2.35:1. m/mmmm ˜˜˜½

DEPREDADOR (Predator). 1987. Estats Units. D.: John McTiernan. G.: Jim Thomas, John Thomas. F.: Donald McAlpine. M.: Alan Silvestri. I.:  Arnold Schwarzenegger, Carl Weathers, Sonny Landham, Bill Duke, Elpidia Carrillo. P.: 20th Century Fox. ■ Contundent clàssic de la sci-fi d’acció hormonada que no només va llençar en McTiernan a la fama sinó també creà una de les criatures més cèlebres del bestiari dels 80, un alienígena de sang fosforescent que passarà de ser caçat per Arnie i companyia a ser caçador, un de ben letal. 107m. C. 1.85:1. -/m ˜˜˜˜

DEPREDADOR 2 (Predator 2). 1990. Estats Units. D.: Stephen Hopkins. G.: John Thomas, Jim Thomas. F.: Peter Levy. M.: Alan Silvestri. I.:  Danny Glover, Gary Busey, Rubén Blades, Maria Conchita Alonso, Bill Paxton. P.: 20th Century Fox. ■ Mediocre però amena continuació del film de McTiernan que aquest cop perd el to d’horror de l’anterior per guanyar acció i adrenalina situant l’acció a la ciutat de Los Ángeles, i substituint els músculs d’Arnie i companyia pel carisma d’un veterà com Danny Glover, a la seva etapa més exitosa. 108m. C. 1.85:1. ˜˜½

DESAPARECIDO (SERIE ANIME) (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

DESCENSO (The Descent). 2005. Regne Unit. D.:  Neil Marshall. G.: Neil Marshall. F.: Sam McCurdy. M.: David Julyan. I.:  Shauna Macdonald, Natalie Jackson Mendoza, Alex Reid, Saskia Mulder. P.: Celador Films / Pathé. ■ ++++++. 100m. C. 2.35:1. ‘: 3,5M. £ N: 57 M. £  ˜˜˜½

DESTINO DE JÚPITER, EL (Jupiter Ascending). 2015. Estats Units. D.: Lilly Wachowski, Lana Wachowski. G.: Lilly Wachowski, Lana Wachowski. F.: John Toll. M.: Michael Giacchino. I.:  Mila Kunis, Channing Tatum, Eddie Redmayne, Sean Bean, Doona Bae. P.: Warner Bros. Pictures / Village Roadshow Pictures. ■ Film amè però menor de les Germanes Watchowsky que tot i el ritme trepidant d’una trama de princeses intergalàctiques que desconeixen la seva condició i fidels soldats alienígenes que es deixen la pell per salvar-les, acaba resultant bigarrada, excessiva i el que és més greu, massa kitsch en el disseny de producció i en la caracterització física i conductual dels personatges, provocant-nos malsons amb les puntegudes orelles de Channing Tatum. 127m. C. 2.35:1. ˜˜

DESTINO FINAL (Final Destination).  2000. Estats Units. D.: James Wong. G.: Jeffrey Reddick, James Wong, Glen Morgan. F.: Robert McLachlan. M.: Shirley Walker. I.:  Devon Sawa, Ali Larter, Kerr Smith, Seann William Scott. P.: New Line Cinema. ■ Enginyós i entranyable slasher que va ensenyar a tota una generació a prevenir els accidents domèstics mitjançant un assassí tan incorpori com la mateixa mort i un Devon Sawa que va mullar milions de calcetes adolescents arreu del món. 98m. C. 1.85:1. ˜˜˜½

DESTINO FINAL 5 (Final Destination).  2000. Estats Units. D.: James Wong. G.: Jeffrey Reddick, James Wong, Glen Morgan. F.: Robert McLachlan. M.: Shirley Walker. I.:  Devon Sawa, Ali Larter, Kerr Smith, Seann William Scott. P.: New Line Cinema. ■ ++++. 98m. C. 1.85:1. ˜˜˜½ falta ficha

