G

GALLIPOLI. 1981. Austràlia. D.: Peter Weir. G.: David Williamson (Novel·la: Ernest Raymond). F.: Russell Boyd. M.: Brian May. I.: Mel Gibson, Mark Lee, Bill Hunter, Robert Grubb, Tim McKenzie. P.: Paramount Pictures. ■ Un contundent al·legat antibèl·lic ambientat en la guerra entre turcs i els australians sota l’imperi britànic, que llença la carrera d’un Mel Gibson carismàtic com a corredor professional, i que es prendrà tres quartes parts del metratge en presentar-lo, així com la seva relació amb l’altre jove abans no siguin enviats al front de batalla, trajectòria que Weir no aconsegueix fer del tot atractiva pels espectadors amb els abundants diàlegs, però que resulta necessària per arribar a l’emocionant i duríssim desenllaç, un prodigi de musicalitat expressiva i d’ús del muntatge paral·lel per carregar agressivament contra el llegat de l’imperialisme anglès. 110m. C. 2.39:1. ‘: 2,6M.AUS N: 5,7M.$ (EEUU). ˜˜˜

GALVESTON. 2018. EUA / França. D.: Mélanie Laurent. G.: Jim Hammett (Novel·la: Nic Pizzolatto). F.: Arnaud Potier. M.: Marc Chouarain. I.: Ben Foster, Elle Fanning, Lili Reinhart, María Valverde, Beau Bridges, Robert Aramayo, Adepero Oduye, Rob Steinberg. P.: Low Spark Films / Jean Doumanian Productions. ■ Colpidora caracterització del sempre gran i de vegades infravalorat Ben Foster, que en aquesta òpera prima interpreta a un looser criminal i alcohòlic amb tan poca sort com escrúpols, que li salva la vida a una jove i encara més desgraciada prostituta per emprendre un viatge al no-res, tot transformant aquesta Road Movie en la clàssica reflexió sobre la redempció i les segones oportunitats, amb el deteriorament de la salut del protagonista com a motor dramàtic, que acabarà deixant un molt bon tast al paladar, sempre que obviem el desafortunat epíleg que pretenia transcendir i mitificar allò que no ho necessitava. 91m. C. 2.39:1. ‘: – $ N: 185.000$ ˜˜˜½

GAMEPLAY. LA HISTORIA DE LOS VIDEOJUEGOS (Gameplay). 2013. Estats Units. D.: Richard Goldgewicht. G.: Matt Barton, Bill Loguidice. F.: Michael Bratkowski. M.: Lior Ron. I.: (Documental). Nolan Bushnell, David Crane, Cain Devore, Todd Howard, Eric Lindstrom. P.: Lux Digital Pictures. ■ Un dels documentals més exhaustius que s’han fet sobre el naixement i posterior boom dels videojocs, aportant una panoràmica tant de tot el que es va coure entre bambolines, incloent-hi la dimensió estrictament econòmica, com del vessant artístic amb les aportacions de gegants com Atari o Nintendo, principals protagonistes del document, doncs si d’alguna cosa peca el realitzador, és d’ometre les inquantificables aportacions de Sega, Snk, Sony i de l’eclosió de les aventures gràfiques que es materialitzarien en sagues com Monkey Island. 93m. C. 1.85:1. ˜˜˜

GHOST IN THE SHELL. 1995. Japó. D.: Mamoru Oshii. G.: Kazunori Itô (Manga: Masamune Shirow). F.: Hisao Shirai. M.: Kenji Kawai. P.: Bandai Visual Company / Kodansha / Manga Video / Production I.G. ■ El millor film d’anime ciberpunk des d'»Akira», tot adaptant l’excel·lent manga de Masamune Shirow, ens parla d’androides que han oblidat la seva condició i es creuen veritables humans, profunditzant en la noció de consciència i en el sentit de l’existència que la inoblidable partitura de Kenji Kawai matitza de forma molt espiritual, desembocant en múltiples continuacions en forma de llargmetratge i sèries que no van estar-ne a l’altura tot i que van consolidar Production IG com l’estudi d’animació de referència, amb permís de Ghibli. 83m. C. 1.85:1. ˜˜˜˜

