U

ÚLTIMA SEDUCCIÓN, LA (The Last Seduction). 1994. Estats Units. D.: John Dahl. G.: Steve Barancik. F.: Jeff Jur. M.: Joseph Vitarelli. I.: Linda FiorentinoBill PullmanPeter Berg. P.: Incorporated Television Company. Neo-noir amb una torbadora i ensizadora Linda Fiorentino arruïna-homes,  que aconsegueix generar interés en uns personatges mal construits i que, inexplicablement, perd el nord cap al tram final per fer-se el harakiri narratiu i aniquilar tot allò assolit per un guionista que, o bé prengué drogues, o bé marxà de vaga. 110m. (129m.). C. 1.85:1. ⭐⭐

ÚLTIMO ATARDECER, EL (Last Sunset, The). 1961. Estats Units.

ÚLTIMO SAMURAI, EL (The Last Samurai). 2003. Estats Units. D.: Edward Zwick. G.: John Logan, Edward Zwick, Marshall Herskovitz. F.: John Toll. M.: Hans Zimmer. I.: Tom Cruise, Ken Watanabe, Billy Connolly, Tony Goldwyn, Timothy Spall, Koyuki, Masato Harada, Hiroyuki Sanada. P.: Warner Bros. ■ +++++++++++. 154m. C. 2.35:1. ‘: 140M.$ N: 456,7M.$ ˜˜˜½

UNA MALA JUGADA (He got game). 1998. Estats Units. D.: Spike Lee. G.: Spike Lee. F.: Malik Hassan Sayeed. M.: Aaron Copland. I.: Denzel WashingtonRay AllenMilla JovovichRosario Dawson, John Turturro. P.: Touchstone Pictures / 40 Acres and a Mule. ■ Un dels grans drames esportius dels 90 que, de la mà del bon observador que és Spike Lee i el carisma del sempre versàtil Denzel Washington, confeccionen, a foc lent, una colpidora història de conflicte pare-fill i de superació personal, d’aquelles que han representat una lloable teràpia d’orientació vital per joves tan negres com no, tan d’ambients marginals com no, d’arreu dels Estats Units, amb la inestimable ajuda d’unes seqüències de partits de bàsquet de carrer brillantment executades. 136m. C. 1.85:1. ‘: 25M.$ N: 22,4M.$ (EEUU.). ⭐⭐⭐⭐

i El protagonista Jesus Shuttlesworth està interpretat pel jugador professional, de llarga trajectòria a l’NBA Ray Allen, cèlebre per tractar-se del millor triplista de la història, amb 2973 triples.

i Kobe Bryant era la primera opció per interpretar el paper de Jesus, però davant el duríssim i crucial entrenament que l’esperava a l’estiu del 1997 per convertir-se en l’estrella que acabaria sent, va renunciar al paper, que inmediatament va caure en mans d’un motivadíssim Ray Allen.

i Les dues noies amb les que Jesus fa un trio al campus universitari són les famoses actrius porno Chasey Lane i Jill Kelly.

i El rodatge va tenir una duració de tan sols 23 dies.

i Primer film de Spike Lee en liderar la taquilla nordamericana el primer cap de setmana.

UNDER THE SKIN. 2013. Regne Unit. D.: Jonathan Glazer. G.: Walter Campbell, Jonathan Glazer (Novel·la: Michel Faber). F.: Dan Landin. M.: Mica Levi. I.: Scarlett JohanssonPaul BranniganRobert J. GoodwinKrystof Hádek. P.: Film4 / Nick Wechsler Productions. ■ Film de ciència-ficció inclassificable (i quasi experimental) que adopta una narrativa de cicle de l’heroi acompanyant a la irresistible Johansson com a possible ésser alienígena en missió de reconeixement a la Terra, una odissea narrada en primera persona i carregada de misteri i sensualitat on redescobrirem el millor i el pitjor de la raça humana, de la nostra bellesa i la nostra lletjor, tot ben adobat per alguns instants de surrealisme sofisticat o fins i tot per un integral de l’heroïna que segurament no podrem treure’ns mai del cap. 108m. C. 1.85:1. ‘: 13,3M.$ N: 2,6M.$ (EEUU.). ⭐⭐⭐½

ÚNICO SUPERVIVIENTE, EL (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

UNO, DOS, TRES (One, Two, Three). 1961. Estats Units. D.: Billy Wilder. G.: Billy Wilder, I.A.L. Diamond (Obra teatral: Ferenc Molnár). F.: Daniel L. Fapp. M.: André Previn. I.: James CagneyPamela TiffinHorst BuchholzArlene FrancisLiselotte Pulver. P.: Bavaria Film / Pyramid Productions / The Mirisch Corporation. ■ La substitució de Charles Brackett per I.A.L. Diamond a l’escriptura es fa molt més palesa en aquesta comèdia sobre el cinisme de les grans corporacions ianquis com Coca-Cola, que en el seu ritme desenfrenat i actuacions quasi marxianes, acaba esdevenint una combinació de vodevil i Slapstick amb diàlegs ultra punyents sobre la capacitat de la moral estatunidenca de corrompre-ho tot, tal com ho fes el mateix Wilder amb la Garbo quan firmà el guió de «Ninotchka» (1939), i acaba per no assolir l’excel·lència com altres sàtires germanes, tot i que la seva lectura incisiva sobre l’expansió cruel del capitalisme esdevingués visionària. 104m. (108m.). B/N. 2.35:1. ‘: 3M.$ N: 4M.$ (EEUU.). ⭐⭐⭐⭐

i Una nominació a l’Oscar per la millor fotografía (Daniel L. Fapp).

UPGRADE. 2018. Austràlia. D.: Leigh Whannell. G.: Leigh Whannell. F.: Stefan Duscio. M.: Jed Palmer. I.: Logan Marshall-GreenBetty GabrielHarrison GilbertsonSimon Maiden. P.: Blumhouse Productions / Goal Post Film. ■ Sorprenent i contundent cinta australiana de ciència-ficció que, amb l’excusa d’un avançat xip que és inserit en la medul·la d’un tetraplègic per dotar-lo d’unes habilitats impressionants que li permetrien venjar la mort de la seva dona, recupera la perenne qüestió de les implicacions de la intel·ligència artificial quan aquesta adquireix consciència de si mateixa, deixant pel record sofisticats moviments de càmera, un ritme trepidant i un desenllaç molt alineat amb la tradició fantàstica d’EC Comics i el Guardià de la Cripta. 99m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐⭐