T

TALE, THE. 2018. Estats Units. D.: Jennifer Fox. G.:  Jennifer Fox. F.: Ivan Strasburg. M.: Ariel Marx. I.:  Laura DernIsabelle NelisseJason RitterElizabeth DebickiEllen Burstyn. P.: A Luminous Mind Production et al. ■ Bastant lamentable proposta sobre abusos infantils ensorrats per la memòria d’una Laura Dern que sembla més desorientada que a Inland Empire, i que oblida presentar el conflicte fins ben creuat l’Equador del metratge, moment en qué es torna malsana i gratuïtament provocadora per aquells i aquelles que encara no hagin iniciat l’inevitable recompte d’ovelles. 114m. C. 1.85:1. ⭐½

TALLULAH 2016. Estats Units. D.: Sian Heder. G.:  Sian Heder. F.: Paula Huidobro. M.: Michael Brook. I.:  Ellen Page, Allison Janney, Tammy Blanchard. P.: Maiden Voyage et al. ■ Lleuger i en part emotiu drama que aborda l’etern tema de la solitud amb una idea interessant (un segrest «benintencionat») que acabarà malmesa per culpa d’una successió d’esdeveniments forçats per la fal·lera de la novell directora. 111m. C. 1.85:1. ˜˜½

TERCER ASESINATO, EL (The Terminator).  1984. Estats Units. D.: James Cameron. G.:  James Cameron, Gale Anne Hurd. F.: Adam Greenberg. M.: Brad Fiedel. I.:  Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton, Michael Biehn. P. Pacific Western / Hemdale Film Corporation. ■ ++++ +++++ +++++ +++. 107m. C. 1.85:1. ˜˜˜˜

TERMINATOR (The Terminator).  1984. Estats Units. D.: James Cameron. G.:  James Cameron, Gale Anne Hurd. F.: Adam Greenberg. M.: Brad Fiedel. I.:  Arnold SchwarzeneggerLinda HamiltonMichael Biehn. P. Pacific Western / Hemdale Film Corporation. ■ El film de culte d’en Cameron (juntament amb «Abbyss») que va estar a punt de no produir-se, a banda de ser la segona millor entrega de la saga de les màquines que viatgen al passat per canviar el decurs del futur, conserva una ambientació d’horror de sèrie B tant bruta com sofisticada. 107m. C. 1.85:1. ⭐⭐⭐⭐

TERMINATOR 2: EL JUICIO FINAL (Terminator 2: Judgment Day). 1991. Estats Units. D.: James Cameron. G.:  James Cameron, William Wisher Jr. F.: Adam Greenberg. M.: Brad Fiedel. I.:  Arnold SchwarzeneggerLinda HamiltonEdward FurlongRobert Patrick. P. Carolco Pictures et al. ■ Obra mestra de la sci-fi d’acció que jau en l’imaginari col·lectiu de tota una generació que encara somia amb les entranyables frases d’un inoblidable Schwarzenegger, amb el metall líquid adoptant formes punxants simples i identitats humanes claus, amb joves rebels emprenent trepidants fugides en moto o amb desenllaços llegendaris amb un polze en alt endinsant-se en un mar de foc. 137m (153m / 156m). C. 2.39:1. ⭐⭐⭐⭐⭐

TERMINATOR 3: LA REBELIÓN DE LAS MÁQUINAS (Terminator 3: Rise of the Machines).  2003. Estats Units. D.: Jonathan Mostow. G.:  John Brancato, Michael Ferris, Tedi Sarafian. F.: Don Burgess. M.: Marco Beltrami. I.:  Arnold SchwarzeneggerKristanna LokenNick StahlClaire Danes. P. Warner Bros. ■ Innecessària continuació que, tot i presentar seqüències d’acció molt destacables a la primera meitat, en mans de Mostow adquireix una dimensió autoparòdica, amb el pitjor Terminator vilà mai vist i un John Connor escollit, de ben segur, per un becari del departament de càsting. 109m. C. 2.35:1. ⭐⭐

TERMINATOR SALVATION 2009. Estats Units. D.: McG. G.:  Michael Ferris, John Brancato. F.: Shane Hurlbut. M.: Danny Elfman. I.:  Christian BaleSam WorthingtonAnton YelchinBryce Dallas Howard, Helena Bonham CarterMichael Ironside. P. Warner Bros / Sony Pictures. ■  Quarta entrega, aquest cop situada en el futur, que va rebre injustes crítiques per desmarcar-se de l’itinerari marcat per Cameron però que, com a film independent, ofereix altes dosis d’adrenalina i una capacitat inusitada per palpar el perill i contundència de les màquines de matar. 115m (118). C. 2.35:1. ⭐⭐⭐

