B

BABY DRIVER. 2017. Regne Unit. D.: Edgar Wright. G.: Edgar Wright. F.: Bill Pope. M.: Steven Price. I.: Ansel ElgortLily JamesJamie FoxxJon HammKevin Spacey. P.: TriStar Pictures et al. ■ Si algú es preguntava si era possible confeccionar una trepidant i carismàtica comèdia musical d’atracaments a bancs, sense coreografies de ball, amb seqüències d’acció mil·limetrades i amb un protagonista tan traumatitzat com el Driver de «Drive» però en clau coming-of-age, la resposta la tindrà a «Baby Driver», potser el film més rodó del director de «Zombies Party». 112m. C i B/N. 2.39:1. 💰: 34M.$ 👥: 226,9M.$ -/mmm ⭐⭐⭐⭐

BAD BOY BUBBY. 1993. Australia. D.: Rolf de Heer. G.: Rolf de Heer. F.: Ion Jones. M.: Graham Tardif. I.: Nicholas HopeClaire BenitoRalph Cotterill. P.: Australian Film Finance Corporation et al. ■ Obra mestra única i inclassificable, bruta i explícita, tendra i inhumana que, a través d’un home tancat durant 35 anys a un soterrani que eventualment entra en contacte amb la societat, ens ensenyarà el veritable valor de la vida i el fet que Déu no existeix. 114m. C. 2.35:1. 💰: 750.000$ 👥: 592.069$ (AUS). ⭐⭐⭐⭐½

BAILE DE LOS MALDITOS, EL (The Young Lions). 1958. Estats Units. D.: Edward Dmytryk. G.: Edward Anhalt (Novel·la: Irwin Shaw). F.: Joseph MacDonald. M.: Hugo Friedhofer. I.: Marlon BrandoMontgomery CliftDean MartinMaximilian SchellHope Lange, Barbara RushLee Van CleefMai Britt. P.: 20th Century Fox. ■ Infravalorat drama ambientat a la Segona Guerra Mundial que adopta una mirada psicologista sobre els principis i creences de tres oficials de bàndols oposats (excepcionals Brando i Clift com a nazi i nord-americà, respectivament), que desembocarà en dubtes autodestructius i dones de fort caràcter que els faran mirar les coses d’una altra manera, encara que pugui ser massa tard. 167m. B/N. 2.35:1. 💰: 3,55M.$ 👥: 4,48M.$ (EEUU / CAN). -/mmm ⭐⭐⭐⭐

BAJO LA SOMBRA (Under the Shadow). 2016. Regne Unit. D.: Babak Anvari. G.: Babak Anvari. F.: Kit Fraser. M.: Gavin Cullen, Will McGillivray. I.: Narges RashidiAvin ManshadiBobby Naderi. P.: Wigwam Films et al. ■ Notable cinta indie de fantasmes ambientada a la Teheràn de la guerra dels 80 que genera esgarrifances gràcies al brillant tractament atmosfèric de l’horror a la manera del terror japonès dels 90, és a dir, deixant de mostrar allò que la nostra imaginació pot recrear de forma molt més contundent i també per l’encertada metàfora dels fantasmes de la guerra, rarament vista en el gènere. 84m. C. 2.35:1. N: 126.642$ ⭐⭐⭐

BALADA TRISTE DE TROMPETA. 2010. Espanya / França. D.: Álex de la Iglesia. G.: Álex de la Iglesia. F.: Kiko de la Rica. M.: Roque Baños. I.: Carlos ArecesAntonio de la TorreCarolina BangSantiago Segura, Alejandro TejeríaTerele Pávez. P.: Castafiore Films et al. ■ Si bé la premisa resulta valenta, de la Iglesia decepciona en aquesta caòtica història sobre 2 payassos sumits en una espiral de destrucció i odi, portant-se per davant allò que més estimen en una clara al·legoria sobre la Guerra Civil, i de la qual destacaràn els colpidors moments d’en Rafael interpretant la cançó del propi titol, tot ben embrutat per la desafortunada barreja de ficció i imatges d’arxiu del passat més trist de la nostra història. 107m. C. 2.35:1 💰: 7M.€ 👥: 3,2M.$ ⭐⭐

