M

MADAGASCAR (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

MADAGASCAR 2 (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

MADAGASCAR 3 (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

MADRE!. (Mother!). 2017. Estats Units. D.: Darren Aronofsky. G.: Darren Aronofsky. F.: Matthew Libatique. M.: Jóhann Jóhannsson. I.: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer. P.: Protozoa Pictures. ■  Aronofsky, en la que és la seva millor pel·lícula fins la data (amb permís de «El luchador«), viola primer les nostres sensibilitats per acabar donant-nos una lliçó sobre el que significa estimar i ser estimada, en un conjunt demencial, excessiu i al·legòric no apte per tots els públics. 121m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜½

MALDICIÓN DE LA FLOR DORADA, LA (Mother!). 2017. Estats Units. D.: Darren Aronofsky. G.: Darren Aronofsky. F.: Matthew Libatique. M.: Jóhann Jóhannsson. I.: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer. P.: Protozoa Pictures. ■  ++++ +++++ +++++ ++++ +++. 121m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜½

MALDITOS BASTARDOS (Inglourious Basterds). 2009. Estats Units / Alemanya. D.: Quentin Tarantino. G.: Quentin Tarantino. F.: Robert Richardson. M.: Quentin Tarantino. I.: Brad Pitt, Christoph Waltz, Mélanie Laurent, Diane Kruger, Michael Fassbender,Daniel Brühl, Eli Roth. P.: Universal Pictures et al. ■  Tarantino reescriu la història del nazisme en clau paròdica a través d’un selecte grup de jueus bastards (o orfes) que es dediquen a caçar als nazis capitanejats per un Christoph Waltz en estat de gràcia (merescut Oscar), oferint moments pel record, com la primera i llarga seqüència dins la casa de camp o l’incendi del cinema, i esdevenint probablement el film amb la posada en escena més robusta, madura i clàssica  del director. 153m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜

MALÉFICA (Maleficent). 2014. Estats Units. D.: Robert Stromberg. G.: Linda Woolverton, Paul Dini, John Lee Hancock. F.: Dean Semler. M.: James Newton Howard. I.: Angelina Jolie, Elle Fanning, Juno Temple, Sharlto Copley, Kenneth Cranham. P.: Walt Disney Pictures / Moving Picture Company (MPC) / Roth Films. ■ Producte Disney fet pel lluïment d’Angelina Jolie amb una voluntat d’aportar foscor al lluminós catàleg de la companyia que, tot i resultar amena, esdevé massa tenebrosa pels més petits de la casa i massa innòcua pels més adults, evidenciant, tot sigui dit, una falta d’originalitat en el disseny de producció i subseqüents plagis de clàssics propis com la Ventafocs i Blancaneu, depenent massa de la seva antiheroïna i no disposant d’una heroïna amb entitat i carisma. 97m. C. 2.35:1. ‘: 180M.$ N: 758M.$ ˜˜½

MALOS TIEMPOS EN EL ROYALE (Bad Times at the El Royale). 2018. Estats Units. D.: Drew Goddard. G.: Drew Goddard. F.: Seamus McGarvey. M.: Michael Giacchino. I.: Jeff Bridges, Cynthia Erivo, Dakota Johnson, Chris Hemsworth, Jon Hamm, Cailee SpaenyXavier Dolan, Shea Whigham. P.: 20th Century Fox. ■ Acceptable intent d’emular les virtuts narratives, estilístiques i estructurals de Tarantino entorn d’un grup d’estranys que coincideixen en un hotel entre dos Estats i que encendran la metxa d’un còctel ple de violència, cobdícia i remordiments que funcionen com a divertiment en una sola localització, excessivament llarg i lluny del mesurat ritme de «Los Odiosos Ocho», tot destacant-ne el carisma d’una vella guineu com Bridges i sobretot la reveladora Cynthia Erivo (vista un any abans a «Viudas» com a secundària), però lamentant-ne la ràpida desaparició de Jon Hamm i la irrupció d’un deslluït Hemsworth cap a un clímax on la suspensió de la credulitat sembla cremar-se entre les restes de l’hotel. 141m. C. 2.39:1. ‘: 32M.$ N: 31,5M.$ ˜˜½

i L’Hotel El Royale on té lloc l’acció està basat en el famós Cal Neva Resort & Casino que va ser propietat d’en Frank Sinatra.

i L’acció té lloc el 27 de gener de 1969, en plena crisi del Vietnam, d’acord al discurs televisat d’en Nixon que veiem en una de les escenes.

i Casualitat o no, el film s’estrena el mateix dia que “First Man”, l’acció té lloc l’any 1969, ambdues estan filmades en 35mm i comparteixen l’actor Shea Whigham.

MANANTIAL DE LA DONCELLA, EL (Jungfrukällan). 1960. Suècia. D.: Ingmar Bergman. G.: Ulla Isaksson. F.: Sven Nykvist. M.: Erik Nordgren. I.: Max von Sydow, Birgitta Valberg, Gunnel Lindblom, Birgitta Pettersson. P.: Svensk Filmindustri. ■ Un dels millors films d’en Bergman (guanyador de l’Oscar i inici d’una nova etapa amb Sven Nykvist) que va esdevenir un atordidor retrat de la pèrdua de la innocència amb una seqüència terrible de violació i assassinat d’una jove cristiana que més tard inspiraria a films com «La última casa a la izquierda«, de Wes Craven o «Perros de paja«, de Sam Peckinpah, per no mencionar la seva profunda càrrega simbòlica o el ja característic tema de la crisi de la fe. 89m. B/N. 1.37:1. ˜˜˜˜½