TERMINATOR: GENISYS. 2015. Estats Units. D.: Alan Taylor. G.:  Laeta Kalogridis, Patrick Lussier. F.: Kramer Morgenthau. M.: Lorne Balfe. I.:  Emilia ClarkeArnold SchwarzeneggerJason ClarkeLee Byung-Hun. P. Paramount Pictures et al. ■ Intent estimable per aconseguir recuperar elements de les dues primeres entregues (el T-800 de la primera part o el nou T-1000) que es desfà ràpidament en una manca de creativitat alarmant, un guió que fa aigües i en l’errònia elecció d’un nou concepte de Terminator vilà, per acabar plagiant el desenllaç de la segona entrega. 126m. C. 2.35:1. ⭐⭐

TERREMOTO (Skjelvet). 2018. Noruega. D.: John Andreas Andersen. G.:  John Kåre Raake, Harald Rosenløw-Eeg. F.: John Christian Rosenlund. M.: Johannes Ringen, Johan Söderqvist. I.:  Kristoffer JonerHang TranAne Dahl TorpJonas Hoff Oftebro. P. Fantefilm. ■ Semi fallida recreació noruega de les Disaster Movies de Hollywood que disposa de suficient pressupost per enderrocar digitalment tota la ciutat d’Oslo i sorprendre, com a mínim, als turistes que hi han viatjat, però que s’enfonsa en la trama familiar grisa i insubstancial d’un enginyer especialista en terratrèmols amb nul carisma que es debat entre recuperar el temps perdut amb els seus o salvar el país de la imminent hecatombe tectònica. 106m. C. 2.35:1. ⭐⭐

TERRITORIO PROHIBIDO (Crossing Over). 2009. Estats Units. D.: Wayne Kramer. G.:  Wayne Kramer. F.: Jim Whitaker. M.: Mark Isham. I.:  Harrison FordRay LiottaAshley JuddJim SturgessCliff CurtisAlice Braga,Alice Eve. P. The Weinstein Company / The Kennedy-Marshall Company / Movie Prose. ■ Interessantíssim film coral sobre les conseqüències humanes de la política d’immigració nord americana  post 11S que res té a envejar a films com «Babel» i que ens regala una gran interpretació de Ford en el si d’un repartiment de luxe interconnectat a través d’un guió madur i intel·ligent que només acusa certs moments excessivament melodramàtics. 140m. (113m.). C. 2.35:1. ⭐⭐⭐½

TERROR EN LA ÓPERA (Opera).  1987. Itàlia. D.: Dario Argento. G.:  Dario Argento, Franco Ferrini. F.: Ronnie Taylor. M.: Brian Eno. I.:  Cristina MarsillachIan CharlesonUrbano BarberiniDaria Nicolodi. P. Cecchi Gori Group Tiger Cinematografica / ADC Films. ■ Infravalorat giallo de culte que suposà la cima de les capacitats formals del director romà, amb sofisticats i virtuosos plans com el de les agulles als ulls d’una Cristina Marsillach lligada de mans o la de la bala que penetra l’ull que observa per l’espiell d’una porta, estavellant-se en el telèfon de l’altra banda de l’habitació,  i que va estar marcada per un cúmul de desgràcies tals com atacs de corbs, la mort del pare d’Argento i posteriorment de l’actor secundari Ian Charleson, els problemes amb l’actriu d’arrels catalanes o els patètics resultats econòmics, relegant-la al selecte grup de les obres mestres de culte. 107m. (88m. V. censurada). C. 2.35:1. ⭐⭐⭐⭐

TERROR EN LA ÓPERA (Opera).  1987. Itàlia. D.: Dario Argento. G.:  Dario Argento, Franco Ferrini. F.: Ronnie Taylor. M.: Brian Eno. I.:  Cristina MarsillachIan CharlesonUrbano BarberiniDaria Nicolodi. P. Cecchi Gori Group Tiger Cinematografica / ADC Films. ■ Film de culte d’un Argento deprimit en un rodatge accidentat que regalà algunes de les seqüències més sofisticades que ha donat el Giallo, com la d’una Cristina Marsillach, amb tot d’ agulles als ulls, obligada a mirar l’assassinat del seu xicot, o la d’una bala que travessa l’espiell d’una porta, l’ull que hi observa i s’acaba estavellant contra el telèfon del fons de l’habitació. 107m. (88m. V. censurada). C. 2.35:1. ⭐⭐⭐⭐

TERRORÍFICAMENTE MUERTOS (Evil Dead II).  1987. EUA. D.: Sam Raimi. G.:  Sam Raimi, Scott Spiegel. F.: Peter Deming. M.: Joseph LoDuca. I.:  Bruce Campbell,  Sarah Berry,  Dan Hicks,  Kassie Wesley DePaiva,  John Peakes, Ted Raimi,  Denise Bixler.                     P.: Renaissance Pictures. ■ Un dels millors treballs de la carrera d’en Raimi, un festí gore que supera a posteriors clàssics de culte com «Braindead» (1992) tot substituint l’horror de la primera entrega per un tractament obertament humorístic i cert avanguardisme formal gràcies a l’excepcional i vertiginós treball de càmera, que gairebé li furta el protagonisme al pèssim però carismàtic i encantador Bruce Campbell, que se les veurà de tots els colors en la famosa cabanya combatent les esgarrifoses presències sorgides del Necronomicó i mantenint les mateixes taques de sang a la cara durant tot el metratge. 84m. (91m. TV). C. 1.85:1. ‘: 3,6M.$ N: 5,9M.$ ⭐⭐⭐⭐½