BAR, EL. 2017. Espanya. D.: Álex de la Iglesia. G.: Álex de la Iglesia, Jorge Guerricaechevarría. F.: Ángel Amorós. M.: Carlos Riera, Joan Valent. I.: Blanca SuárezMario CasasJaime OrdóñezCarmen Machi. P.: Pokeepsie Films et al. ■ Interessant comèdia d’acció que arrenca amb força, recuperant part de l’esperit de «La Comunidad» (gent avariciosa en un entorn claustrofòbic) però que no treballa del tot bé els personatges i acaba perdent el nord amb l’habitual caos de les últimes produccions del bilbaí. 102m. C. 2.35:1. 💰: 5M.€ 👥: 3,6M.$  ⭐⭐½

BARRY SEAL: EL TRAFICANTE (American Made). 2017. EUA. D.: Doug Liman. G.: Gary Spinelli. F.: César Charlone. M.: Christophe Beck. I.: Tom CruiseDomhnall GleesonJayma MaysSarah WrightJesse PlemonsLola KirkeCaleb Landry Jones. P.: Universal Pictures. ■ Una de les pel·lícules més divertides del seu any, tot un exemple de fotografia colorista i de ritme frenètic amb compassada i mesurada dosificació d’informació en aquest biopic de l’aviador que va treballar tant per la CIA com per al càrtel de Medellín, una odissea que Spinelli adoba amb puntuals dards contra el patetisme de la política exterior ianqui i un personatge amb el qual Cruise -amb el seu fulgurant somriure- se sent com a peix a l’aigua, perfecte com «l’home que aconseguiria complaure a tothom» (menys a Pablo Escobar). 115m. C. 1.85:1. 💰: 50M.$ 👥: 134,8M.$ ⭐⭐⭐½

BATMAN V. SUPERMAN: EL AMANECER DE LA JUSTÍCIA (Batman v. Superman: Dawn of Justice). 2016. Estats Units.        D.: Zack Snyder. G.: David S. Goyer, Chris Terrio. F.: Larry Fong. M.: Hans Zimmer, Junkie XL. I.: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams. P.: Warner Bros ■ Després de l’acceptable i a estones excitant «Man of Steel», la Warner va voler fer un crossover dels dos superheróis més populars de DC Comics, reprenent els esdeveniments del desenllaç de l’anterior cinta, ara des del punt de vista d’un Batman més atormentat que mai (un Ben Affleck ben fibrat), donant com a resultat un film molt irregular, amb excès de metratge (sobretot a la versió extendida en blu-ray) del qual podrem destacar un parell de descobriments: una Wonder Woman que eclipsa a tothom a cada aparició, i un Lex Luthor neuròtic i molt deutor del Joker de «The Dark Knight». 151m (183m). C. 2.39:1. 💰: 250M.$ 👥: 873,6M.$ ⭐⭐½ 

Battle Royale: L’última pel.lícula d’un ja ancià Kinji Fukasaku, que amb l’edat que tenia (70), gosa entregar una distopia d’acció ultraviolenta sobre un nou torneig nacional que obliga als alumnes més problemàtics del pais a ser-lis assignada una arma aleatòriament per matar-se entre ells en una illa, vigilats i limitats per un collaret bomba que esclata en cas d’evasió, conformant tota una obra de culte que no només s’anticipa a l’onada de Realities encara per aparèixer, sinó que marcaria un memorable punt i final a la prolífica i rellevant filmografia del director de «Tora! Tora! Tora!». ⭐⭐⭐⭐½