DESTINOS (Posoki).  2017. Bulgària / Alemanya / Macedònia. D.: Stephan Komandarev. G.: Stephan Komandarev, Simeon Ventsislavov. F.: Vesselin Hristov. I.:  Ivan Barnev, Georgi Kadurin, Borislava Stratieva, Anna Komandareva,Vassil Vassilev. P.: Argo Film / Aktis Film Production / Sektor Film Skopje. ■ Contundent visió de la Bulgària contemporània, trista i depriment, que dóna peu al seguiment de diversos microrelats de taxistes a la ciutat de Sofia, narrats a través de plans-seqüència que ens impliquen en les experiències reals dels conductors, bons i dolents, retrat coral del qual se’n destaca l’intent de suïcidi i al qual només li podrem retreure certa manca de naturalitat dramàtica en una excessiva dependència del guió escrit, deixant poc marge per la improvisació. 103m. C. 1.85:1. ˜˜˜½

DEUDA DE HONOR (The Homesman).  2014. Estats Units. D.: Tommy Lee Jones. G.: Tommy Lee Jones, Kieran Fitzgerald, Wesley Oliver.  F.: Rodrigo Prieto. M.: Marco Beltrami. I.:  Jason Segel Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Tim Blake Nelson , Meryl Streep. P.: Roadside Attractions et al. ■ Sublim western crepuscular que adopta un discurs feminista a través de la confrontació entre personalitats tan oposades com la masclista de Tommy Lee Jones i la d’una dona feta a si mateixa com Hilary Swank, que tot adoptant una estructura de road movie, desemboca en un gir de guió a mitjans de metratge que glaça la sang tot trencant convencions narratives, i acaba per demostrar, a través de la cadència lírica i reflexiva pròpia de les grans obres, que encara hi ha molt camí per transitar en la revisió del gènere. 122m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜

DHEEPAN (The Descent). 2005. Regne Unit. D.:  Neil Marshall. G.: Neil Marshall. F.: Sam McCurdy. M.: David Julyan. I.:  Shauna Macdonald, Natalie Jackson Mendoza, Alex Reid, Saskia Mulder. P.: Celador Films / Pathé. ■ ++++++. 100m. C. 2.35:1. ‘: 3,5M. £ N: 57 M. £  ˜˜˜½

DIABLO SOBRE RUEDAS, EL (Duel).  1971. Estats Units. D.: Steven Spielberg. G.: Richard Matheson. F.: Jack Marta. M.: Billy Goldenberg. I.:  Dennis Weaver, Tim Herbert, Lou Frizzell. P.: Universal Pictures. ■ Un camioner malparit passa de guardar la distància de seguretat. 90m. (74m. TV). C. 1.85:1. (1.33:1 TV). ˜˜˜˜

DÍA DE MAÑANA, EL (The Day After Tomorrow). 2004. Estats Units. D.: Roland Emmerich. G.: Roland Emmerich, Jeffrey Nachmanoff (Història: Roland Emmerich). F.: Ueli Steiger. M.: Harald Kloser, Thomas Wanker. I.:  Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal, Ian Holm, Emmy Rossum, Sela Ward. P.: 20th Century Fox / Centropolis Entertainment / Lions Gate Films. ■ Entretinguda i eficaç proposta del subgènere de catàstrofes que planteja unes conseqüències del canvi climàtic ben esbojarrades i poc creïbles, destruint mig planeta en uns pocs dies, i que destaca la història humana d’un Gyllenhaal atrapat a la biblioteca de Nova York i el pare que farà el possible per salvar-lo de morir congelat, encarnat per un Dennis Quaid que en aquesta ocasió només disposa de tres estats emocionals: empipat, molt empipat i constipat. 124m. C. 2.39:1. ‘: 125M.$ N: 544M.$ ˜˜˜

DÍA DE PATRIOTAS (Patriots Day). 2016. Estats Units. D.: Peter Berg. G.: Peter Berg, Matt Cook, Joshua Zetumer. F.: Tobias A. Schliessler. M.: Trent Reznor, Atticus Ross. I.:  Mark Wahlberg, John Goodman, Kevin Bacon, J.K. Simmons, Michelle Monaghan, Rachel Brosnahan. P.: CBS Films / Lionsgate. ■ ++++++++++++++. 133m. C. 2.35:1. ‘: 45M.$ N: 50,5M.$ ˜˜˜˜

