R

RAÍCES PROFUNDAS (Shane). 1953. EUA. D.: George Stevens. G.: A.B. Guthrie Jr. (Història: Jack Schaefer). F.: Loyal Griggs. M.: Victor Young. I.:  Alan Ladd, Jean Arthur, Van Heflin, Brandon De Wilde, Jack Palance, Ben Johnson. P.: Paramount Pictures. ■ Un dels westerns més mítics de la història del cinema, que narra l’arribada a una regió inhòspita i sense regles d’un solitari i silenciós pistoler que decideix quedar-se una temporada amb l’encantadora família Starrett o bé per protegir-los d’una banda de violents terratinents, o per la seva amistat amb l’innocent pare de família o per l’amor inconfés per la dona de la casa, sempre amb la impressionant serralada del Parc Nacional de Grand Teton com a teló de fons, aportant una agraïda textura pictòrica al conjunt. 118m. (90m.). C. 1.37:1. ‘: 3,1M.$ N: 20M.$ (EUA). ˜˜˜˜½

READY PLAYER ONE. 2018. EUA. D.: Steven Spielberg. G.: Ernest Cline, Zak Penn (Novel·la: Ernest Cline). F.: Janusz Kaminski. M.: Alan Silvestri. I.:  Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn, Mark Rylance, Simon Pegg. P.: Warner Bros et al. ■ En el seu primer film per la Warner Bros, Spielberg aconsegueix, de manera excepcional, un inmens tribut a la cultura Pop dels últims 40 anys en una proposta híbrida que adquireix l’estructura d’un videojoc que tot ho té, des de personatges como King Kong o el Tyranosaurus Rex fins les figures claus dels serials japonesos, passant per conceptes tan actuals com l’univers «Fortnite», que els mateixos autors s’encarreguen de criticar per la idea d’alienació a un món obert que amaguen, generant una nostàlgia pel que significà l’idea primitiva de «jugar a videojocs» i reivindicant l’experiència real com a ritual que no hem de perdre. 140m. C. 2.39:1. ‘: 175M.$ N: 582,9M.$ ˜˜˜˜

REDADA ASESINA (THE RAID) (Kingdom of Heaven). 2005. Regne Unit / Alemanya / Espanya / Marroc / EUA. D.: Ridley Scott. G.: William Monahan. F.: John Mathieson. M.: Harry Gregson-Williams. I.:  Orlando Bloom, Eva Green, Jeremy Irons, Liam Neeson, David Thewlis, Brendan Gleeson, Edward Norton, Michael Sheen, Ghassan Massoud, Ulrich Thomsen, Nikolaj Coster-Waldau. P.: 20th Century Fox / Scott Free Production. ■ ++++++++. 144m. (190m.). C. 2.35:1. ‘: 130M.$ N: 211,6M.$ ˜˜˜

REDADA ASESINA 2 (THE RAID 2) (Kingdom of Heaven). 2005. Regne Unit / Alemanya / Espanya / Marroc / EUA. D.: Ridley Scott. G.: William Monahan. F.: John Mathieson. M.: Harry Gregson-Williams. I.:  Orlando Bloom, Eva Green, Jeremy Irons, Liam Neeson, David Thewlis, Brendan Gleeson, Edward Norton, Michael Sheen, Ghassan Massoud, Ulrich Thomsen, Nikolaj Coster-Waldau. P.: 20th Century Fox / Scott Free Production. ■ ++++++++. 144m. (190m.). C. 2.35:1. ‘: 130M.$ N: 211,6M.$ ˜˜˜

REGRESO A HOWARDS END (Howards End). 1992. Regne Unit. D.: James Ivory. G.: Ruth Prawer Jhabvala (Novel·la: E. M. Forster). F.: Tony Pierce-Roberts. M.: Richard Robbins. I.:  Emma Thompson, Anthony Hopkins, Samuel West, Helena Bonham Carter, James Wilby, Vanessa Redgrave. P.: Merchant Ivory Production / Film Four International. ■ Tercera adaptació que fan el duet Ismail Merchant-James Ivory del no gaire estimat a Anglaterra E.M. Forster que farà protagonista a la mansió del títol com a emblema de les rencúnies i intríngulis de l’enfrontament classista durant les acaballes del s.XIX, llençant a l’estrellat a una actriu com Emma Thompson, guanyadora de l’Oscar, i que veurem un any més tard en l’encara superior «Lo que queda del día», i reivindicant a una complexa Helena Bonham Carter com la germana bohèmia que es debat entre l’idealisme dels seus llibres i la depressió que li provoca les maniobres de la seva germana gran, decidida a formar part del multimilionari clan dels Wilcox (cap de família que interpretarà un Hopkins funcional però poc lluït). 142m. C. 2.35:1. ‘: 8M.$ N: 25,9M.$ (EEUU.). mmm/mmmmmmmmm ˜˜˜˜