BEAST. 2017. Regne Unit. D.: Michael Pearce. G.: Michael Pearce. F.: Benjamin Kracun. M.: Jim Williams. I.: Johnny FlynnGeraldine JamesJessie BuckleyCharley Palmer Rothwell. P.: British Film Institute et al. ■ El debutant Michael Pearce proposa una interessant reformulació del clàssic “Dormint amb el seu enemic”, apostant per un to dramàtic que va esdevenint malsà des que el misteriós i rebel jove aparegui en la vida de la infeliç Moll (guanyadora d’un premi a la millor actriu al Festival de Sitges) fins al revelador final on la paraula del títol prengui matís de tesi, tot i que mai puguem arribar a connectar amb la desficiada protagonista. 107m. C. 2.39:1. 👥: 800.000$ (EEUU.) ⭐⭐⭐

BELLA Y LA BESTIA, LA (La belle et la bête). 1946. França. D.: Jean Cocteau. G.: Jean Cocteau (Conte: Jeanne-Marie Leprince de Beaumont). F.: Henri Alekan. M.: Georges Auric. I.: Jean MaraisJosette DayMarcel AndréMila ParélyNane GermonMichel Auclair,Christian Marquand. P.: DisCina. ■ Inoblidable faula freudiana caracteritzada per la sublim posada en escena de Cocteau que, amb la inestimable ajuda de Clement, evoca els rites de passage de la bella Josette en el seu desig d’abandonar la possible incestuosa relació amb el seu pare (i el seu germà), per alliberar-se en els peluts braços d’una bèstia a la que dóna vida un brillant Jean Marais, i que ens deixarà a la retina instants com el de la primera entrada a la mansió amb els braços candelabres dissenyats pel gran Christian Bérard o la vanguardista transformació final. 96m. B/N. 1.37:1. ⭐⭐⭐⭐

BELLA Y LA BESTIA, LA (Beauty and the Beast).TV. 1987. Estats Units. D.: Ron Koslow. G.: Ron Koslow et al. F.: Stevan Larner et al. M.: Don Davis, Lee Holdridge, William Ross. I.: Ron PerlmanLinda HamiltonRoy DotriceRichard Partlow. P.: Witt / Thomas Productions / Republic Pictures. ■ Tot i el seu desenvolupament irregular i certa monotonia a partir de la tercera temporada, ens trobem davant d’una mítica sèrie de culte que va consolidar la que és probablement la bèstia més humana de totes, un Ron Perelman en el millor paper de la seva carrera, aquí un voraç lector que s’amaga al clavegueram de Nova York i que s’enamorarà de la “Bella” Linda Hamilton, que havia triomfat amb Terminator, tot creant un personatge part ja de la cultura popular d’una generació, que més tard, amb nous creadors com Hal Hartley, serà referenciat en films com “No Such Thing” (2001). 47m. (3T – 56ep.) C. 4:3. ⭐⭐⭐½

BELLA Y LA BESTIA, LA (Beauty and the Beast). 1991. Estats Units. D.: Gary TrousdaleKirk Wise. G.: Linda Woolverton (Conte: Jeanne-Marie Leprince de Beaumont). M.: Alan Menken. P.: Walt Disney Pictures / Silver Screen Partners IV / Walt Disney Feature Animation. ■ Una de les destacades pel·lícules de la factoria Disney, amb una animació exquisida i seqüències musicals encisadores, destaca també per la intel·ligent direcció d’art, no només del objectes parlants de la mansió, molt deutors del clàssic de Cocteau, sinó també de la paleta d’explosius colors, atorgant a Bella el blau com a símbol que la distingeix respecte a la resta de personatges, una pràctica ben arrelada en altres obres de la casa com “La Ventafocs” (1950) o “Aladdin” (1992). 84m. (91m.). C. 1.78:1. 💰: 25M.$ 👥: 424,9M.$ ⭐⭐⭐½

💡🎬 Guanyadora de 2 Oscar: Millor cançó original i música original; 2 nominacions (pel·licula i so).