DIEZ MANDAMIENTOS, LOS (The Ten Commandments). 1956. Estats Units. D.: Cecil B. DeMille. G.: Aeneas MacKenzie, Jesse L. Lasky Jr., Jack Gariss, Fredric M. Frank. F.: Loyal Griggs. M.: Elmer Bernstein. I.:  Charlton Heston, Yul Brynner, Anne Baxter, Edward G. Robinson, Yvonne De Carlo, Debra Paget, Vincent Price, John Carradine. P.: Paramount Pictures. ■ ++++++++++++++. 220m. (231m.). C. 1.85:1. ‘: 13,3M.$ N: 196,3M.$ ˜˜˜˜½

DIOS BLANCO (Feher isten). 2014. Hongria / Alemanya / Suècia. D.: Kornél Mundruczó. G.: Kornél Mundruczó, Viktória Petrányi, Kata Wéber. F.: Marcell Rév. M.: Asher Goldschmidt. I.:  Zsófia Psotta, Sándor Zsótér, Lili Horváth, Szabolcs Thuróczy, Lili Monori. P.: ZDF / Arte et al. ■ Lloable cinta animalista hongaresa on els protagonistes són els gossos abandonats de Budapest que, amb una capacitat extraordinària com a actors canins, estableixen una relació especial amb un jove amb bicicleta, derivant en un desenvolupament que no sap aprofitar les cartes de qué disposava, perdent energia a poc a poc fins a arribar a les atractives imatges finals a càmera lenta que s’enlairen com l’ànima i l’essència d’un film certament irregular. 121m. C. 2.35:1. ˜˜½

DISASTER ARTIST, THE. 2017. EUA. D.: James Franco. G.: Scott Neustadter, Michael H. Weber (Llibre: Greg Sestero, Tom Bissell). F.: Brandon Trost. M.: Dave Porter. I.:  James Franco, Dave Franco, Seth Rogen, Alison Brie, Josh Hutcherson, Zac Efron,Jacki Weaver, Sharon Stone, Bryan Cranston. P.: Good Universe / New Line Cinema / Point Grey Pictures / RabbitBandini Productions / RatPac-Dune Entertainment. ■ Tot inspirada en el cas de Tommy Wiseau, l’excèntric actor i director que va seguir al peu de la lletra els seus somnis i va rodar la que és considerada la millor pitjor pel.lícula de la història, «The Room», és aquesta etapa recreada aquí amb una inusitada creativitat per James Franco, que no només plagia pla a pla el defenestrat film de culte, sinó que interpreta amb una excepcional química a l’home melenut d’edat, diners i procedència desconeguts, sense caure en la falta de respecte o humiliació, ni tampoc en el retrat convencional, el que ens fa entrar unes ganes tremendes de revisionar el film original, per molt condemnadament dolent que fos. 104m. C. 2.39:1. ‘: 10M.$ N: 29,8M.$ ˜˜˜˜

DISCOVERY, THE. 2017. Estats Units. D.: Charlie McDowell. G.: Justin Lader, Charlie McDowell. F.: Sturla Brandth Grøvlen. M.: Danny Bensi, Saunder Jurriaans. I.:  Jason Segel, Rooney Mara, Robert Redford. P.: Netflix et al. ■ Minúscul exemple de sci-fi independent amb un plantejament prou excitant (la idea d’accedir als pensaments d’un mort) que, tot i disposar del recolzament d’en Robert Redford i d’una de les actrius del moment, Rooney Mara, acaba esdevenint freda i insulsa degut a un guió que no sap o no vol traçar una direcció clara, tot pecant de covard. 102m. C. 2.35:1. ˜˜½