THELMA. 2017. Noruega / França / Suècia / Dinamarca. D.: Joachim Trier. G.:  Joachim Trier, Eskil Vogt. F.: Jakob Ihre. M.: Ola Fløttum. I.: Eili HarboeKaya WilkinsEllen Dorrit PetersenHenrik RafaelsenAnders Mossling. P. Norwegian Film Institute et al. ■ Història d’iniciació amb rerefons lèsbic que, en mans del reputat director noruec, esdevé un viatge hipnòtic i absorbent (amb reminiscències de la sueca «Déjame entrar» en la seva sòbria posada en escena), on el descobriment per part de la protagonista dels seus poders telequinètics, allò que la fa diferent de les demés, es troba molt ben lligat amb la idea d’exclusió social produïda per la revelació de la seva orientació sexual, plantejament que no amaga el seu principal referent, «Carrie» (1976), i que avançarà inexorable cap a un desenllaç atrevit, però no gaire apte per ments racionals. 116m. C. 2.35:1. ‘: 47,5M.NOK N: 1,4M.$ ⭐⭐⭐½

THELMA & LOUISE. 1991. Estats Units. D.: Ridley Scott. G.:  Callie Khouri. F.: Adrian Biddle. M.: Hans Zimmer. I.: Susan SarandonGeena DavisHarvey KeitelMichael MadsenBrad Pitt. P. MGM. ■ Emblemàtica Road Movie dels 90 que presentava a dues possibles lesbianes que, a causa de la insatisfacció amb les seves respectives vides, emprenen una fugida pels més espectaculars parcs naturals de la costa oest ianqui, dins un Ford Thunderbird que les acabaria llençant a l’estrellat, i coneixent pel camí a simpàtics guapets encara desconeguts pel gran públic, alhora que es capfiquen en certs problemes en els quals no acostumen a fircar-se les dones, confirmant el marcat to feminista de la guionista, titllat de «pseudofeminisme» per alguns. 130m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐

THOR. 2011. Estats Units. D.: Kenneth Branagh. G.:  Mark Protosevich et al. F.: Haris Zambarloukos. M.: Patrick Doyle. I.: Chris HemsworthNatalie PortmanTom HiddlestonAnthony Hopkins, Idris Elba, Tadanobu Asano. P. Paramount Pictures / Marvel Studios. ■ Deficient adaptació de la Marvel, presa dels caòtics efectes especials que tant s’estimen els nanos ianquis de 16 anys, on només podem destacar al genial Tom Hiddleston com a Loki, el traïdor germà d’en Thor, i que curiosament té un Rei Laufey que posteriorment la sèrie «Joc de Trons» plagiarà amb els Caminants de la nit, tot i que el referent original d’aquest monstre el trobem a «Wishmaster» (1997). 115m. C. 2.39:1. ⭐⭐

THOR: EL MUNDO OSCURO (Thor: The Dark World). 2013. Estats Units. D.: Alan Taylor. G.:  Christopher Yost et al. F.: Kramer Morgenthau. M.: Brian Tyler. I.:  Chris HemsworthNatalie PortmanTom HiddlestonAnthony Hopkins, Idris Elba, Tadanobu Asano. P. Walt Disney Pictures (Marvel Studios). ■ Conscients de l’enorme potencial del Loki interpretat per Tom Hiddleston, aquest cop el fan peça clau del film, ajudant a un necessitat Thor en la salvació del món, però tot i que els resultats són més atractius, i bona part de l’acció té lloc a la Terra, la cinta torna a patir el «virus de l’ordinador ebri» i l’espectador, els símptomes del conseqüent empatx d’efectes al que sembla que la Marvel voldrà que ens acostumem. 112m. C. 2.39:1 ⭐⭐½

THOR: RAGNAROK. 2017. Estats Units. D.: Taika Waititi. G.:  Eric Pearson, Craig Kyle, Christopher Yost . F.: Javier Aguirresarobe. M.: Mark Mothersbaugh. I.: Chris HemsworthTom Hiddleston, Cate BlanchettTessa ThompsonMark Ruffalo, Idris ElbaKarl UrbanJeff GoldblumAnthony HopkinsBenedict Cumberbatch, Tadanobu Asano. P. Walt Disney Pictures (Marvel Studios) / Marvel Knights. ■ Un cop coneguda la fórmula d’allò que funciona, Disney ho aplica aquí al peu de la lletra, plagiant el to, la fotografia i els personatges de «Los Guardianes de la Galaxia vol. 2», la vilana, de «Maléfica»,  i incorporant una bso retro-electrònica estil «Stranger Things» per convertir-lo, amb la col·laboració d’en Hulk, el Doctor Strange i el senyor Goldblum, en el millor lliurament de la trilogia. 112m. C. 2.39:1 ⭐⭐⭐⭐