REHÉN, EL (Beirut). 2018. EUA. D.: Brad Anderson. G.: Tony Gilroy. F.: Björn Charpentier. M.: John Debney. I.: Jon Hamm, Rosamund Pike, Mark Pellegrino, Dean Norris, Shea Whigham. P.: Radar Pictures / ShivHans Pictures. ■ +++++++. 109m. C. 2.35:1. ‘: – $ N: 7,4M.$ ˜˜˜

REINO, EL. 2018. Espanya / França. D.: Rodrigo Sorogoyen. G.: Isabel Peña, Rodrigo Sorogoyen. F.: Álex de Pablo. M.: Olivier Arson. I.: Antonio de la Torre, Josep Maria Pou, Nacho Fresneda, Ana Wagener, Mónica López, Bárbara Lennie, Luis Zahera. P.: Atresmedia Cine et al. ■ Trepidant cinta criminal que esdevé retrat d’una etapa negra de la corrupció a l’Espanya del Partit Popular, amb referències velades a la Comunitat Valenciana i al cas Gürtel, que amb la direcció enervant del ja consolidat Sorogoyen i la memorable actuació de De la Torre com a corrupte que vol fer caure a tot l’entramat ens deixarà aclaparades i esbufegats amb un punt àlgid com el del pla seqüència al pis d’Andorra o el reflexiu i compromès desenllaç, tota una bufetada a la cara del sistema, si bé quedarà privada de l’excel·lència per una fotografia i treball de càmera que de tant en tant condicionen una estètica marcadament televisiva. 122m. C. 2.35:1. ‘: 4M.€ N: 1,36 M.€ ˜˜˜˜

REINO DE LOS CIELOS, EL (Kingdom of Heaven). 2005. Regne Unit / Alemanya / Espanya / Marroc / EUA. D.: Ridley Scott. G.: William Monahan. F.: John Mathieson. M.: Harry Gregson-Williams. I.:  Orlando Bloom, Eva Green, Jeremy Irons, Liam Neeson, David Thewlis, Brendan Gleeson, Edward Norton, Michael Sheen, Ghassan Massoud, Ulrich Thomsen, Nikolaj Coster-Waldau. P.: 20th Century Fox / Scott Free Production. ■ ++++++++. 144m. (190m.). C. 2.35:1. ‘: 130M.$ N: 211,6M.$ ˜˜˜

RELÁMPAGO (Speedy). 1928. EUA. D.: Ted Wilde. G.: John Grey, Lex Neal, Howard Emmett Rogers, J.A. Howe, Al Boasberg. F.: Walter Lundin. M.: Muda. I.:  Harold Lloyd, Ann Christy, Bert Woodruff, Brooks Benedict, Babe Ruth. P.: Paramount. ■ Últim film mut que va protagonitzar l’infravalorat Harold Lloyd, que en la seva odissea Slapstick de persecucions en tramvia, atraccions de Coney Island, cops i més persecucions, omple la pantalla amb el seu somriure i l’alegria que el diferenciava del més agredolç Chaplin i del directament depriment i nostàlgic Keaton, deixant-nos pel record algunes seqüències d’acció tècnicament brillants pels carrers abarrotats de Nova York, un discurs que anteposa la tradició artesana al canvi industrial (el tramvia arrossegat per cavalls s’articula com a element central) i un llenguatge visual que, de tan desenvolupat que es trobava ja, farà que a les iniciades i iniciats en el cinema mut se’ls escapin alguns gags. 85m. B/N. 1.33:1. ˜˜˜˜

i Una de les dues pel·lícules que han rebut mai una nominació a l’Oscar a la categoria de Millor Direcció en Comèdia, i l’única que no el guanyaria.

i El fantàstic blu-ray editat per Criterion als EUA i al RU inclou la inoblidable música composada per Carl Davis el 1992, així com alguns curtmetratges de Lloyd tan destacats com «Hacia Broadway» («Bumping into Broadway», 1919).

i Durant el primer intent en què un vianant sol·licita el taxi d’en Lloyd, es produeix un flagrant salt d’eix sense justificació (ambdós personatges miren cap a la dreta), un error estrany, si considerem que la factura tècnica per part d’en Ted Wilde i el seu fotògraf Walter Lundin a la resta del metratge és admirable.

i El brutal impacte del tramvia que condueix Lloyd contra un pilar del metro va ser realment un accident del qual no va sortir ningú ferit, però que sí que obligaria a improvisar idees com la de col·locar la tapa del clavegueram en lloc de la roda trencada.

i L’escena on Lloyd mostra el dit del mig als miralls deformants de Coney Island, no se sap ben bé com, se li va escapar a la censura, fet segurament impensable un parell d’anys més tard, quan aparegués el Codi Hays (que en realitat s’acabaria d’implementar el 1934).

i «Speedy» («ràpid») era el sobrenom d’en Harold Lloyd que el seu pare li havia posat a la vida real.