DISORDER: EL PROTECTOR (Maryland). 2015. França / Bèlgica. D.: Alice Winocour. G.: Alice Winocour. F.: Georges Lechaptois. M.: Gesaffelstein. I.:  Matthias Schoenaerts, Diane Kruger, Paul Hamy, Victor Pontecorvo. P.: France 3 Cinéma et al. ■ Infravalorat thriller d’autor que tracta el tema de la neurosi de guerra, adoptant l’estructura d’una Home Invasion i beneficiant-se de l’hermetisme fosc i torbat d’un sempre excitant Schoenaerts, que interpreta a l’exsoldat traumatitzat que ha de protegir a la dona d’un milionari libanès, història que Alice Winocour encertarà en plantejar des del punt de vista del protagonista, tot jugant amb la seva percepció distorsionada del món. 98m. C. 1.85:1. ‘: 4,9M.€ N: 400.000$  ˜˜˜½

DISTRITO 9 (District 9). 2009. Sudàfrica. D.: Neill Blomkamp. G.: Neill Blomkamp, Terri Tatchell. F.: Trent Opaloch. M.: Clinton Shorter. I.:  Sharlto Copley, Jason Cope, David James. P.: Sony Pictures et al. ■ Al·legoria de l’Apartheid sud-africà que, emprant l’estil del found footage amb un rerefons de ciència-ficció on uns extraterrestres que havien aterrat a la degradada i superpoblada Johannesburg en to de pau són maltractats i deportats pel govern local, plantejament ben excitant que Blomkamp porta al surrealisme digital més rabiós, com si es tractés d’un capítol de Bola de Drac Z, per acabar dislocant mandíbules amb la transformació kafkiana del protagonista en un Alien, amb l’entranyable interpretació del debutant Sharlto Copley. 112m. C. 1.85:1. ‘: 30M.$ N: 210,8M.$  -/mmmm ˜˜˜˜

DJANGO: DESENCADENADO (Django Unchained). 2012. Estats Units. D.: Quentin Tarantino. G.: Quentin Tarantino. F.: Robert Richardson. M.: Quentin Tarantino. I.:  Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio, Kerry Washington, Samuel L. Jackson. P.: Sony Pictures / The Weinstein Company. ■ El primer dels homenatges integrals al Spaguetti western erra en l’elecció de Di Caprio com a amo d’esclaus i deixa molt a desitjar en quant a guió i to convulsos, però aquesta història d’esclaus que reclamen la seva llibertat en un entorn violent on tot s’hi val no deixa de ser un autèntic festí de part d’en Tarantino. 165m. C. 2.35:1. mm/mmmmm ˜˜˜

DOCTOR FRANKENSTEIN, EL (Frankenstein). 1931. Estats Units. D.: James Whale. G.: Garret Ford, Francis Edward Faragoh (Novel·la: Mary Shelley). F.: Arthur Edeson. M.: David Brockman. I.:  Boris Karloff, Colin Clive, Mae Clarke, John Boles. P.: Universal Pictures. ■ Notable cinta d’horror de la Universal que desproveeix el clàssic de Shelley de bona part de la seva càrrega existencial i filosòfica per elaborar una efectiva història de génere, amb l’aberrant creació de 2 metres, atordida i desorientada, trobant un fugaç refugi en la innocència d’una nena, única en no jutjar-lo, en la que serà una de les escenes mítiques dins del ric i atractiu bestiari de la Major. 70m. B/N. 1.20:1. ˜˜˜½

DOGMAN. 2018. Itàlia / França. D.: Matteo Garrone. G.: Maurizio Braucci, Ugo Chiti, Matteo Garrone, Massimo Gaudioso. F.: Nicolai Brüel. I.:  Marcello Fonte, Edoardo Pesce, Nunzia Schiano, Adamo Dionisi. P.: Archimede / Le Pacte / RAI / Eurimages. ■ Garrone factura la seva pel·lícula més rodona fins a la data, un contundent i depriment estudi de personatge que veu directament del Neorealisme i del docudrama, a més d’incorporar traces del drama criminal per servir-nos una història sobre personatges febles reconvertits en petits diables, sobre la capacitat vírica i contagiosa d’una violència que sembla arrelada en aquella regió de Nàpols, en un conjunt que a més a més queda adobat per unes caracteritzacions tant carismàtiques com memorables. 103m. C. 2.39:1. ‘: – € N: 35.340€ (ESP) ˜˜˜˜

DOMINGO, MALDITO DOMINGO (Sunday, Bloody Sunday). 1971. Regne Unit.