GHOST IN THE SHELL: INNOCENCE. 1995. Japó. D.: Mamoru Oshii. G.: Kazunori Itô (Manga: Masamune Shirow). F.: Hisao Shirai. M.: Kenji Kawai. P.: Bandai Visual Company / Kodansha / Manga Video / Production I.G. ■ +++++++++++++++++++++++++++++++  ++ + + ++ + ++ + ++ ++++++ ++++ . 83m. C. 1.85:1. ˜˜˜˜

GHOSTLAND. 2018. França / Canada. D.: Pascal Laugier. G.: Pascal Laugier. F.: Danny Nowak. M.: Todd Bryanton. I.: Crystal Reed, Anastasia Phillips, Mylène Farmer, Taylor Hickson, Emilia Jones. P.: 5656 Films / Logical Pictures / Mars Films. ■ El director de la polèmica “Martyrs” torna amb el seu millor film fins a la data, una violenta obra dirigida amb la ràbia i desaforament que li faltava al desaparegut nou horror francès, per parlar-nos de traumes infantils que erupcionen a l’edat adulta, obligant a les protagonistes a afrontar-los tornant al passat, un tema que pot recordar a la funesta «The Tale», del mateix any, però que en mans de Laugier esdevé una barreja de Slasher movie i Home invasion tant tensa com desagradable. 91m.  C. 2.35:1.  ˜˜˜˜

GILDA. 1946. Estats Units. D.: Charles Vidor. G.: Marion Parsonnet (Història: E.A. Ellington). F.: Rudolph Maté. M.: Hugo Friedhofer. I.: Rita Hayworth, Glenn Ford, George Macready, Joseph Calleia, Steven Geray. P.: Columbia Pictures. ■ Un clàssic del melodrama més negre que incideix constantment en un passat d’amors i odis soterrats, que aporta un nou significat al terme «agredolç», que fa d’una bufetada una reivindicació femenina ineducable, i que va fer d’en Ford l’actor mediocre revessant de carisma i de Hayworth la presència hipnòtica que remou glòbuls vermells a cada aparició, sense oblidar pas el mirall en el qual es mira Vidor, substituint Casablanca per l’Argentina dels casinos il·legals. 110m.  B/N. 1.37:1. ‘: – $ N: 3,75M.$ (EEUU). ˜˜˜˜

GLADIATOR. 2000. Estats Units / Regne Unit. D.: Ridley Scott. G.: David Franzoni, John Logan, William Nicholson. F.: John Mathieson. M.: Hans Zimmer, Lisa Gerrard. I.: Russell Crowe, Joaquin Phoenix, Connie Nielsen, Oliver Reed, Richard Harris, Ralf Moeller, Derek Jacobi. P.: Universal Pictures et al. ■ Un regrés triomfal del Peplum amb un inspirat Crowe que encarna a Màximo, el general romà reconvertit en esclau i gladiador per, en el marc de la seva renaixença, esdevenir un fantasma i un malsón per les aspiracions de l’emperador que va assassinar la seva família, Komodo, deixant-nos seqüències d’acció esfreïdores al Colisseu Romà i una trama  melodramàtica envoltada dels records lírics i elegíacs del protagonista que, combinada amb la ja mítica música d’en Zimmer, va encandilar al gran públic. 155m. (171m.).  C. 2.39:1.  ˜˜˜˜

GLASS. 2019. EUA. D.: M. Night Shyamalan. G.: M. Night Shyamalan. F.: Mike Gioulakis. M.: West Thordson. I.: James McAvoy, Bruce Willis, Samuel L. Jackson, Sarah Paulson, Anya Taylor-Joy, Spencer Treat Clark, M. Night Shyamalan. P.: Blumhouse Productions / Blinding Edge Pictures / Universal International Pictures (UI) / Buena Vista International / Perfect World Pictures. (DIS: Universal International Pictures). ■ Després de l’excitant i contundent «Múltiple» (2016), Shyamalan opta per reunir a la Bèstia (McAvoy) amb l’irrompible David i el fràgil Nick de «El Protegido» per tancar una trilogia que, tot i fascinar intermitentment i gaudir-se de principi a final, ho sobre explica absolutament tot, sense deixar marge per la màgia del misteri i el suggeriment, ni tampoc cap mena de respecte pel seu heroi, amb un gir final que escup -mocs inclosos- en el prestigi tant del Willis actor com del Willis personatge, que [SPOILER] mor ofegat en una puta bassa d’aigua. 129m. C. 2.39:1. ‘: 20M.$ N: 247M.$ ˜˜˜½