MANDARINAS (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

MANDY (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

MANHATTAN SUR (Year of the Dragon). 1985. Estats Units. D.: Michael Cimino. G.: Oliver Stone, Michael Cimino (Novel·la: Robert Daley). F.: Alex Thomson. M.: David Mansfield. I.: Mickey Rourke, John Lone, Ariane, Leonard Termo, Ray Barry, Caroline Kava. P.: Dino de Laurentiis / MGM. ■ Després d’arruïnar la United Artists amb la seva infravalorada «La Puerta del Cielo» (1980), Cimino reneix d’entre les cendres per regalar-nos un desmesurat, ultraviolent i enervant film de màfia amb un memorable Rourke decidit a acabar, tot solet, amb les tríades xineses que des de l’ombra   consumeixen l’esperit del districte de Manhattan Sud, i ho fa sense perdre els seus característics rituals multitudinaris (Festes, funerals…) i insuflant veracitat a l’univers creat amb la inestimable col·laboració al guió d’Oliver Stone, que dota els diàlegs d’una intel·ligència cruel i políticament molt incorrecta, esdevenint en obra de culte indiscutible i no apta per moderns sensibles i de paladars exquisits. 134m. C. 2.35:1. ‘: 24M.$ N: 18,7M.$ (EEUU). ˜˜˜˜½

i En una de les diverses decisions perjudicials del productor Dino de Laurentis, , la frase final de Stanley (Rourke) «Bé, suposo que si lluites el temps suficient en una guerra, acabes casan-te amb el teu enemic» va ser substituïda per una altra, que ni encaixa amb les labials, ni té cap sentit.

i L’estrena, que va reportar una pobre taquilla, va generar molta polèmica entre la comunitat xinesa, que va considerar el film racista i molt poc fidel a la realitat.

MANOS SUCIAS (Deepwater Horizon). 2016. Estats Units. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

i 2 Nominacions als Oscar: So i Efectes Especials.

MANSIÓN ENCANTADA, LA (Haunting, The). 1963. EUA. D.: Cecil B. DeMille. G.: Hector Turnbull, Jeanie Macpherson. F.: Alvin Wyckoff. M.: Muda. I.: Fannie Ward, Sessue Hayakawa, Jack Dean. P.: Jesse L. Lasky Feature Play Company. ■ +++ ++++ +++. 59m. B/N. 1.33:1. ˜˜˜˜

MARCA DEL FUEGO, LA (The Cheat). 1915. EUA. D.: Cecil B. DeMille. G.: Hector Turnbull, Jeanie Macpherson. F.: Alvin Wyckoff. M.: Muda. I.: Fannie Ward, Sessue Hayakawa, Jack Dean. P.: Jesse L. Lasky Feature Play Company. ■ Una de les pel.lícules clau per analitzar com va ésser la transició entre un mètode de representació primitiu i un d’institucionalitzat als voltants del 1915, donat que amaga certs vicis del cinema més arcaic (frontalitat dels actors, immobilisme de càmera, presentació de personatges teatral…) a la vegada que introdueix elements trencadors  (inserció de plans detall, tractament psicologista del malvat, muntatge paral·lel i muntatge d’anticipació…), no exempts d’una clara voluntat per part del director d’establir els paràmetres que acabaran configurant el Hollywood clàssic (història amena molt arrelada en el melodrama popular, potenciació de la figura de l’estrella o una il·luminació pre-expressionista que acabarà sent definitòria de diversos gèneres posteriors com el Film Noir). 59m. B/N. 1.33:1. ˜˜˜˜

MAREA NEGRA (Deepwater Horizon). 2016. Estats Units. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

i 2 Nominacions als Oscar: So i Efectes Especials.

MAREA ROJA (Deepwater Horizon). 2016. Estats Units. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

i 2 Nominacions als Oscar: So i Efectes Especials.

MARNIE, LA LADRONA. (Marnie). 1964. Estats Units. D.: Alfred Hitchcock. G.: Jay Presson Allen (Novel·la: Winston Graham). F.: Robert Burks. M.: Bernard Herrmann. I.: Tippi Hedren, Sean Connery, Diane Baker, Bruce Dern. P.: Universal Pictures. ■ Film tardio hitchcockià que incorpora elements propis del melodrama en la història de la noia cleptòmana (una Tippi Hedren que no està a l’altura del projecte) que l’elegant Sean Connery tracta de curar, encara que per aconseguir-ho hagi de sacrificar la seva salut mental i furgar en el passat de la jove, ressuscitant la psicoanàlisi que tant agrada al mestre, deixant pel camí alguns alts i baixos de guió i certa mandra a la direcció (moltes seqüències es resolen amb plans picats o cenitals) que acaben privant la cinta de l’excel·lència habitual en el realitzador anglès. 130m. C. 1.85:1. ‘: 3M.$ N: – $ ˜˜˜½

i Cameo d’en Hitchcock: minut 5, mirant com Marnie abandona la seva habitació d’hotel.

MARTYRS. 2008. França. D.: Pascal Laugier. G.: Pascal Laugier.    F.: Stéphane Martin, Nathalie Moliavko-Visotzky. M.: Alex Cortés, Willie Cortés. I.: Mylène Jampanoï, Morjana Alaoui, Xavier Dolan. P.: Canal+ et al. ■ Esfereïdora i visceral mostra de nou terror francès on s’exploren els límits del dolor humà de forma certament atractiva en una primera meitat, fins que el to esdevé filosòfic i la serietat metafísica del tercer acte acaba, en part, tirant per terra allò prèviament assolit. 99m. C. 1.85:1. ˜˜˜

MÁS ALLÁ DE LA DUDA. (Beyond a Reasonable Doubt). 1956. EUA. D.: Fritz Lang. G.: Douglas Morrow. F.: William E. Snyder. M.: Herschel Burke Gilbert. I.: Dana Andrews, Joan Fontaine, Sidney Blackmer, Arthur Franz. P.: RKO Radio Pictures. ■ Una de les obres més infravalorades del director, i últim film ianqui abans de prosseguir amb la seva carrera a Alemanya, que arremet durament contra la pena de mort emprant una estructura de sorprenents girs en una història amb atmosfera de Sèrie B i repartiment de luxe que posarà a Andrews en la pell d’un prometedor escriptor que simula ser l’assassí que la policia busca per tal de demostrar la facilitat amb què un innocent és fregit a la cadira elèctrica, tot captivant-nos amb la seva exquisida ironia i capacitat per fer creïble una trama tan desgavellada però, també, desaprofitant a una actriu com Fontaine en el seu personatge accessori de la promesa del protagonista. 80m. B/N. 1.85:1. ˜˜˜˜

i Tot un fracàs a la taquilla nord-americana, el rodatge es va dur a terme en només 20 dies.