DORADO, EL. 1966. Estats Units. D.: Howard Hawks. G.: Leigh Brackett (Novel·la: Harry Brown). F.: Harold Rosson. M.: Nelson Riddle. I.:  John Wayne, Robert Mitchum, James Caan. P.: Paramount Pictures. ■ Tot i la seva excessiva duració, es tracta d’un notable western crepuscular que acumula tots els elements i temes que van fer d’en Hawks un autor (l’amistat i lleialtat masculines o el sentit del deure) i hi afegeix un humor càndid, de vegades autoparòdic, que observa amb nostàlgia el passat del gènere a través de dos llegendes com són Mitchum i Wayne. 126m. C. 1.78:1. ˜˜˜½

DOS CARAS DE ENERO, LAS (The Two Faces Of January). 2014. Regne Unit / Estats Units / França. D.: Hossein Amini. G.: Hossein Amini (Novel·la: Patricia Highsmith). F.: Marcel Zyskind. M.: Alberto Iglesias. I.: Viggo Mortensen, Oscar Isaac, Kirsten Dunst. P.: Timnick Films / StudioCanal / Working Title Films. ■ Un repartiment de luxe i una posada en escena clàssica capturen a la perfecció l’essència del relat de misteri de Highsmith, on la història d’amor entre Isaac i Dunst està desaprofitada però, en canvi, l’extranya relació «paternofilial» entre el primer i Mortensen resulta d’allò més interessant, sense oblidar-nos de cert aroma reminiscent del Minghella de «El Paciente Inglés» que s’arriba a olorar  als isolats paratges gregs. 96m. C. 2.35:1. ˜˜˜

DOS DÍAS, UNA NOCHE (Deux jours, une nuit). 2014. Bèlgica / França. D.: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. G.: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. F.: Alain Marcoen. I.: Marion Cotillard, Fabrizio Rongione, Pili Groyne, Simon Caudry, Olivier Gourmet. P.: Les Films du Fleuve / Archipel 35. ■ +++++++. 95m. C. 1.85:1. ‘: 7M.€ N: 9M$   ˜˜˜

i 1 Nominació a l’Oscar: Actriu protagonista (Marion Cotillard).

2001: UNA ODISEA DEL ESPACIO (2001: A Space Odyssey). 1968. Regne Unit. ˜˜˜˜˜

2024: APOCALIPSIS NUCLEAR (UN MUCHACHO Y SU PERRO) (A Boy and His Dog). 1975. Estats Units. D.: L.Q. Jones. G.: L.Q. Jones (Història: Harlan Ellison). F.: John Arthur Morrill. M.: Tim McIntire. I.: Don Johnson, Susanne Benton, Jason Robards, L.Q. Jones. P.: LQ/JAF. ■ Una de les dues úniques pel·lícules que va dirigir aquest prolífic actor texà, el favorit d’en Sam Peckinpah, que aquí planteja una estranya road movie de sci-fi amb elements del Western i ecos prematurs de la posterior «Mad Max 2», on un jove Don Johnson viatja pel que queda de la quarta guerra mundial amb el seu gos nerd i irritable que té la capacitat de parlar, a més d’un curiós sistema de geolocalització semblant al dels dofins, un conjunt que confirma l’estatus de culte de la cinta, que podria haver transcendit com a clàssic si no hagués errat estrepitosament cap a la meitat del segon acte, quan el jove abandona al seu gos (l’element més atractiu) per endinsar-se en un món subterrani regentat per una secta kitsch que anhelarà la seva esperma per repoblar la terra des de les seves entranyes. 91m. C. 2.35:1. ˜˜˜