GODZILLA: REY DE LOS MONSTRUOS (L’appartement). 1996. França. D.: Gilles Mimouni. G.: Gilles Mimouni. F.: Thierry Arbogast. M.: Peter Chase. I.: Vincent Cassel, Monica Bellucci, Romane Bohringer, Jean-Philippe Ecoffey. P.: Mate Production et al. ■ ++++ +++++ ++++++. 116m. C. 1.66:1.  ‘: 4,7M.$ N: 1,1M.$. ˜½

GOMORRA (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

GOOD TIME. 2017. Estats Units. D.: Benny Safdie, Josh Safdie. G.: Ronald Bronstein, Josh Safdie. F.: Sean Price Williams. M.: Daniel Lopatin. I.: Robert Pattinson, Ben Safdie, Jennifer Jason Leigh. P.: Elara Pictures, Rhea Films. ■ Colpidor relat indie, amb un tour de force del ja consagrat Robert Pattinson, que elabora un discurs seriós sobre la dependència de les persones amb dificultats mentals en ambients familiars de delinqüència i marginalitat social, a través d’un dels epílegs més brillants del cinema del 2017, assolit amb un primer pla fix de l’abismal mirada d’en Ben Safdie i una veu en out que s’encarrega d’omplir-la d’emocions. 99m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜

GORRIÓN ROJO (Red Sparrow). 2018. Estats Units. D.: Francis Lawrence. G.: Justin Haythe (Novela: Jason Matthews). F.: Jo Willems. M.: James Newton Howard. I.: Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Jeremy Irons, Charlotte Rampling, Mary-Louise Parker, Matthias Schoenaerts. P.: Chernin Entertainment / Film Rites / Soundtrack New York. ■ Jennifer Lawrence borda un dels millors papers de la seva carrera com la talentosa ballarina de ballet, segurament envejada per la Portman de «Cisne Negro», que és obligada pel seu tiet mafiós a convertir-se en una freda i despiadada agent secreta de l’aparell rus, mentre l’altre Lawrence, el director, treballa l’intrincat thriller psicològic d’espies amb una sobrietat descarnada i aclaparadora, emparellant la seva heroïna amb un sempre efectiu Edgerton i deixant moments de veritable estupor dramàtic (com alguna brillant seqüència d’ensinistrament), a més d’algún nu gairebé integral de la bellíssima protagonista, en la que és la seva millor cinta fins la data. 140m. C. 2.39:1. ˜˜˜˜

GRAN ENFERMEDAD DEL AMOR, LA (The Big Sick). 2017. Estats Units. D.: Michael Showalter. G.: Emily V. Gordon, Kumail Nanjiani. F.: Brian Burgoyne. M.: Michael Andrews. I.: Kumail Nanjiani, Zoe Kazan, Holly Hunter, Ray Romano, Linda Emond. P.: Filmnation Entertainment / Story Ink. ■ La nova comèdia del segell Apatow, que narra la història d’un paquistanés que desobeeïx les regles de la família estimant a una ianqui, genera una atracció especial per la frescor dels actors (en Kumail Nanjiani s’interpreta a sí mateix) i un guió que no deixa de sorprendre’ns amb una aparent improvització  fins que, quan semblava que el desenllaç podia ser atrevit i madur, Hollywood fa acte de presència i ens «obsequia» amb un tancament d’allò més insípid i covard, quan l’únic que havia de fer era fixar-se en finals com el de «500 días juntos». 120m. C. 1.85:1. ˜˜˜