MASTERS OF HORROR (SERIE):

T.1- EP.1: ESCULTURAS HUMANAS (Incident On and Off a Mountain Road). 2005. EUA / Canadà. D.: Don Coscarelli. G.: Stephen Romano, Don Coscarelli (Història: Joe R. Lansdale). F.: Jon Joffin. M.: Christopher L. Stone. I.: Ethan Embry, Bree Turner, Angus Scrimm, John De Santis. P.: IDT Entertainment / Industry Entertainment / Nice Guy Productions / Reunion Pictures. ■ ++++++. 51m. C. 1.78:1. ˜˜

T.1- EP.2: TRAS LAS PAREDES (Dreams in the Witch-House). 2005. EUA / Canadà. D.: Stuart Gordon. G.: Dennis Paoli, Stuart Gordon (Història: H.P. Lovecraft). F.: Jon Joffin. M.: Richard Band. I.: Ezra Godden, Jay Brazeau, Campbell Lane, Chelah Horsdal, Donna White. P.: IDT Entertainment et al. ■ ++++++. 55m. C. 1.78:1. ˜˜

T.1- EP.3: BAILE DE LOS MUERTOS, EL (Dance of the Dead). 2005. EUA / Canadà. D.: Tobe Hooper. G.: Mick Garris, Richard Christian Matheson (Història: Richard Matheson). F.: Jon Joffin. M.: Billy Corgan. I.: Jessica Lowndes, Robert Englund, Emily Anne Graham, Lucie Guest, Genevieve Buechner. P.: IDT Entertainment et al. ■ ++++++. 59m. C. 1.78:1. ˜˜

T.1- EP. 4: JENIFER. 2005. EUA / Canadà. D.: Dario Argento. G.: Steven Weber (Història: Bruce Jones). F.: Attila Szalay. M.: Claudio Simonetti. I.: Steven Weber, Carrie Fleming, Brenda James, Harris Allan, Beau Starr, Laurie Brunetti. P.: IDT Entertainment et al. ■ ++++++. 58m. C. 1.78:1. ˜˜˜½

T.1- EP.5: SENSACIONES EXTREMAS (Chocolate). 2005. EUA / Canadà. D.: Mick Garris. G.: Mick Garris. F.: Attila Szalay. M.: Nicholas Pike. I.: Henry Thomas, Lucie Laurier, Stacy Grant, Leah Graham, Matt Frewer. P.: IDT Entertainment et al. ■ ++++++. 59m. C. 1.78:1. ˜˜

T.1- EP.6: EJÉRCITO DE LOS MUERTOS, EL (Homecoming). 2005. EUA / Canadà. D.: Joe Dante. G.: Sam Hamm (Història: Dale Baily). F.: Attila Szalay. M.: Hummie Mann. I.: Jon Tenney, Thea Gill, Wanda Cannon, Ferry David Mulligan, Robert Picardo. P.: IDT Entertainment et al. ■ ++++++. 59m. C. 1.78:1. ˜˜

T.1- EP.7: SALVAJE INSTINTO ANIMAL (Deer Woman). 2005. EUA / Canadà. D.: John Landis. G.: John Landis, Max Landis. F.: Jon Joffin. M.: Peter Bernstein. I.: Sonja Bennett, Brian Benben, Anthony Griffith, Alex Zahara, Don Thompson. P.: IDT Entertainment et al. ■ ++++++. 57m. C. 1.78:1. ˜˜˜

T.1- EP.8: FIN DEL MUNDO EN 35MM, EL (John Carpenter’s Cigarette Burns). 2005. EUA / Canadà. D.: John Carpenter. G.: Drew McWeeny, Scott Swan, Mick Garris. F.: Attila Szalay. M.: Cody Carpenter. I.: Udo Kier, Norman Reedus, Gary Hetherington, Chris Britton, Colin Foo, Douglas Arthurs, Zara Taylor. P.: IDT Entertainment et al. ■ ++++++. 56m. (59m). C. 1.78:1. ˜˜˜˜½

T.1- EP.9: EN EL SÓTANO (The Fair Haired Child). 2005. EUA / Canadà. D.: William Malone. G.: Matt Greenberg. F.: Brian Pearson. M.: Nicholas Pike. I.: Lindsay Pulsipher, William Samples, Lori Petty, Jesse Hadock, Ian Wallace. P.: IDT Entertainment et al. ■ ++++++. 56m. C. 1.78:1. ˜˜

Salvaje instinto animal: Divertidíssima reformulació del clàssic relat de femme fatale que adquireix dimensions feminazis en la llegenda de la jove i bellíssima india nativa amb potes de cèrvol que sedueix y assassina els homes que gosen creuar-se-la, i que ofereix un festival de sang i fette i una abilitat encomiable de Landis””””” per camuflar la falta de pressupost palpable en molts dels altres capítols. ****

El Gato Negro

La Cosa Maldita

Metamorfosis: història d’allò més delirant amb totes les constants del Mkee que va fer “May”*** que presenta a unes lesbianes ben reprimides que emprenen un affair fins que una nova espècie d’insecte acaba contagiant-les per fer-les de la família, un concepte atractiu pobrement executat, gaireé amb una voluntat de fer virtut de la cutreria, si bé el plaer d’assistir al topless i integrals traserd de dos noies tant sexis com la patètitca Angela Bettis i la noia dels ulls hipnotitzadors, “””, no ens el treurà ningú. **1/2


Family: esfreidor capítol que presenta a un home molt gras que, com si d’una mena de Norman Bates es tractès, conserva els cossos de la seva familia assaguts a taula, i parla amb ella amb tota normalitat, punt de partida que servirà per dinar cabuda a la visita d’un nous veïns i detenir-se en el modus operandi del desquiciat protagonista, sense perdre mai l’humor negre que caracteritza en Landis””””. ***1/2


El estrepito del vacio: un dels més originals capítols de la primera temporada que, de la mà de l’exèntric Brad Anderson, elabora un joc de macabres estridències sonores que van destruïnt lentament un protagonista d’oïda hipersensible, per acabar jugant molt bé les seves cartes formals, tot i els problemes narratius. ***1/2