DRAGGED ACROSS CONCRETE. 2018. Canadà. D.: S. Craig Zahler. G.: S. Craig Zahler. F.: Benji Bakshi. M.: S. Craig Zahler, Jeff Herriott, The O’Jays. I.: Mel Gibson, Vince Vaughn, Jennifer Carpenter, Don Johnson, Michael Jai White,Laurie Holden, Udo Kier. P.: Unified Pictures et al. ■ Aquesta vegada el gran Zahler decideix subvertir el gènere de les “Buddy Movies” policíaques amb el seu característic cos dramàtic coral i entrellaçat, construït a foc lent, amb el seu humor negre, sovint vorejant l’absurd, o fins i tot el fet grotesc, amb les subreptícies explosions de violència explícita, i una obsessió per capgirar el rol del negre en la tradició del cinema ianqui criminal, però la seva vena novel·lista es menja a la del muntador, generant una duració excessiva i alguns personatges no gaire empàtics (a excepció dels genials Gibson i Vaughn), convertint-la en una successió de genialitats massa intermitent, però amb un llarguíssim i apassionant clímax. 159m. C. 2.35:1. ˜˜˜½

DREDD (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

DUDA, LA (Doubt). 2008. Estats Units. D.: John Patrick Shanley. G.: John Patrick Shanley (Obra: John Patrick Shanley). F.: Roger Deakins. M.: Howard Shore. I.: Meryl Streep, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Viola Davis. P.: Miramax Films / Scott Rudin Productions. ■ Interessantíssim drama que, per primera vegada, li dona a un pàrroc acusat d’abusos sexuals a menors el benefici del dubte, fent gala d’una complexitat emocional lloable en el patiment de qui acusa sense proves desde el convenciment personal (antològica Meryl Streep) a l’ambigu d’ungles llargues Pare Brendan (excel·lent Seymour Hoffman), en el que suposà un clar exemple de fracàs estrepitós als Oscar, amb 5 nominacions i cap estatueta, qui sap si com a càstic per l’incòmoda temàtica tractada. 104m. C. 1.85:1. -/mmmmm ˜˜˜˜

DUELO EN LA ALTA SIERRA (Ride the High Country). 1962. Estats Units. D.: Sam Peckinpah. G.: N.B. Stone Jr.. F.: Lucien Ballard. M.: George Bassman. I.:  Randolph Scott, Joel McCrea, Mariette Hartley, Warren Oates. P.: Metro-Goldwyn-Mayer. ■ +++ ++++ ++++++ ++++++ ++++++ +++++++ +++++++ +++++++ ++++++ ++++++ +++++ ++++ +++++ ++++ ++ ++++++ +++++ ++++ ++++++ ++++++ ++++++ +++++++ +++++++ +++++++ ++++++ ++++++ +++++ ++++ +++++ ++++ ++ ++++++ +++++ ++++ ++++++ ++++++ ++++. 94m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜

DUNKERQUE (Dunkirk). 2017. Estats Units. D.: Christopher Nolan.           G.: Christopher Nolan. F.: Hoyte van Hoytema. M.: Hans Zimmer. I.:  Fionn Whitehead, Mark Rylance, Kenneth Branagh, Tom Hardy, Cillian Murphy. P.: Warner Bros et al. ■ L’absurd de les guerres s’ha tractat en infinitat d’ocasions, però Nolan ho fa aquí exprimint els 5 sentits de l’audiència que, aclaparada i esbufegada, no pot apartar la mirada de la pantalla ni l’oïda de la colossal partitura d’en Zimmer, malgrat que la història de joves que volen ser herois i herois que volen deixar de ser-ho es podria haver narrat de formes més atractives que la fragmentària per la qual opta el britànic. 106m. C. 2.20:1. mmm/mmmmmmmm ˜˜˜˜

DURO DE MATAR (Hung fan kui AKA Rumble in the Bronx). 1995. Hong Kong / Canadà. D.: Stanley Tong. G.: Edward Tang, Fibe Ma. F.: Jingle Ma. M.: J. Peter Robinson. I.:  Jackie Chan, Anita Mui, Françoise Yip, Bill Tung, Marc Akerstream. P.: Golden Harvest Productions / Maple Ridge Films / New Line Cinema. ■ Un dels films més divertits que va protagonitzar Jackie Chan als 90, en què era perseguir pels carrers de Nova York, tot combinant un estat de forma excepcional per la seva edat en unes elaborades coreografies cos a cos, amb una acció més que correcta on hi haurà espai per la molt estimada Anita Mui, tot esdevenint cinta de culte en la filmografia del hongkonguès. 104m. C. 2.35:1. ‘: 7,5M.$ N: 39,7M.$ ˜˜˜˜