BEN-HUR. 1959. Estats Units. D.: William Wyler. G.: Karl Tunberg (Novel·la: Lew Wallace). F.: Robert Surtees. M.: Miklós Rózsa. I.: Charlton HestonJack HawkinsStephen Boyd. P.: MGM ■ Film Bíblic i colossal que va guanyar 11 Oscars (entre ells, millor film i millor direcció) i que va acabar de consolidar la carrera d’en Charlton Heston quan interpretava a Judà, l’heroi jueu que  va renéixer entre els morts per defensar a Judea del feixisme de l’Imperi Romà i que ens oferí moments veritablement màgics, com les trobades amb un Jesús imponent al qual no li veiem mai el rostre, colpidors com el de la visita a la Vall dels leprosos, i espai per a algunes de les seqüències d’acció més ben filmades de la història del 7è Art (com és el cas de la carrera de quàdriques davant Pompei). 212m (219m). C. 2.66:1. 💰: 15,9M.$ 👥: 196,2M.$ ⭐⭐⭐⭐½

💡🎬 Guanyadora d’11 Oscar: Millor Pel·licula (Sam Zimbalist), actor principal (Charlton Heston), actor secundari (Hugh Griffith), director, fotografia en color, direcció d’art en color, vestuari, so, muntatge, efectes especials i música. 1 nominació (guió adaptat).

BERLÍN OCCIDENTE (A Foreign Affair). 1948. EUA. D.: Billy Wilder. G.: Charles Brackett, Billy Wilder, Richard L. Breen (Relat: David Shaw). F.: Charles Lang Jr. M.: Frederick Hollander. I.: Jean ArthurMarlene DietrichJohn LundMillard MitchelPeter von Zerneck. P.: Paramount Pictures. ■ Una de les joies no tan populars del mestre de la comèdia post-Lubitschiana, que situa el trio amoros en la Berlín de la postguerra, quan una congressista d’Iowa (Jean Arthur), de fortes conviccions morals, i encarregada de destapar les irregularitats comeses pels soldats ianquis ocupants, veurà sacsejada la seva consciència quan s’enamori d’un dels oficials més corruptes i s’enfronti amb la cantant nazi que aquest protegeix (Greta Garbo), provocant-nos una excepcional atracció cap aquests personatges, considerant que les dues mastodòntiques actrius es trobaven vora dels 50 anys i John Lund era, en paraules de Wilder,  “el que et tocava quan Cary Grant no estava disponible”. 116m. B/N. 1.37:1. 💰: 1,5M.$ ⭐⭐⭐⭐½

BERNIE. 2011. EUA. D.: Richard Linklater. G.: Richard Linklater, Skip Hollandsworth. F.: Dick Pope. M.: Graham Reynolds. I.: Jack BlackShirley MacLaineMatthew McConaugheyRick DialGary Teague. P.: Castle Rock Entertainment et al. ■ El sempre revolucionari mag d’Austin ens regala una de les seves obres més exquisidament cruels, la història d’un grassonet (antològic Jack Black) que inicia una relació d’interès amb una anciana milionària (la MacLaine de «El Apartamento») a la que eventualment traeix, tot dissenyant una façana exterior que el converteix en l’home més estimat de la seva comunitat, premisa que, emprant el fals documental mitjançant entrevistes, algunes surrealistes, li serveix a Linklater per reflexionar sobre la mentida de la realitat i la veritat de la ficció, conjunt que uns envejosos germans Coen es miraríen des dels sofàs de les seves mansions lamentant no haver-lo dirigit. 99m. C. 1.85:1. 💰: 5M.$ 👥: 9,2M.$ (EEUU). ⭐⭐⭐⭐

💡🎬 ++++.

💡🎬 +++++.