Pro life: la segona peça que el gran Carpenter dirigeix dins la sèrie resulta molt més irRegular que la seva hipnòtica “quemadura de cigarrillo” però ofereix una falta de prejudicis, una entremaliada voluntat de mofar-se del tradicional puritanisme ianqui amb l’intent d’abortament promogut pel pare d’una joveneta, brillant Perelman, que estarà disposat a sacrificar als seus propis fills si cal, per acabar descobrint l’aterridora realitaamagada en el delirant desenllaç. ***1/2

Pelts: un dels millors treballs de la sèrie, que narra la cobdícia d’un fabricant de pells obsessionat per enriquir-se amb els seu últim descobriment, un grapat de pells de castor maleïdes que generen impulsos autodestructius en aquells amb qui entren en contacte, regalant-nos la ja mítica escena de l’asiàtica que es coseix ulls, boca y nas per provocarse una angustiosa asfixia. ****

El eslabon mas debil: un nou virus converteix a tots els homes del món en assassins de dones, una brillant i polèmica idea que Landis””””, al que se li obrien infinites prossibilitats, desaprofita portant-la pel terrenys del telefilm, on ni les escasses seqüències d’histèria masculina heteromicida, sorprenents i no exentes d’un humor nengre, aconseguiràn fer volar el relat, ben bé com si es tractés del model més avançat i preparat d’avió que mai arriva a elevar-se per sobre de la pista. **1/2

Derecho a morir: la qüestió de l’eutanasia sobrevola un interessantíssim relat que recupera el famós cos despelejat de”Hellraiser” (198????), a més d’una sensaciónde relat moralista propi de les antologies d’horror dels 80.

MATANZA DE TEXAS, LA (The Texas Chainsaw Massacre). 1974. Estats Units. D.: Tobe Hooper. G.: Tobe Hooper, Kim Henkel. F.: Daniel Pearl. M.: Tobe Hooper, Wayne Bell. I.: Marilyn Burns, Paul A. Partain, Edwin Neal, Jim Siedow, Allen Danziger. P.: Bryanston Picture. ■  Clàssic brutal del slasher fundacional que, rodada en 16 mm i amb un to documental que precedeix l’estil Found Footage, va deixar moments d’extrema angoixa dins aquella casa texana on hi viu, entre d’altres, l’home de la motoserra, agafant-li el relleu a «Psycho» i canalitzant tot aquell odi sorgit de la guerra del Vietnam, dels crims d’en Manson i de la nova onada de cinema sobre violacions i venjances dels 70 (com és el cas de «la última casa a la izquierda»). 83m. (88m.). C. 1.85:1. ˜˜˜˜

MATANZA DE TEXAS, LA (The Texas Chainsaw Massacre). 2003. Estats Units. D.: Marcus Nispel. G.: Scott Kosa (R). F.: Daniel Pearl. M.: Steve Jablonsky. I.: Jessica Biel, Jonathan Tucker, Eric Balfour, Erica Leerhsen, Mike Vogel. P.: New Line Cinema. ■ Molt competent remake de l’original de Tobe Hooper que, potenciant muntatge, so, i alguns recursos propis del videoclip, ens fa passar una mala estona deixant pel record seqüències catàrquiques com la d’un Leatherface corrent amb la motoserra a través d’uns llençols blancs. 98m. C. 1.85:1. ˜˜˜

MATANZA DE TEXAS 2, LA (The Texas Chainsaw Massacre 2). 1986. Estats Units. D.: Tobe Hooper. G.: Tobe Hooper, L. M. Kit Carson. F.: Richard Kooris. M.: Tobe Hooper, Jerry Lambert. I.: Dennis Hopper, Caroline Williams, Bill Johnson, Jim Siedow, Bill Moseley. P.: Cannon Films. ■  Continuació de les malifetes del psicòpata de la motoserra que perd la frescura de l’original però guanya  varietat en quant a la familia disfuncional i aporta un malaltís Denis Hopper, que li resta protagonisme a un desdibuixat Leatherface. 89m. (101m.). C. 1.85:1. ˜˜½

MATANZA DE TEXAS 3, LA (The Texas Chainsaw Massacre 3). 1990. Estats Units. D.: Jeff Burr. G.: David J. Schow. F.: James L. Carter. M.: Jim Manzie, Pat Regan. I.: Kate Hodge, Ken Foree, Viggo Mortensen, R.A. Mihailoff, William Butler. P.: New Line Cinema. ■ Acceptable tercera part amb menys víctimes, alguna que altra seqüència vibrant d’en Leatherface sortint d’un llac i el relatiu interés d’assistir a la primera aparició d’en Vigo Mortensen a la gran pantalla. 81m. (85m.). C. 1.85:1. ˜˜½

MATANZA DE TEXAS 4: LA NUEVA GENERACIÓN, LA (Texas Chainsaw Massacre IV: The Next Generation). 1994. Estats Units. D.: Kim Henkel. G.: Kim Henkel. F.: Levie Isaacks. M.: Wayne Bell, Robert Jacks. I.: Renée Zellweger, Matthew McConaughey, Robert Jacks, Tonie Perensky. P.: New Line Cinema. ■ Convencional i oblidable continuació que sembla més un thriller per televisió que un competent slasher, amb la decisió incomprensible d’incloure a McConaughey com un dels psicòpates, perdent la poca essència que en podia quedar de l’original. 95m. (86m.). C. 1.85:1. ˜½

MATANZA DE TEXAS: EL ORIGEN, LA (The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning). 2006. Estats Units. D.: Jonathan Liebesman. G.: Sheldon Turner (PR). F.: Lukas Ettlin. M.: Steve Jablonsky. I.: Jordana Brewster, Andrew Bryniarski, R. Lee Ermey, Taylor Handley, Matt Bomer. P.: New Line Cinema / Platinum Dunes / Next Entertainment. ■ Innecessària preqüela que emula algunes de les virtuts formals del remake sense aportar res a la història de la família caníbal texana, més enllà de l’habitual tensió en les persecucions amb càmera en mà i muntatge videocliper. 91m. (96m.). C. 1.85:1. ˜˜

MATAR O MORIR (PEPPERMINT) (Peppermint). 2018. EUA / Hong Kong. D.: Pierre Morel. G.: Chad St. John. F.: David Lanzenberg. M.: Simon Franglen. I.: Jennifer Garner, Richard Cabral, John Ortiz, John Gallagher Jr., Juan Pablo Raba, Method Man. P.: Laskeshore Entertainment / Huayi Brothers / STX Entertainment. ■ Film deficient de venjances que rellança l’oblidada figura de Jennifer Garner com a mare coratge que ha de venjar la cruenta i absurda mort de la seva filla i el seu marit però que, més enllà d’algunes seqüències violentes de correcta confecció, acaba avorrint amb els seus llocs comuns, el seu monòton ritme i la poca plausibilitat de tot plegat. 101m. C. 2.39:1. ‘: 25M.$ N: 35,5M.$ (EUA). ˜½

i Shauna Duggins, a més de bona amiga de Jennifer Garner, ha vingut exercint de doble a les escenes d’acció de la majoria de films de l’actriu, a més de la pel·lícula que ens ocupa.