GRAN TORINO (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

GRAVITY. 2013. Estats Units. D.: Alfonso Cuarón. G.: Alfonso Cuarón, Jonás Cuarón. F.: Emmanuel Lubezki. M.: Steven Price. I.: Sandra Bullock,  George Clooney. P.: Warner Bros. Pictures / Esperanto Filmoj / Heyday Films. ■ Una obra excepcional que recupera l’encant, màgia i realisme de clàssics com «2001», derivant cap al cinema d’atraccions amb una senzilla història de personatges que troben en la buidor i inmensitat de l’espai respostes a una vida terrenal que els ha maltractat, tot construint una tensió creixent a través de virtuosos plans seqüència i un us revolucionari de la tecnologia 3D que haurem de revisar d’aquí a uns anys per veure’n l’estat de conservació. 91m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜˜

GREEN BOOK. 2018. Estats Units. D.: Peter Farrelly. G.: Brian Hayes Currie, Peter Farrelly, Nick Vallelonga. F.: Sean Porter. M.: Kris Bowers. I.: Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Iqbal Theba, Linda Cardellini, Ricky Muse. P.: Universal Pictures et al. ■ Sorprenent canvi de ruta el que emprèn el director de «Dos Tontos muy Tontos», tot apuntant-se al model de film oscaritzable de factura impecable i, sobretot, de química inqüestionable entre un enorme Mortensen com a Tony Lip,  l’italo-neoyorquí de valors conservadors que es redescobreix a si mateix després de treballar dos mesos com a xòfer del ric i refinat pianista negre Don Shirley recorrent el sud dels Estats Units del 62, poble a poble, concert a concert, problema rere problema, per acabar tocant algunes de les tecles més comunes del biopic entranyable de caràcter social i benintencionat, però fent-ho, i aquí rau la clau, de forma elegant i respectuosa amb els espectadors. 130m. C. 2.00:1. ‘: 23M.$ N: 51M.$ (EEUU.). ˜˜˜˜

i 5 Nominacions als Oscar: Millor Pel·lícula, Actor Principal, Actor Secundari, Guio Original i Muntatge.

i La peça que Don Shirley toca al bar és un «Etude» de Chopin, en concret, l’Op. 25 No. 11 que porta per títol «Vent d’Hivern», i és considerat una de les composicions breus de piano més difícils d’interpretar, amb la nota màxima de 9 en l’escala d’Enle, raó per la qual és emprada al film per demostrar el talent sense límit del pianista.

i El títol fa referència al llibre «The Negro Motorist Green Book» (conegut també com «The Negro Traveler’s Green Book»), escrit per Victor Hugo Green i editat entre 1933 i 1966 com a guia per què la població afro-americana trobés restaurants i altres tipus de negocis que els acceptessin, i va tenir tanta repercussió que es va estendre per gairebé tota Nord Amèrica, incloent-hi les Bermudes i el Carib.

i L’autèntic Tony Lip és conegut per haver interpretat a Carmine Lupertazzi a la sèrie de «Los Soprano», així com diversos micro-papers per films d’Scorsese tals com «Toro Salvaje» i «Uno de los Nuestros».

i Resulta curiós que algunes veus com la de la columnista Monique Judge, parlin d’inexactitud històrica en la forma tan tova en què el film descriu el Sud marcat per les racistes lleis de Jim Crow, potser conseqüència de què el director Farrelly volgués allunyar-se del tremendisme melodramàtic i victimista de films similars, tot apostant per una posada en escena més sòbria i elegant.

i Des del Premi del Públic que es va emportar a la seva Premiere al Festival de Cinema de Toronto, ha guanyat més de 50 guardons.

i Segon film que Universal grava en Univisium amb relació d’aspecte 2.00:1 (després de «Jurassic World», 2015) i tercer film gravat en Univisium estrenat al 2018 (després de «Hereditary» i «Pequeño Favoir, Un»).

GUERRA DE LAS GALAXIAS: EPISODIO V – EL IMPERIO CONTRAATACA, LA (The Big Sick). 1980. Estats Units. D.: Michael Showalter. G.: Emily V. Gordon, Kumail Nanjiani. F.: Brian Burgoyne. M.: Michael Andrews. I.: Kumail Nanjiani, Zoe Kazan, Holly Hunter, Ray Romano, Linda Emond. P.: Filmnation Entertainment / Story Ink. ■ +++++ +++++ +++++. 120m. C. 1.85:1. ˜˜˜

GUERRA DEL PLANETA DE LOS SIMIOS, LA (War for the Planet of the Apes). 2017. Estats Units.