BERSERK (Kenpû denki beruseruku). Sèrie TV. 1997. Japó. D.: Naohito Takahashi. G.: Yasuhiro Imagawa et al (Manga: Kentaro Miura). M.: Susumu Hirasawa. P.: OLM-Animation Studio / Video Audio Project (VAP). ■ Fascinant adaptació a l’anime de l’interminable manga de Kentaro Miura que tan sols cobreix la primera part del còmic, on el guerrer solitari de l’espasa gegant, en Gatsu, s’integra en la banda del Falcó Blanc tot construint una relació ambivalent d’admiració-odi amb el misteriós i efeminat líder, en Griffith, tot enamorant a la seva número dos, Saskia, fins a un dels desenllaços més impactants i aterridors que es recorden, si bé al referent literari l’escena suposa tan sols el detonant per endinsar els seus personatges en un nou món dominat per les tenebres. 22m. (1T – 25ep.) C. 1.33:1. ⭐⭐⭐⭐½

BERSERK 1

BERSERK 2

BERSERK 3

BEYOND BLACK RAINBOW

BIRDMAN O (LA INESPERADA VIRTUD DE LA IGNORANCIA) (Birdman or The Unexpected Virtue of Ignorance). 2014. Estats Units.

BITELCHUS (Beetlejuice). 1988. EUA. D.: Tim Burton. G.: Michael McDowell, Warren Skaaren (Història: Michael McDowell, Larry Wilson ). F.: Thomas E. Ackerman. M.: Danny Elfman. I.: Michael Keaton, Alec Baldwin, Geena Davis, Winona Ryder, Katherine O’Hara, Annie McEnroe, Sylvia Sidney, Glenn Shadix. P.: Geffen Pictures. ■ Notable i certament infravalorada comèdia, tant enginyosa com punxeguda, que demostra la riquesa d’un incipient univers burtonià, que no amaga les seves influències caligaristes i fins i tot expressionistes, que presenta en la figura del carismàtic i putrefacte fantasma de l’artista brillantment encarnat per Keaton tota la mala bava i cinisme que no té la resta de la seva filmografia (a excepció de “Mars Attacks!”) i que consagraria a Burton com a nova promesa de l’humor excèntric i marcià amb projecció comercial. 92m. C. 1.85:1. 💰: 15M.$ 👥: 73,7M.$ (EUA) ⭐⭐⭐⭐

💡🎬 D’entre totes les pel·lícules en què ha treballat, aquesta és la favorita de Michael Keaton.

💡🎬 L’esborrador de guió original pertanyia al gènere del terror, i en ell Bitelchus tenia l’aspecte d’un dimoni reptilià que, a més de voler matar a la família dels Deetzs (en comptes de limitar-se a espantar-los com a la versió final), intentava violar a la jove Lydia, elements que en les successives reescriptures cap a la comèdia van desaparèixer.

💡🎬 Glenn Shadix, que interpretà a l’assessor grassonet de Delia (Katherine Ohara), va morir d’una caiguda domèstica des de la seva cadira de rodes amb 58 anys, i al funeral que es va celebrar en 2010, se’l va homenatjar amb la cançó “Day-o” (The Banana Song), que havia estat interpretada en la famosa escena del sopar amb els convidats.

💡🎬 Quan la parella protagonista es troba a l’oficina de l’altre món, un cartell lluminós anuncia l’arribada del vol 409 a la porta 3, en referència a l’avió que es va estavellar contra una muntanya de Wyoming en 1955, sense raó aparent, matant a tota la tripulació.

Black Summer (serie tv): Sèrie d’infectats carregada de llocs comuns, d’escenaris vistos amb anterioritat i de personatges no gaire interessants que, contra tot pronòstic, és capaç de capturar ràpidament el nostre interés mitjançant la seva aposta per l’acció constant, la construcció d’atmosferes tenses, i sobretotot l’intel.ligent ús del fora de camp com a eina dramàtica no apta per cardíacs, aspectes que ens fan oblidar, en major o menor mesura, els seus defectes, que no són pocs. ***