MATAR A UN RUISEÑOR (Deepwater Horizon). 2016. Estats Units. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

i 2 Nominacions als Oscar: So i Efectes Especials.

MAX MANUS (Max Manus: Man of War). 2008. Noruega / Dinamarca / Alemanya. D.: Joachim Rønning, Espen Sandberg. G.: Thomas Nordseth-Tiller. F.: Geir Hartly Andreassen. M.: Trond Bjerknes. I.: Aksel Hennie, Agnes Kittelsen, Nicolai Cleve Broch, Ken Duken. P.: B&T Film / Filmkameratene A/S / Miso Film / Roenbergfilm. ■ Biopic d’una de les llegendes de la resistència noruega contra l’ocupació nazi, aquell que va aconseguir posar en escac i mat als ocupants d’Oslo i boicotejaria el famós buc de guerra Donau, que havia deportat almenys 540 jueus noruecs a Auschwitz (història apassionat en la que es pot profunditzar a l’Holocaust Center d’Oslo), que acaba esdevenint una amena cinta d’acció a l’estil «Valkiria» (2008), sense acabar d’encetar un personatge memorable, tot i disposar del millor actor del país, Aksel Hennie. 118m. C. 2.35:1. ‘: 50M.NOK N: 15,3M.$ ˜˜˜

MEJOR, EL (The Greatest). 2009. Estats Units. D.: Shana Feste. G.: Shana Feste. F.: John Bailey. M.: Christophe Beck. I.: Pierce Brosnan, Susan Sarandon, Carey Mulligan, Johnny Simmons, Aaron Taylor-Johnson, Michael Shannon. P.: Barbarian Films / Irish DreamTime / Oceana Media Finance / Silverwood Films / Tax Credit Finance. ■ Una obra sobre la canalització del dolor i la superació de la pèrdua que, tot i que se segueix amb cert interès, sobretot pels seus prestigiosos fitxatges, amb la breu però destacada aparició de Michael Shannon, acaba pressionant amb massa violència les tecles del melodrama més lacrimògen i fins i tot es permet un ridícul considerable en la seqüència final d’una família al complet perseguint pel bosc a la nora, prèviament vilipendiada. 94m. C. 2.39:1. ‘: 35M.$ N: 66,3M.$ ˜˜

MEMORIAS DE ÁFRICA (Deepwater Horizon). 2016. Estats Units. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

i 2 Nominacions als Oscar: So i Efectes Especials.

MEMORIES OF MURDER (Deepwater Horizon). 2016. Estats Units. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

i 2 Nominacions als Oscar: So i Efectes Especials.

MENSAJERO, EL (Snitch). 2013. Estats Units. D.: Ric Roman Waugh. G.: Ric Roman Waugh, Justin Haythe. F.: Dana Gonzales. M.: Antonio Pinto. I.: Dwayne «The Rock» Johnson, Jon Bernthal, Susan Sarandon, Barry Pepper. P.: Participant Media et al. ■ Irregular film que parla sobre el que està disposat a sacrificar un pare per un fill injustament acusat de tràfec de drogues i que, tot i no aportar res al subgènere del «yo-por-mi-hija-ma-to», trenca expectatives pel seu desenvolupament amè (crítica al sistema judicial americà inclosa) i un The Rock no tant invencible com de costum. 112m. C. 2.35:1. ˜˜½

MIDNIGHT SPECIAL (Deepwater Horizon). 2016. Estats Units. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

i 2 Nominacions als Oscar: So i Efectes Especials.

MILLA 22 (Mile 22). 2018. Estats Units. D.: Peter Berg. G.: Graham Roland, Lea Carpenter. F.: Jacques Jouffret. M.: Jeff Russo. I.: Mark Wahlberg, John Malkovich, Ronda Rousey, Iko Uwais, Lauren Cohan. P.: STX Entertainment et al.Thriller d’acció anodí i repetitiu que va adquirint la forma d’una TV movie amb la seva pobre fotografia i una càmera amb Parkinson que combinada amb un muntatge epilèptic no ens permet seguir l’acció, confirmant que el Peter Berg que ens havia obsequiat amb obres tan adrenalítiques com “El único superviviente” o “Día de Patriotas” va ser un miratge, i ni el carisma de Mark Wahlberg cara de cartró, aquí certament irritable, ni l’aparició del gran acròbata Iko Iwais, aconsegueixen salvar un guió que s’enfonsa com el Titanic. 94m. C. 2.39:1. ‘: 35M.$ N: 66,3M.$ ˜

MILLENIUM: LOS HOMBRES QUE NO AMABAN A LAS MUJERES (Girl with the Dragon Tatoo, The). 2011. EUA.