REQUIEM POR UN SUEÑO (Requiem for a Dream). 2000. EUA. D.: Darren Aronofsky. G.: Darren Aronofsky, Hubert Selby Jr. (Novel·la: Hubert Selby Jr). F.: Matthew Libatique. M.: Clint Mansell. I.: Jared Leto, Jennifer Connelly, Ellen Burstyn, Marlon Wayans,Christopher McDonald. P.: Artisan Entertainment / Thousand Words. ■ +++++++. 102m. C. 1.85:1. ‘: 4,5M.$ N: 7,4M.$ (EEUU.). ˜˜˜˜

i Nominada a un Oscar a la Millor actriu principal (Ellen Burstyn).

RELOJ ASESINO, EL (The Big Clock). 1948. EUA. D.: John Farrow. G.: Jonathan Latimer (Novel·la: Kenneth Fearing). F.: Daniel L. Fapp, John F. Seitz. M.: Victor Young. I.:  Ray Milland, Charles Laughton, Maureen O’Sullivan, George Macready, Rita Johnson. P.: Paramount Pictures. ■ Encantador i divertidíssim Noir de la Paramount que, sense arribar a l’alçada dels clàssics del génere, empra un humor intel·ligent en la seva estructura de Flashback General amb l’omnipotent i simbòlica figura del Rellotge gegant de la companyia on treballa el nostre heroi, un Ray Milland perfecte en l’arquetip d’home injustament acusat d’assassinat, que se les haurà de veure amb el millor de la funció, l’inconfusible i inoblidable Charles Laughton com líder de l’empresa obsessionat amb el temps, encara que el mateix temps, eventualment, li pugui jugar una mala passada. 95m. C. 1.37:1. ˜˜˜˜

RÉPLICAS (Replicas). 2018. Regne Unit, Xina, Puerto Rico, EUA. D.: Jeffrey Nachmanoff. G.: had St. John (Història: Stephen Hamel). F.: Checco Varese. M.: Mark Kilian, Jose Ojeda. I.:  Keanu Reeves, Alice Eve, Thomas Middleditch, John Ortiz, Emily Alyn Lind. P.: Company Films et al. ■ Keanu Reeves continua destruint la seva imatge amb films aberrants com aquest, barreja errant de ciència-ficció i melodrama, amb un guió tan foradat com el tambor d’una rentadora, i en el que interpreta a un científic llunàtic que decideix clonar la seva família morta en un accident, i transferir-los els seus records, prèviament enregistrats en uns discos durs, per acabar anul·lant tota reflexió possible en el moment en què el caos i la irresponsabilitat es fan amos i senyors de la proposta. 107m. C. 2.35:1. ‘: 30M.$ N: 8,1M.$ ˜½

RESERVOIR DOGS. 1992. Estats Units. D.: Quentin Tarantino. G.: Quentin Tarantino. F.: Andrzej Sekula. M.: Quentin Tarantino. I.:  Tim Roth, Harvey Keitel, Chris Penn, Steve Buscemi, Michael Madsen, Quentin Tarantino. P.: Live Entertainment / Dog Eat Dog Productions. ■ L’òpera prima d’en Tarantino ja guardava, com un tresor, tot allò que faria célebre el seu cinema, especialment els llargs diàlegs amb rerefons pulp i una violència ridiculitzada a la par que crüenta que, acompanyada d’alguns temes country enganxosos (allò anomenat «contrapunt»), farien que una seqüència sobre el tall d’una orella esdevinguès mite, i uns delinqüents de poca monta amb noms de colors, referents en l’imaginari col.lectiu cinèfil. 99m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜

RESPLANDOR, EL (The Shining). 1980. Estats Units / Regne Unit. D.: Stanley Kubrick. G.: Stanley Kubrick, Diane Johnson (Novel·la: Stephen King). F.: John Alcott. M.: Rachel Elkind, Wendy Carlos. I.:  Jack NicholsonShelley DuvallDanny Lloyd. P.: Warner Bros. Excepcional mostra de cinema d’horror que va subvertir les regles del gènere  mitjançant una original planificació (amb un ús primerenc en el gènere de l’steady-cam pels infinits passadissos de l’Hotel Overlook), un psicologisme maquiavèl·lic i una inoblidable i torbadora interpretació per part d’en Jack Nicholson, la imatge del qual, destral en mà, ha esdevingut icònica i ha estat plagiada en incomptables films posteriors, així com influenciat especialment el subgènere de l’Slasher. 146m. C. 1.85:1. ˜˜˜˜½

RETRATOS DE UNA OBSESIÓN (One Hour Photo). 2002. Estats Units. D.: Mark Romanek. G.: Mark Romanek. F.: Jeff Cronenweth. M.: Reinhold Heil, Johnny Klimek. I.:  Robin Williams, Connie Nielsen, Michael Vartan, Gary Cole, Eriq La Salle. P.: Fox Searchlight Pictures / Catch 23 Entertainment. ■ L’obra que va canviar definitivament la imatge que sempre havíem tingut del simpàtic Robin Williams, reconvertint-lo en un psicòpata dependent d’una botiga de fotos obsessionat amb la vida privada dels seus clients, és també un thriller sofisticat i suggestiu narrat amb elegància i tensió creixent, sense els efectismes habituals del gènere. 96m. C. 1.85:1. ‘: 12M.$ N: 19,5M.$ ˜˜˜ ½

REVENGE. 2017. França. D.: Coralie Fargeat. G.: Coralie Fargeat. F.: Robrecht Heyvaert. M.: Robin Coudert. I.:  Matilda Anna Ingrid Lutz, Kevin Janssens, Vincent Colombe, Guillaume Bouchède. P.: M.E.S. Productions et al. ■ Quan semblava que Grindhouse i feminisme no podrien ser gaire compatibles, surt la Coralie per desmentir-ho amb aquesta Rape & revenge visualment punyent, aspra, violenta i provocadora, però també tendenciosa, capritxosa i amb un guió que només serviria per netejar la sang de la mansió dels antagonistes. 108m. C. 2.35:1. ‘: 2,9M.$ N: 526.000$ ˜˜ ½

REVERENDO, EL (First Reformed). 2017. Estats Units. D.: Paul Schrader. G.: Paul Schrader. F.: Alexander Dynan. M.: Nicci Kasper, Brian Williams. I.:  Ethan Hawke, Amanda Seyfried, Michael Gaston, Cedric the Entertainer. P.: Killer Films / Arclight Films / Omeira Studio Partners. ■ En aquesta obra profundament existencialista, on planeja l’obra de Bresson i s’olora la filosofia de Kierkegaard, Schrader recupera a un Hawke més madur i ens diu que el nostre món s’ensorra, i l’únic antídot és l’amor. 113m. C. 1.37:1. ‘: 3,5M.$ N: 3,8M.$ ˜˜˜˜

REY ARTURO: LA LEYENDA DE EXCALIBUR (King Arthur: Legend of the Sword). 2017. EUA / Regne Unit. D.: Guy Ritchie. G.: Joby Harold, Guy Ritchie, Lionel Wigram (Història: David Dobkin, Joby Harold). F.: John Mathieson. M.: Daniel Pemberton. I.:  Charlie Hunnam, Astrid Bergès-Frisbey, Jude Law, Djimon Hounsou, Eric Bana. P.: Warner Bros. Pictures / Village Roadshow Pictures / Weed Road Pictures. ■ El director de la memorable «Snatch» continua reeditant clàssics en clau de videoclip despreocupat i sense pretensions, que cau ben de pressa en l’oblit, i el que és més greu, pateix d’un nul interès pels personatges i un disseny de producció de videojoc de nova generació, que acaba allunyant-se completament del seu referent artúric, el dels films de capa i espasa amb rerefons fantàstic entre els quals sobresurt la mítica «Excalibur» (1981). 126m. C. 2.39:1. ‘:175M.$ N: 140,8M.$ ˜½