BLADE RUNNER (Blade Runner). 1982. Estats Units. ⭐⭐⭐⭐⭐

BLADE RUNNER 2049. 2017. EUA. D.: Denis Villeneuve.          G.: Hampton Fancher, Michael Green. F.: Roger Deakins. M.: Hans Zimmer, Benjamin Wallfisch. I.: Ryan GoslingHarrison FordAna de ArmasJared Leto,Robin WrightMackenzie Davis P.: Warner Bros et al. ■ Davant el colossal repte que suposava retornar al Blade Runner Original, Villeneuve deixa bocabadat a tothom amb la proposta visualment més espectacular del s.XXI, reprenent el film narratiu (emocionant retorn d’en Deckard), reflexionant entorn als mateixos temes (significat de la vida), inventant un nou concepte d’Intel·ligència Artificial i, tot s’ha de dir, malmetent alguns personatges com l’interpretat per en Jared Leto o l’encarnada per un nou talent mundial com és Mackenzie Davis. 164m. C. 2.39:1. 💰:150M.$ 👥: 259,2M.$ mm/mmmmm ⭐⭐⭐⭐  

BLIND SIDE, THE: UN SUEÑO POSIBLE (The Blind Side). 2009. EUA. D.: John Lee Hancock. G.: John Lee Hancock (Llibre: Michael Lewis). F.: Alar Kivilo. M.: Carter Burwell. I.: Sandra Bullock, Quinton Aaron, Tim McGraw, Jae Head, Lily Collins, Kathy Bates. P.: Warner Bros / Alcon Entertainment. ■ +++++. 130m. C. 1.85:1. 💰: 29M.$ 👥: 309M.$  ⭐⭐

💡🎬 Guanyadora d’un OSCAR a la Millor Actriu Principal (Sandra Bullock).

BLOOD FATHER. 2016. França. D.: Jean-François Richet.          G.: Peter Craig, Andrea Berloff (Novela: Peter Craig). F.: Robert Gantz. M.: Sven Faulconer. I.: Narges Rashidi Mel GibsonErin MoriartyDiego LunaWilliam H. Macy. P.: Why Not Productions, Wild Bunch. ■ Bona factura tècnica i algunes seqüències d’acció competents per aquesta oblidable producció francesa on un Gibson grandet i amb moltes arrugues per l’excessiu consum d’alcohol retorna a l’arena tirant del seu carisma mentre surt de la presó per protegir la seva filla de la màfia i reconciliar-se amb ella, en una història poc versemblant amb la qual estalviar uns dinerets útils per finançar-se projectes majúsculs com a director (vegeu «La Passió de Crist: la Resurrecció»). 88m. C. 2.35:1. 💰: 13M.$ 👥: 4,8M.$  ⭐⭐½

BLUES DE BEALE STREET, EL (If Beale Street Could Talk). 2018. Estats Units. D.: Barry Jenkins. G.: Barry Jenkins (Novela: James Baldwin). F.: James Laxton. M.: Nicholas Britell. I.: KiKi Layne, Stephan James, Regina King, Diego Luna, Pedro Pascal, Teyonah Parris. P.: Annapurna Pictures / Pastel / Plan B Entertainment. ■ Abanderat del Mumblecore, Jenkins confirma la seva transició, ja des de la seva oscaritzada “Moonlight”, cap a un terreny més transcendental i poètic, cap a la narració racial que, a través del drama romàntic, evoca el sofriment de tot un poble representat en el barri novaiorquès de Harlem, destacant-ne una captivadora partitura musical, instants d’una bellesa inqüestionable i lluny del possible ridícul, una Regina King apropiant-se dels escassos moments que té com a mare coratge, i un ritme intermitentment morós amb una resolució descafeïnada que ens recorden que ens trobem davant d’una peça de passats íntimament evocats, més contemplativa que narrativa, més suggestiva que explícita. 119m. C. 2.00:1. 💰: 12M.$ 👥: 20,6M.$ ⭐⭐⭐½

💡🎬 Guanyadora de l’Oscar a la Millor Actriu Secundària (Regina King) / 2 nominacions (Música Original i Guió Adaptat).