MILLENIUM: LO QUE NO TE MATA TE HACE MAS FUERTE (The Girl in the Spider’s Web). 2018. EUA. D.: Fede Álvarez. G.: Steven Knight, Fede Álvarez, Jay Basu (Novel·la: David Lagercrantz / Personatges: Stieg Larsson). F.: Pedro Luque. M.: Roque Baños. I.: Claire Foy, Sverrir Gudnason, Vicky Krieps, Sylvia Hoeks, Claes Bang. P.: Sony Pictures Entertainment et al. ■ Tot i estar lluny del sofisticat i fosc plantejament de l’anterior entrega d’en Fincher, i no beneficiar-se del carisma de la ja inoblidable Noomi Rapace, aquest nou capítol explora la idea de l’origen del mal en el si d’una família benestant com la de Lisbeth Salander, i ho fa amb unes seqüències d’acció molt competents, una relació malsana entre germanes que ajuda a profunditzar en el passat de la nostra heroïna, i un disseny sonor de classe A que, tot i decebre al fandom de les novel·les, satisfaran sobradament als i les espectadores de mirada verge, malgrat la seva estirada duració. 117m. C. 2.39:1. ‘: 43M.$ N: 35,2M.$ ˜˜˜

MILLION DOLLAR BABY (Oculus). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. ‘: 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ˜˜˜

MINE. 2016. Estats Units / Itàlia / Espanya. D.: Fabio Guaglione, Fabio Resinaro. G.: Fabio Guaglione, Fabio Resinaro. F.: Sergi Vilanova. M.: Andrea Bonini. I.: Armie Hammer, Tom Cullen, Clint Dyer, Annabelle Wallis. P.: The Safran Company et al. ■ Gravada a l’illa de Fuerteventura, aquest petit film d’una sola localització sobre un soldat que trepitja una mina i es passa tot el metratge sense poder aixecar el peu per no fer-la esclatar, funciona inicialment com a curtmetratge, però sobrepassat l’equador, ensenya totes les seves cartes per demostrar que anava de farol, i que el descens cap a la cova mental on estan instal·lats els dimonis interns del personatge és dispers, inversemblant i no tan efectiu com hom podia esperar. 106m. C. 2.35:1. ‘: – $ N: 1,7M.$ ˜˜

MINORITY REPORT. 2002. Estats Units. D.: Steven Spielberg. G.: Scott Frank, Jon Cohen (Història curta: Philip K. Dick). F.: Janusz Kaminski. M.: John Williams. I.: Tom Cruise, Colin Farrell, Samantha Morton, Max von Sydow, Tim Blake Nelson, Kathryn Morris, Peter Stormare. P.: 20th Century Fox / DreamWorks SKG. ■ Magnífica adaptació de la història breu d’en Dick sobre l’innovador departament de Pre-crims liderat per un inspirat Tom Cruise que es dedica a evitar assassinats abans que es cometin, i que ens transportarà per un carrusel de brillants seqüències d’acció, girs inesperats de guió, la característica profunditat psicològica de tota gran obra de sci-fi i un disseny de producció envejable on destaca la versemblança de l’univers del futur, si bé la fotografia marcadament dessaturada i carregada de filtres que fan esclatar les altes llums, tal com passava a «A.I.Inteligencia Artificial», tot i dotar l’obra d’una personalitat única i intransferible, no acaba de catapultar la cinta cap a l’excel·lència, i deixa pel terreny de la imaginació com hauria lluït en mans d’algun altre director de fotografia com Lubezki o Van Hoytema. 145m. C. 2.39:1. ‘: 102M.$ N: 358,4M.$ ˜˜˜˜

i Una nominació a l’Oscar: Millor So.

i Tres anys abans del rodatge, Spielberg va reunir a un grup de 16 prestigiosos professionals multidisciplinaris per dissenyar un 2054 tan plausible, entre els quals hi havia professors d’universitat, científics, dissenyadors de cotxes, arquitectes, o fins i tot un representant de l’Agència de Projectes d’Investigació Avançats de Defensa (DARPA, lligada al Departament de Defensa) així com l’inventor de la Realitat Virtual.

i Els PreCogs, un dels elements més atractius de la pel·lícula, van ser nomenats pels noms de pila de 3 grans figures de la literatura de misteri (Dashiell Hammett, Arthur Conan Doyle i Agatha Christie).

i A la seqüència on Tom Cruise visita la presó, el so que fa el reconeixement ocular que li permet accedir-hi va ser emprat més tard per Apple com a so de càrrega de bateria als seus primers models d’Iphone.

i El primer esborrany de guió va ser pensat com a continuació de «Desafío Total» (1990), ambientat també al planeta Mart, però quan el guionista Jon Cohen va entrar al projecte, l’any 1997, el text es va refer quasi per complet, conservant de l’original només la seqüència de la fàbrica de cotxes, a la que Spielberg no estava disposat a renunciar.

i A l’instant en què Cruise segresta a Agatha i Farrell pregunta quant de temps disposen per evitar l’assassinat, un oficial Pre-crim contesta «51 minuts i 30 segons», que és exactament el temps que queda perquè acabi la pel·lícula (inici dels títols de crèdit finals).

i Cameos: a la seqüència del metro, l’home que mira per sobre del diari a Cruise és el director Cameron Crowe, i la noia rossa de darrere, Cameron Diaz, que tot just havien treballat amb en Tom a «Vanilla Sky» l’any anterior.

MIRACLE IN CELL NO. 7 (7-beon-bang-ui seon-mul). 2013. Corea del Sud. D.: Lee Hwan-Kyung. G.: Lee Hwan-Kyung, Kim Hwang-Sung, Kim Young-Suk. F.: Kang Seung-Ki. M.: Lee Dong-june. I.: Oh Dal-su, Park Shin-Hye, Park Won-sang, Ryu Seung-Ryong, Kal So-Won. P.: Fineworks / CL Entertainment. ■ Un deficient mental és empresonat per un assassinat que no ha comès, i la seva filla petita, força repel·lent, aconsegueix burlar la seguretat de la presó per fer-li companyia al seu pare i revolucionar la vida dels interns, conformant així una trama kitsch i irritable sobre la superació personal, difícil de digerir per les seves altes dosis de l’optimisme frívol de films com «La Vida es bella» (1997), que malauradament ja hi havien assentat un precedent i no van saber llegir adequadament el llegat de «Milagro en Milán» (1951). 127m. C. 2.35:1. ˜˜