TIRAD SOBRE EL PIANISTA (Tirez sur le pianiste). 1960. França. D.: François Truffaut. G.:  François Truffaut, Marcel Moussy (Novel·la: David Goodis). F.: Raoul Coutard. M.: Georges Delerue. I.: Charles AznavourMarie DuboisNicole Berger, Daniel Boulanger. P.: Les Films de la Pléiade. ■ Un dels millors i més arriscats films de Truffaut, un deliciós homenatge al Film Noir americà, tot un al·legat entranyable sobre la timidesa que el mateix Truffaut patia, on hi ha cabuda per la sana obsessió del director per la dona idealitzada, així com pel tema de l’amor capritxós i inintel·ligible que acabarà desenvolupant amb posterioritat, i que ens posa en la pell d’un pianista antany ovacionat que ara malviu tocant melancòliques notes de piano a un popular cabaret i que haurà de fer front a l’embolic en què el fica el seu germà amb la màfia, un camí que quedarà tocat per la màgia d’una inesborrable partitura de Delerue, l’agosarada il·luminació del mestre Coutard i un grapat d’experiments formals que res tenen a envejar als de “Al Final de la Escapada”. 82m. B/N. 2.35:1 ⭐⭐⭐⭐½

i Donat que no aconseguia finançament, Truffaut va decidir rodar la pel·lícula sobre la marxa, al mateix temps que escrivia el guió i improvisava  fins i tot el desenllaç.

i A la seqüència inicial de tràveling de seguiment gairebé a les fosques, hi havia plogut, raó per la qual van rebentar els focus, fet que no va preocupar al director, que va seguir rodant sense llum, donada la precarietat de pressupost de la producció.

i Tot i les molt bones crítiques, el film va fracassar a la taquilla francesa, fet pel qual el director abandonà el mètode basat en la improvisació per tenir molt més lligades i assajades les seves següents produccions.

i A la seqüència en què Charlie i Lena són retinguts en el cotxe pels dos segrestadors, es pot veure un camió amb la inscripció, ben gran, de “Cahiers du Cinema”, en homenatge de la cèlebre revista de la que Truffaut fou crític redactor.

i El títol original en francès vol dir “No tireu sobre el Pianista”, precisament el contrari al títol espanyol o al d’estrena als EUA (“Shoot the Piano Player”).

TODAS LAS COSAS BUENAS (All Good Things). 2010. Estats Units. D.: Andrew Jarecki. G.:  Marcus Hinchey, Andrew Jarecki, Marc Smerling. F.: Michael Seresin. M.: Rob Simonsen. I.: Ryan GoslingKirsten DunstFrank Langella. P.: Magnolia Pictures / Groundswell Productions / Hit The Ground Running Films. ■ La història verídica de la desaparició (i possible assassinat) d’una noia als anys 80 és narrada pel director de «Capturing the Friedmans» (2003) amb la fredor clínica del thriller psicològic i l’interès documental més esfereïdors, i tot i els alts i baixos de ritme amb un arrancament morós i les ambigüitats conductuals que ens allunyen puntualment dels personatges, aconsegueix la fita d’aportar més llum a l’aclariment del cas de la que van aportar els diferents departaments de policia que s’havien encarregat de la investigació, en part gràcies al pou sense fons que suposen les actuacions de Kirsten Dunst i, especialment, d’un esgarrifós i infravalorat Ryan Gosling. 101m. C. 1.85:1 ‘: 20M.$ N: 873.617$ ⭐⭐⭐

i Durant la preproducció, el director Andrew Jarecki va dur a terme un intensiu procés de documentació sobre els interrogants que envoltaven el cas, entrevistant a les persones de l’entorn de la parella, així com al mateix Robert Durst, base que li va servir per la posterior mini-sèrie «Jinx- El gafe» (2015), que acabaria motivant el posterior arrest del mateix Durst.

i Kursten Dunst, que considera aquesta la seva millor actuació, va quedar profundament impactada pel guió, quan tot just acabava de superar una depressió.

TODO EL DINERO DEL MUNDO. (All the Money in the World). 2017. Estats Units / Itàlia / Regne Unit. D.: Ridley Scott. G.:  David Scarpa (Llibre: John Pearson). F.: Dariusz Wolski. M.: Daniel Pemberton. I.: Michelle WilliamsMark WahlbergChristopher PlummerRomain Duris,Charlie PlummerTimothy Hutton. P.: Imperative Entertainment et al. ■ La història verídica del segrest del nét de l’home més ric del món, Paul Getty (excepcional Christopher Plummer), i la negativa d’aquest a pagar el rescat malgrat la insistència incansable de la mare, és narrada amb una fredor i elegància quasi clíniques per part d’Scott, que demostra un domini exquisit pel ritme i, sense renunciar al thriller de cocció lenta reminiscent de Fincher, sap configurar una tesi contundent contra l’avarícia i els deliris de grandesa, sobre el significat dels diners en els nostres temps, amb metàfores tan ben dibuixades com la de l’última escena, deixant com a punt feble la inclusió, amb calçador, del personatge interpretat per Wahlberg cara de cartró, única peça de l’engranatge que no acaba de funcionar. 132m. C. 2.39:1 ⭐⭐⭐⭐