REY DE NUEVA YORK, EL (King of New York). 1990. Estats Units. D.: Abel Ferrara. G.: Nicholas St. John. F.: Bojan Bazelli. M.: Joe Delia. I.:  Christopher Walken, David Caruso, Laurence Fishburne, Victor Argo, Wesley Snipes, Steve Buscemi. P.: New Line Cinema. ■ Tots els ingredients del Ferrara més salvatge i excessiu es troben presents en aquesta història d’un mafiós sense escrúpols (genial i implacable Walken) que pretén dominar una Nova York que li queda massa gran, tot acompanyat d’una colla d’excepcionals actors, però el guió raquític i les situacions del tot inversemblants deixen aquesta disfrutable cinta lluny dels clàssics del gènere i del millor film del director, «El Funeral» (1996), per molt que se li hagi pretès col·locar l’etiqueta de culte. 103m. C. 1.85:1. ‘:- $ N: 2,5M. $ (EEUU). ˜˜˜

RING, THE (Ringu). 1998. Japó. D.: Hideo Nakata. G.: Hiroshi Takahashi (Novel·la: Kôji Suzuki). F.: Junichirô Hayashi. M.: Kenji Kawai. I.:  Nanako Matsushima, Miki Nakatani, Hiroyuki Sanada. P.: Kadokawa Shoten Publishing / Omega Project. ■ Pilar fonamental del nou horror japonès ple de ressonàncies atmosfèriques a través d’allò que no es mostra, que va suposar lo consolidació de l’ull amagat sota els cabells com a imatge de l’imaginari popular de malsons que generaria tota una colla de continuacions, preqüeles, remakes i spin-offs la qualitat dels quals dista molt de l’original. 96m. C. 1.85:1. ˜˜˜˜

RING (LA SEÑAL), THE (The Ring). 2002. Estats Units / Japó. D.: Gore Verbinski. G.: Ehren Kruger (Novel·la: Kôji Suzuki). F.: Bojan Bazelli. M.: Hans Zimmer. I.:  Naomi Watts, Martin Henderson, Brian Cox, David Dorfman, Daveigh Chase. P.: DreamWorks SKG / BenderSpink / MacDonald/Parkes Productions. ■ +++++++++++. 115m. C. 1.85:1. ˜˜˜

ROBIN HOOD. 2010. Estats Units. D.: Ridley Scott. G.: Brian Helgeland (Història: Brian Helgeland, Ethan Reiff, Cyrus Voris). F.: John Mathieson. M.: Marc Streitenfeld. I.:  Russell Crowe, Cate Blanchett, Óscar Isaac, Mark Strong, Max von Sydow, William Hurt, Léa Seydoux. P.: Universal Pictures / Scott Free Productions / Imagine Entertainment. ■ Nou anys després de «Gladiator», i amb l’experiència extra guanyada a mastodòntiques produccions com «El Reino de los Cielos», Scott repeteix la fórmula «cinema històric-Russell Crowe» reescrivint els orígens de la llegenda del famós arquer com la d’un home que, adoptat per la família Loxley, va capitanejar els exèrcits anglesos del corrupte Rei Juan per repel·lir l’atac francès, fets que res tenen a veure amb l’esperit del personatge original, i que tot i resultar interessants i amens des de la perspectiva del cinema de consum massiu, i del que ha de representar tot remake, bona part del públic i la crítica no van voler perdonar. 140m. (156m.). C. 2.39:1. ‘: 200M.$ N: 321,6M.$ ˜˜˜

ROMAN J. ISRAEL, ESQ. 2017. Canadà / Emirats Àrabs / Estats Units. D.: Dan Gilroy. G.: Dan Gilroy. F.: Robert Elswit. M.: James Newton Howard. I.:  Denzel Washington, Colin Farrell, Carmen Ejogo, Shelley Hennig. P.: Cross Creek Pictures et al. ■ Després de sorprendre a tothom amb la seva nocturna «Nighcrawler» (2014), Gilroy confecciona l’altra cara de la moneda, la diürna, on un advocat negre activista pels drets civils, malgrat les seves fortes conviccions, es passa al costat fosc tot demostrant que els humans som corruptibles per naturalesa sense que això signifiqui perdre la nostra bondat, endinsant-nos en una espiral psicològica d’auto flagel·lació en els innumerables matisos de la brillant caracterització de Whashington, amb una merescuda nominació a l’Oscar. 122m. (129m.). C. 1.85:1. ‘: 22M.$ N: 13M.$ -/m ˜˜˜˜

ROSETTA. 1999. Bèlgica / França. D.: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. G.: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. F.: Alain Marcoen. I.: Émilie Dequenne, Fabrizio Rongione, Olivier Gourmet, Anne Yernaux, Bernard Marbaix, Frédéric Bodson. P.: Les Films du Fleuve et al. ■ +++++++++. 95m. C. 1.66:1. ‘: – N: 5,6M.$ ˜˜˜˜

ROSTRO, EL (Ansiktet). 1958. Suècia. ˜˜˜½