MISIÓN A MARTE (Mission to Mars). 2000. Estats Units. D.: Brian De Palma. G.: Jim Thomas, John Thomas, Graham Yost. F.: Stephen H. Burum. M.: Ennio Morricone. I.: Gary Sinise, Don Cheadle, Tim Robbins, Connie Nielsen, Jerry O’Connell,Kim Delaney. P.: Touchstone Pictures / Spyglass Entertainment. ■ La primera incursió d’en De Palma a la sci-fi per la porta gran (100 milions de pressupost), incompresa, menyspreada i humiliada, representa una experiència d’allò més vibrant acompanyant a uns astronautes en missió de rescat al planeta Mart que descobreixen una muntanya amb un rostre que ens recorda a la Maria del Metrópolis de Fritz Lang, doncs l’extranya música d’en Morricone, les influències evidents del «2001» de Kubrick i un desenllaç molt deutor dels «Encontres a la tercera fase» d’en Spielberg ens tornaràn a generar, encara que sigui puntualment, una fascinació per la màgia que desprenen les imatges climàtiques que feia temps que no sentíem en un film del génere. 114m. C. 2.35:1.  ˜˜˜½

MISIÓN IMPOSIBLE: FALLOUT (Mission: Impossible – Fallout). 2018. Estats Units. D.: Christopher McQuarrie. G.: Christopher McQuarrie, Bruce Geller. F.: Rob Hardy. M.: Lorne Balfe. I.: Tom Cruise, Rebecca Ferguson, Henry Cavill, Simon Pegg, Ving Rhames, Vanessa Kirby, Michelle Monaghan, Alec Baldwin. P.: Paramount Pictures / Skydance Productions. ■ Tot i ser de les millors de la saga juntament amb la primera entrega, l’ego d’en Tom Cruise adquireix aquí dimensions mastodòntiques en un producte fet exclusivament per al lluïment de l’irritable però simpàtic cienciòleg, que aguanta molt bé el tipus en la trepidant muntanya russa (gravant moltes seqüències aparentment arriscades sense dobles), confirmant-se, per una banda, el talent definitiu de McQuarrie com a mag de l’acció i, per l’altra, amb els seus 390 girs de guió i la poca plausibilitat de tot plegat, l’absència del rastre d’aquell guionista fred, calculador i creatiu que una vegada va escriure «Sospechosos Habituales», per no mencionar l’excés de digitalització que la seva principal competidora, James Bond, resol molt millor. 147m. C. 2.39:1. ‘: 178M.$ N: 791M.$ ˜˜˜

MISSING IN AMERICA. 2005. Estats Units. D.: Gabrielle Savage Dockterman. G.: Nancy L. Babine, Ken Miller, Gabrielle Savage Dockterman. F.: Ken Kelsch. M.: Sheldon Mirowitz. I.: Danny Glover, Linda Hamilton, Ron Perlman, David Strathairn, Zoë Weizenbaum. P.: Intrinsic Value Films / Angel Devil Productions. ■  +++++ ++++++++++ + + +++++++++++++ ++++++++ ++ ++ +++++ +++++ ++++++ +++++ ++. 102m. C. 1.85:1. ˜˜˜

MIS VECINOS LOS YAMADAS (Oculus). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. ‘: 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ˜˜˜

MOLLY’S GAME. 2017. Estats Units / Xina / Canadà. D.: Aaron Sorkin. G.: Aaron Sorkin (Memòries: Molly Bloom). F.: Charlotte Bruus Christensen. M.: Daniel Pemberton. I.: Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costner, Michael Cera. P.: Entertainment One / The Mark Gordon Company / Pascal Pictures. ■ Apassionant aproximació que fa Sorkin, en el seu debut com a director, a la persecució judicial que va patir Molly Bloom, la jove amb talent per organitzar partides de Poquer entre la nata i crema de la classe alta ianqui, un retrat que no s’estalvia l’exploració en els terrenys pantanosos del personatge però que és escrit des del respecte amb la precisió d’un rellotge, muntat amb agilitat i dirigit amb molta solvència amb l’ajuda puntual del seu bon amic David Fincher. 140m. C. 2.39:1. ‘: 30M.$ N: 59,3M.$  0/m  ˜˜˜˜

MONEYBALL

MONEY MONSTER. 2016. Estats Units. D.: Jodie Foster. G.: Alan DiFiore, Jim Kouf, Jamie Linden (Historia: Alan DiFiore, Jim Kouf). F.: Matthew Libatique. M.: Dominic Lewis. I.: George Clooney, Julia Roberts, Jack O’Connell, Caitriona Balfe, Dominic West, Giancarlo Esposito. P.: TriStar Pictures et al. ■ Aquest thriller sobre fracassats que sota amenaça de bomba segresten a l’equip d’un programa televisiu d’economia per haver perdut tots els estalvis demostra l’habilitat de Jodie Foster darrere de les càmeres aplicant tots els trucs que va aprendre a «Plan Oculto», de Spike Lee, tot derivant en un entreteniment d’envergadura basat en un ritme frenètic i en un Clooney ideal com a presentador cínic i despiadat que s’adona dels seus pecats, encara que es deixi escapar l’ocasió de treballar un discurs-denúncia amb més complexitat. 98m. C. 2.39:1. ˜˜˜

MONTAÑA ENTRE NOSOTROS, LA. (The Mountain Between Us). 2017. EUA. D.: Hany Abu-Assad. G.: Chris Weitz, J. Mills Goodloe (Novel·la: Charles Martin). F.: Mandy Walker. M.: Ramin Djawadi. I.: Idris Elba, Kate Winslet. P.: 20th Century Fox. ■  El palestí Abu-Assad s’enlaira molt bé amb la prestigiosa parella que ha de sobreviure enmig del no res, però no pot evitar que la falta de química entre els dos grans actors, el ritme deficient i el desenllaç propi d’un film d’adolescents acabi per dinamitar una proposta que tenia molt més potencial. 112m. C. 2.35:1. ˜˜

MOONLIGHT. 2016. EUA. D.: Barry Jenkins. G.: Barry Jenkins (Història: Tarell Alvin McCraney). F.: James Laxton. M.: Nicholas Britell. I.: Trevante Rhodes, Naomie Harris, Mahershala Ali, Ashton Sanders, André Holland. P.: A24 / Plan B Entertainment / PASTEL. ■ +++++++. 111m. C. 2.39:1. ‘: 1,5M.$ N: 55,5M.$  ˜˜˜

i Guanyadora de 3 Oscar: Millor Pel·lícula, Actor Secundari (Mahershala Ali) i Guió Adaptat. / 5 Nominacions: Millor Actriu Secundària (Naomie Harris), Direcció, Fotografia, Muntatge i Música Original.