TODOS LO SABEN. 2018. Espanya / França / Italia. D.: Asghar Farhadi. G.:  Asghar Farhadi. F.: José Luis Alcaine. M.: Javier Limón, Nella Rojas. I.:  Penélope CruzJavier BardemRicardo DarínEduard FernándezBárbara Lennie,Elvira MínguezRamón BareaInma CuestaSara Sálamo. P. Memento Films Production / Morena Films / Lucky Red. ■ El gran goig que suposa veure un grapat d’actors de primera, on destaquen uns Bardem i Cruz que salven la funció, així com el plaer culpable d’assistir a una història sobre la putrefacció de l’Espanya profunda narrada com una telenovel·la de qualitè, que certament hauria rodat molt millor el Carlos Saura de «El Séptimo día» (2004), no eviten que ens preguntem què ha vingut a fer Farhadi amb una història que, malgrat el rerefons del passat que tant li agrada a l’iranià, li acaba suposant un obstacle cultural gairebé insalvable, on no acaba de dominar ni caracterització de personatges, ni planificació, ni l’estètica suposadament naturalista de llums i plans més pròpies d’un primerenc. 132m. C. 1.85:1. ‘: 10M.€ N: 13,8M.$ ⭐⭐½

TOKYO! (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark WahlbergKurt RussellKate HudsonJohn MalkovichDylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ⭐⭐⭐½

TOKYO GHOUL 2014. Japó. (SÈRIE TV). D.: Shuhei Morita. G.:  Chuuji Mikasano (Manga: Sui Ishida). M.: Yutaka Yamada.. P. Pierrot. ■ Atractiu anime sobre uns èssers, els Ghouls, que mengen carn humana i viuen marginats per la societat, narrada amb cert intimisme i poesia visual, malgrat la sensació que el material a adaptar és massa dens i la història avança a pas de tortuga. 25m (12 ep.). C. 16:9 HD. ⭐⭐⭐

TOKYO GHOUL √A 2015. Japó. (SÈRIE TV). D.: Shuhei Morita. G.:  Chuji Mikasano (Manga: Sui Ishida). M.: Yutaka Yamada.. P. Pierrot. ■ Segona temporada del reeixit anime on esclata la guerra entre Ghouls (capitanejats per un interessantíssim Kaneki en constant mutació) i les forces especials, superant en gairebé tots els aspectes a la seva predecessora, amb un desenllaç inoblidable i carregat de lírica, mentre que l’assignatura pendent continua sent gestionar millor l’excés de personatges i subtrames que no deixen de desconcertar-nos constantment. 22m (13 ep.). C. 16:9 HD. ⭐⭐⭐½

TOKYO GODFATHERS (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

TOMB RAIDER (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

TOMBSTONE: LA LEYENDA DE WYATT EARP (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

TORA! TORA! TORA!. 1970. Estats Units / Japó. D.: Richard FleischerKinji FukasakuToshio Masuda. G.:  Larry Forrester, Hideo Oguni, Ryuzo Kikushima (Llibres: Gordon W. Prange / Ladislas Farago). F.: Charles F. Wheeler et al. M.: Jerry Goldsmith. I.:  Martin BalsamSô YamamuraJoseph CottenTatsuya MihashiE.G. Marshall, James WhitmoreTakahiro TamuraEijirô TônoJason Robards. P. 20th Century-Fox. ■ Excepcional film bèl·lic que s’oblida de trames amoroses i glorificacions vàries per exposar amb precisió documental tots els factors que van provocar el desastre de Pearl Harbor durant les acaballes de l’any 1941, sigui des dels elegants tràvelings de les seqüències filmades per Fukasau i Masuda, sigui des de les espectaculars explosions a la base hawaiana de les material enregistrat pel gran Fleischer en un dels clímaxs més llargs que es recorden, de més d’una hora, tot desembocant en una ja mítica frase de Sô Yamamura -Almirall Yamamoto- com la de «Crec que hem despertat a un gegant adormit». 144m. (148m.). C. 2.35:1 ‘: 25M.$ N: 29,5M.$ ⭐⭐⭐⭐

i Guanyadora d’un Oscar als Millors Efectes Especials (A.D. Flowers, L.B. Abbott) i 4 nominacions (Millor Fotografia, Direcció d’Art, So i Muntatge).

i L’estudi va aconseguir contractar Akira Kurosawa per filmar les seqüències japoneses argumentant que la resta de metratge en anglès aniria a càrrec de David Lean, una mentida que el nipó no va perdonar, i tot i haver rodat algunes escenes, va motivar el seu acomiadament mitjançant una sèrie d’excentricitats, per acabar sent substituït per Kinji Fukasaku a les parts japoneses d’acció i Toshio Masuda als blocs dramàtics, sense oblidar pas l’ofensa i humiliació que suposà per Richard Fleischer, un director habitualment infravalorat.

i El títol » Tora! Tora! Tora!», una forma de dir «A l’atac! A l’atac! A l’atac!», prové de les primeres síl·labes de «Totsugeki» -atac- i «Raigeki» -atac torpede-.

i El fracàs del film a taquilla durant la seva estrena als Estats Units, al contrari del Japó, on va ser un èxit, es pot explicar en l’objecció de la població jove estatunidenca a la Guerra del Vietnam, un col·lectiu aliè, o més aviat indiferent a les implicacions d’un atac com el de Pearl Harbor.

TORRE OSCURA, LA (The Dark Tower). 2017. Estats Units. D.: Nikolaj Arcel. G.:  Akiva Goldsma et al (Novel·la: Stephen King). F.: Rasmus Videbaek. M.: Junkie XL. I.:  Matthew McConaughey, Idris Elba, Tom Taylor. P. Sony Pictures. ■ Mediocre adaptació del bestseller de Stephen King que, amb un primer acte envoltant (que ens recorda llunyanament a «La Invasión de los Ultracuerpos»), es va desinflant poc a poc tot desviant-se del referent literari per guanyar efectes digitals, possibilitat de continuacions futures i la indiferència de l’espectador. 95m. C. 2.39:1. ⭐⭐

TORRENTE (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

TORRENTE 5. 2014 Espanya. D.: Santiago Segura. G.:  Santiago Segura. F.: Teo Delgado. M.: Roque Baños. I.:  Santiago SeguraJulián LópezAlec BaldwinCarlos Areces. P. Amiguetes Entertainment. ■ Tota la brutícia amagada sota la catifa dels Realities i programes del cor espanyols es reuneixen per cinquena vegada amb el tristament cèlebre detectiu fatxa per condemnar-nos a 100 minuts de gags, pits i bòtox, molt lluny d’aquella primera i divertida entrega. 105m. C. 1.85:1. ⭐

TOY STORY. 2014 Espanya. D.: Santiago Segura. G.:  Santiago Segura. F.: Teo Delgado. M.: Roque Baños. I.:  Santiago Segura, Julián López, Alec Baldwin, Carlos Areces. P. Amiguetes Entertainment. ■ ++++++++++++. 105m. C. 1.85:1. ˜

TOY STORY 2. 2014 Espanya. D.: Santiago Segura. G.:  Santiago Segura. F.: Teo Delgado. M.: Roque Baños. I.:  Santiago Segura, Julián López, Alec Baldwin, Carlos Areces. P. Amiguetes Entertainment. ■ ++++++++++++. 105m. C. 1.85:1. ˜

TOY STORY 3. 2014 Espanya. D.: Santiago Segura. G.:  Santiago Segura. F.: Teo Delgado. M.: Roque Baños. I.:  Santiago Segura, Julián López, Alec Baldwin, Carlos Areces. P. Amiguetes Entertainment. ■ ++++++++++++. 105m. C. 1.85:1. ˜

TOY STORY 4. 2014 Espanya. D.: Santiago Segura. G.:  Santiago Segura. F.: Teo Delgado. M.: Roque Baños. I.:  Santiago Segura, Julián López, Alec Baldwin, Carlos Areces. P. Amiguetes Entertainment. ■ ++++++++++++. 105m. C. 1.85:1. ˜

TRAFFIC. 2000. EUA. D.: Steven Soderbergh. G.:  Stephen Gaghan (Sèrie de TV: Simon Moore). F.: Steven Soderbergh. M.: Cliff Martinez. I.: Michael DouglasBenicio del ToroDon CheadleCatherine Zeta-Jones, Dennis QuaidErika ChristensenSteven BauerMiguel Ferrer, Luis GuzmánBenjamin Bratt, Salma Hayek, Albert FinneyJames Brolin. P. USA Films / IEG Virtual Studios / Splendid Medien AG / The Bedford Falls Company. ■ Un dels treballs més seriosos, coherents i satisfactoris que s’han fet mai sobre el tràfec de drogues que, amb un repartiment estel·lar -destacant-ne al guardonat Del Toro com a policia mexicà idealista-, es passeja per tots els esgraons del procés, des de els càrtels de la droga fins als consumidors finals als EUA, establint paràboles tan enginyoses com la d’un jutge, Douglas, molt capaç d’enfrontar-se a les màfies mexicanes però incapaç d’evitar que la seva filla de 16 anys es prostitueixi per aconseguir un gram de coca, tot convidant-nos a una llarga i profunda reflexió al llarg d’un total de 4 trames i subtrames que aniran, no només canviant de textura, sinó també de tonalitats blanques, blaves i vermelloses, els colors d’una bandera ianqui incapaç de sortir victoriosa (tot i l’últim pla que ens convida a l’optimisme). 147m. C. 1.85:1. ‘: 148M.$ N: 207M.$ ⭐⭐⭐⭐

i Granyadora de 4 Oscar: Actor Secundari (Benicio del Toro), Director, Guió Adaptat i Muntatge (Stephen Mirrione); 1 nominació a Millor Pel·lícula.