MOTHER (Split). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. ‘: 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ˜˜˜

MOUSTACHE, LA. 2005. França. D.: Emmanuel Carrère. G.: Emmanuel Carrère, Jérôme Beaujour (Novel·la: Emmanuel Carrère). F.: Patrick Blossier. M.: Philip Glass. I.: Vincent Lindon, Emmanuelle Devos, Mathieu Amalric, Hippolyte Girardot. P.: Les Films des Tournelles. ■ El mateix Carrère adapta la seva excel·lent novel·la sobre la crisi d’identitat al món globalitzat amb una traça i enginy poc habituals en una òpera prima, emprant mecanismes propis del surrealisme kafkià per mutar més tard en una road movie existencial, en la història de l’home que un dia decideix afaitar-se el bigoti i ningú en el seu entorn ho nota, provocant el consegüent descens als inferns de la paranoia mental, i fent-lo viatjar fins i tot a Hong Kong en un dels moments més excitants (i críptics) de la cinta. 87m. C. 1.85:1. ˜˜˜˜

MOVIDA DEL 76 (Oculus). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. ‘: 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ˜˜˜

MS. 45 (Oculus). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. ‘: 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ˜˜˜

MUJER FANTÁSTICA, UNA. 2017. Xile / Espanya. D.: Sebastián Lelio. G.: Sebastián Lelio, Gonzalo Maza. F.: Benjamín Echazarreta. M.: Mathew Herbert. I.: Daniela Vega, Francisco Reyes, Luis Gnecco, Aline Küppenheim. P.: Fabula / Komplizen Film / Setembro Cine. ■  No sé si va ser un Oscar merescut, perque tenia dures contrincants com «The Square» o «Loveless», però és evident que la història de reafirmació d’aquesta trans anomenada Marina és molt especial i suposa per al drama d’autor iberoamericà el que «Drive» suposà per al drama criminal ianqui, una peça d’una lírica i una sofisticació capaç d’ensinismar a l’espectador/a més exigent. 100m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜

La Mula: Un Eastwood amb 89 anys torna a posar-se davant i darrera de les càmeres per inundar la pantalla del seu irrefutable carisma, i tot i no estar en plena forma, tot i l’excessiva duració de la cinta, tot i l’esquematisme tant narratiu com formal en l’ancià que esdevé recader dels narcos mexicans per acabar adonant-se que no hi ha res que importi més que la família -idea que repetirà fins la sacietat- acaba sortint airòs en aquesta obra menor del mític cineasta. ***

MÚLTIPLE (Split). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. ‘: 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ˜˜˜

MUNDO ES NUESTRO, EL. 2012. Espanya. D.: Alfonso Sánchez. G.: Alfonso Sánchez. F.: Daniel Mauri. M.: Maravilla Gypsy Band. I.: Alfonso Sánchez, Alberto López, Olga Martínez, Daniel Morilla, Antonia Gómez. P.: Mundoficción / Jaleo Films / Canal Sur TV. ■  La popular parella de youtubers formada pel Cabesa i el Culebra confeccionen una esbojarrada comèdia sobre atracaments amb un fort component social i alguns moments certament hilarants, com les entrevistes als curiosos o l’arribada de la processió de Setmana Santa, sense capacitat, però, de trascendir més enllà del seu humor andalús, caducat per segons quins paladars. 83m. C. 2.35:1. ˜˜½

MUÑECO DIABÓLICO (Child’s Play). 1988. Estats Units. D.: Tom Holland. G.: Don Mancini, Tom Holland, John Lafia. F.: Bill Butler. M.: Joe Renzetti. I.: Catherine Hicks, Chris Sarandon, Alex Vincent, Brad Dourif, Dinah Manoff. P.: United Artists. ■ La primera entrega d’aquesta famosa saga que va popularitzar el ninot psicòpata Chucky, en realitat inspirat en un film anterior, «Magic»(1978), que al mateix temps bebia d’un clàssic de Tod Browning com «Muñecos Infernales» (1936), esdevé la millor de la saga, amb uns excel·lents efectes especials i un mític desenllaç a la fàbrica de joquines que segurament va influenciar a «Terminator  2» (1991). 87m. C. 1.85:1.  ˜˜˜˜

MUSA. 2017. Catalunya et al. D.: Jaume Balagueró. G.: Jaume Balagueró, Fernando Navarro (Novel·la: José Carlos Somoza). F.: Pablo Rosso. M.: Stephen Rennicks. I.: Elliot Cowan, Franka Potente, Ana Ularu, Leonor Watling, Christopher Lloyd, Manuela Vellés. P.: Filmax et al. ■  Acceptable cinta d’horror sobre un nou concepte de bruixes del més enllà que conté algunes imatges esgarrifosament sofisticades (una de les Muses arrencant-se la pell) però que adoleix d’un excès de metratge, un guió sense polir i alguna secundària pèssima, quedant-se lluny dels millors treballs del director. 107m. C. 2.39:1. ˜˜½

MY SASSY GIRL (Yeopgijeogin geunyeo). 2001. Corea del Sud. D.: Kwak Jae-young. G.: Kwak Jae-young (Novel·la: Kim Ho-sik). F.: Kim Sung-Bok. M.: Johann Pachelbel, Kim Hyun-Seok. I.: Cha Tae-hyun, Jun Ji-hyun, Kim In-Mun, Wok-Suk Song, Jin-Hie Han. P.: Shin Cine Communications. ■ Popular comèdia romàntica que esdevingué tot un èxit tant a Corea del Sud com a molts altres països contribuint, no per qualitat, però sí per carisma i encant, al boom que estava experimentant la indústria cinematogràfica del país, i que elaborarà un molt bon Milking d’una premissa com la d’un noi que li salva la vida a una jove suïcida per posteriorment enamorar-se d’ella i descobrir fins a quin punt està desequilibrada, deixant algunes seqüències memorables com la dels vòmits al metro de Seül. 137m. C. 1.85:1. ˜˜˜½

i Veuria un patètic i insignificant Remake dirigit per Yann Samuell al 2008 i una continuació xino-coreana dirigida per Joe Ma al 2011.

MYSTIC RIVER (Oculus). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. ‘: 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ˜˜˜