i Tal com ja succeí a altres films del director, Soderbergh s’encarrega tant de la fotografia com de la primera unitat de càmera -operant-la ell mateix-, tot caçant moments irrepetibles i flirtejant amb la realitat, com en el cas de la visita de Douglas a la frontera amb Tijuana, quan aquest comença a fer-li preguntes a una oficial de duana, Rudy M. Camacho, sense saber que el director els estava filmant.

i El paper de Zeta-Jones, la dona d’un ric distribuïdor de drogues dins els EUA, es va adaptar a la situació real de l’actriu, que estava embarassada, raó per la qual es van descartar els 2 fills del guió inicial.

TRAIDOR EN EL INFIERNO (Stalag 17). 1953. Estats Units. D.: Billy Wilder. G.:  Billy Wilder, Edwin Blum (Teatre: Donald Bevan, Edmund Trzcinski). F.: Ernest Laszlo. M.: Franz Waxman. I.: William HoldenDon TaylorOtto PremingerRobert StraussHarvey Lembeck. P. Paramount Pictures. ■ Sublim film carcerari amb l’habitual humor incisiu de Wilder que ens situa en un camp de presoners nazi on el barracó número 17 farà el possible per escapar, liderats per un incommensurable William Holden en la cerca i captura del botifler que frustra tots els seus intents d’evasió, i enfrontats a un dels més inoblidables secundaris d’excepció que es recorden, el director Otto Preminger interpretant al general Von Scherbach, aquell que, en un llarg i costós ritual, s’enfunda les botes només per fer una trucada oficial a Berlín. 120m. B/N. 1.37:1. ‘: 1,6M.$ N: 10M.$ ⭐⭐⭐⭐½

i Oscar a Millor Actor Principal (William Holden); nominada a Millor Actor Secundari (Robert Strauss) i Director (Billy Wilder).

TRAINSPOTTING. 1996. Regne Unit. D.: Danny Boyle. G.:  John Hodge (Novel·la: Irvine Welsh). F.: Brian Tufano. M.: Varis. I.:  Ewan McGregorRobert CarlyleJonny Lee MillerEwen Bremner, Kelly MacDonald, Peter Mullan. P. Channel Four Films / Figment Film / The Noel Gay Motion Picture Company. ■ Un grup de nihilistes drogaddictes i escatològics pretenen contagiar-nos la seva filosofia moderna, transgressora i «guai», i si ho aconsegueixen, és gràcies a la capacitat hipnotitzadora d’en Danny Boyle, un muntador de videoclips molt hàbil, a més d’un gran mag generador de tendències. 93m. C. 1.85:1. ‘: 3,5M.$ N: 71,5M.$ ⭐⭐⭐⭐

i Nominacio a l’Oscar al Millor Guió no original.

TRAIN TO BUSAN (Busanhaeng). 2016. Corea del Sud. D.: Yeon Sang-ho. G.:  Yeon Sang-ho. F.: Lee Hyung-deok. M.: Jang Young-gyu. I.:  Gong YooMa Dong-seokAhn So-hee. P. Next Entertainment World. ■ La revelació del cinema de gènere sudcoreà es tradueix en un llarg viatge en tren servit d’una ració extra de zombis, bones seqüències d’acció i diversió assegurada, tot i que es troben a faltar barrils de sang i una duració més ajustada per un producte que, amb tal desplegament de mitjans, hauria d’haver aspirat a una mica més. 118m. C. 1.85:1. ⭐⭐⭐

TRAMA, LA (Broken City). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

TRAMPA, LA (Bullet Head). 2017. Estats Units. D.: Paul Solet. G.: Paul Solet. F.: Zoran Popovic. M.: Austin Wintory. I.: Adrien BrodyJohn MalkovichAntonio BanderasRory Culkin. P.: Millennium Films et al. ■ La premisa d’uns atracadors de bancs que es refugien en una nau industrial on s’amaga un gos amb molt mala baba resulta interessant, però està tan mal executada que ni Malkovich, ni Brody, ni el gos tant aterridor son capaços d’evitar el descalabre d’un projecte que tenia potencial. 93m. C. 2.35:1. ⭐½

TRANSFORMERS. 2007. Estats Units. D.: Michael Bay. G.:  Alex Kurtzman, Roberto Orci . F.: Mitchell Amundsen. M.: Steve Jablonsky. I.: Shia LaBeoufMegan FoxJosh DuhamelTyrese GibsonJon Voight,John Turturro. P. Paramount Pictures / DreamWorks Pictures / Hasbro. ■ L’inauguracio de la saga de famoses joguines d’Hasbro en el terreny de la imatge real ve donada a través d’uns impressionants efectes especials i un atractiu disseny de producció, el descobriment de la irritable Megan Fox i el seu dit cresta, amb els vicis propis del director, com els centelleigs de llum a cada pla i un nou significat per l’entropia de la imatge que transformen les seqüències climàtiques en veritable bigarrament rococó postmodern. 144m. C. 2.39:1. ‘: 150M.$ N: 709M.$ ⭐⭐⭐½

iTres nominacions als Oscar: Millor Mescla de So, Edició de So i Efectes Especials.

El tren de las 3:10: un dels westerns destacats de principis de segle, aquest remake del clàssic de Delmer Daves es pren moltes llicències respecte de l’oroginal, dibuixant a uns personatges itinerants, i explorant un sentiment tant ianqui com el complexe d’inferioritat produït pel s’índrome de l’heroicicitat, encarnat per un lissiat Bale i combinat amb l’inqüestionable carisma de l’antiheroi brillantment interpretat per Crowe, el lídels de la colla de despiatats forajidos»», cansat de transitar per un camí de mort i destrucció, que patirà cert procés cap a la intimitat en mans del seu custodiador, recuperant cert aroma gay dels westerns d’abans. ⭐⭐⭐⭐

TREN DE LA VIDA, EL (Train de vie). 1998. França / Rumania. D.: Radu Mihaileanu. G.:  Radu Mihaileanu. F.: Yorgos Arvanitis, Laurent Dailland. M.: Goran Bregovic. I.: Lionel AbelanskiRufusClément HarariMichel MullerAgathe de la Fontaine. P. Canal + et al. ■ Irrepetible història no verídica que es comparà erròniament amb «La Vida es Bella», superant-la en tots els apartats i evitant l’hipocresia i falta de sensibilitat d’aquella, ja que aquí es planta la càmera  en una comunitat de jueus a l’Europa Central que, sabent el destí que els espera als camps de concentració, preparen un fals tren de deportats i es disfressen d’oficials nazis per fugir a Palestina, aconseguint pel camí moments lírics d’extraordinària força en el seu to de realisme màgic i comicitat que es debaten entre la contenció i el caos, per acabar esdevenint una quasi obra mestra del cineasta rumanià. 103m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐⭐

TRES ANUNCIOS EN LAS AFUERAS (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri). 2017. Regne Unit / Estats Units. D.: Martin McDonagh. G.:  Martin McDonagh. F.: Ben Davis. M.: Carter Burwell. I.:  Frances McDormandWoody HarrelsonSam RockwellJohn Hawkes. P. Blueprint Pictures. ■ Obra de contrastos, on es passa del gag més hilarant al drama més inhumà en la mateixa escena, en el mateix diàleg, aquest brillant i negríssim drama sobre l’odi ben bé podria tractar-se del Sant Grial que els germans Coen haurien estat cercant durant els últims 20 anys, sense èxit. 115m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐⭐

TRIPLE 9 (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark WahlbergKurt RussellKate HudsonJohn MalkovichDylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ⭐⭐⭐½

TRIPLE FRONTERA (Triple Frontier). 2019. EUA. D.: J.C. Chandor. G.:  Mark Boal, J.C. Chandor (Història: Mark Boal). F.: Roman Vasyanov. M.: Disasterpeace. I.:  Oscar IsaacBen AffleckCharlie HunnamPedro PascalGarrett Hedlund. P. Atlas Entertainment (Dist. Netflix). ■ Després de la força excitant «El año más violento» (2014), Chandor, amb el paraigua de Kathryn Bigelow, reuneix a un grapat d’actors populars per embarcar-los en una missió als Andes per robar-li els calerons (250 milions de $) a un important narcotraficant, un viatge certament amè i adrenalític que suposa l’enèsima escenificació del que passa quan s’és un àvar, certa dissolució de la personalitat del director i, si se saben perdonar, una sèrie d’incongruències de guió que, de forma creixent, portaran la proposta cap al terreny de la incredulitat. 125m. C. 2.11:1. ⭐⭐⭐

TRUMAN. 2015. Espanya / Catalunya / Argentina. D.: Cesc Gay. G.:  Cesc Gay, Tomás Aragay. F.: Andreu Rebés. M.: Nico Cota, Toti Soler. I.:  Javier CámaraRicardo DarínDolores FonziÀlex BrendemühlJavier Gutiérrez, Eduard Fernández. P. Televisió de Catalunya et al. ■ Tot i que peca sovint de materialitzar amb paraules allò que s’agraïria resoldre amb imatges, es tracta d’un relat emotiu sobre les conseqüències de la mort per a aquells que romanen vius, i en particular per un gos, en Truman, que serà el mcguffin que servirà per canalitzar tota la tristesa dels personatges que acompanyen a un inconmensurable Darin, que ja havia filmat amb el director «Una pistola a cada mà». 108m. C. 1.85:1. ⭐⭐⭐½