💡🎬 El Beale Street del títol no és un carrer de Harlem ni tampoc de Nova Orleans, sinó una adreça de Memphis, a Tennesse (localitat natal de l’escriptor de la novel·la), que donaria lloc a la cançó «Beale Street Blues» que W. C. Handy va escriure el 1916.

💡🎬 Per recrear l’ambient del Harlem de finals dels seixanta, s’emprà diverses fotografies de prestigiosos autors com Jack Garofalo (en color), Gordon Parks o Paul Fusco (en B/N), instantànies, algunes, que apareixen a la pel·lícula.

💡🎬 Quarta pel·lícula del 2018 en gravar-se en Univisium 2.00:1, després de “Hereditary”, “Un pequeño Favor” i “Green Book”.

BOHEMIAN RHAPSODY. 2018. Regne Unit / EUA. D.: Bryan Singer. G.: Anthony McCarten (Història: Anthony McCarten, Peter Morgan). F.: Newton Thomas Sigel. M.: John Ottman (Canciones: Queen). I.: Rami Malek, Joseph Mazzello, Ben Hardy, Gwilym Lee, Lucy Boynton, Aidan Gillen, Tom Hollander, Mike Myers, Allen Leech. P.: GK Films / New Regency Pictures / Queen Films Ltd. / Tribeca Productions / Regency Enterprises. ■ Clar exemple de biopic pensat com a Fan Service, aquesta pel·lícula mancada d’atreviment i de troballes narratives i visuals (a excepció de l’instant al·lucinogen amb els periodistes sensacionalistes), ens mostra a un Bryan Singer amb el pilot automàtic posat, ens priva de cap reflexió interessant entorn d’un dels músics més fascinants del segle XX, i es recolza excessivament en la memorable actuació del californià d’origen egipci Rami Malek que, tot solet, transforma l’experiència en una celebració joiosa dels grans èxits de la banda londinenca amb caràcter masturbatori. 134m. C. 2.39:1. 💰: 52M.$ 👥: 860,9M.$ ⭐⭐⭐  

💡🎬 Guanyadora de 4 Oscar: Millor Actor Protagonista (Malek), Muntatge (John Ottman), Edició de So i Mescla de So / Una nominació (Millor Pel·lícula).

💡🎬 Un dels mèrits de la brillant actuació de Malek es deu a l’obsessió pel detall de la coach de moviment i coreògrafa,  la britànica Polly Bennett, que va dur a terme un intens treball de gestualitat amb l’actor per imitar fins al més subtil parpelleig.

BOMB CITY (Thirteen Ghosts). 2001. Estats Units. D.: Steve Beck. G.: Neal Marshall Stevens, Richard D’Ovidio (Història: Robb White). F.: Gale Tattersall. M.: John Frizzell. I.: Tony ShalhoubEmbeth DavidtzMatthew LillardShannon ElizabethRah Digga. P.: Warner Bros et al. ■ +++ +++++. 91m. C. 1.85:1. 💰: 42M.$ 👥: 68,4M.$ ⭐

BONE TOMAHAWK. 2015. Estats Units / Regne Unit. D.: S. Craig Zahler. G.: S. Craig Zahler. F.: Benji Bakshi. M.: Jeff Herriott, S. Craig Zahler. I.: Kurt Russell, Patrick WilsonMatthew Fox, Lili     SimmonsRichard Jenkins, Sid Haig. P.: Caliber Media Company et al. ■ Incommensurable exemple mestís de grindhouse d’horror i western crepuscular que, a través d’un guió excel·lentment escrit, ens conduirà, acompanyant a un repartiment de luxe, per un viatge pel llunyà oest nord-americà a la recerca d’una dona segrestada per una tribu d’indis caníbals, encetant contrapunts còmics amb un Jenkins en estat de gràcia, i breus i explícites explosions de violència que han motivat l’atorgament de l’etiqueta de «clàssic de culte instantani». 132m. C. 2.35:1. 💰: 1,8M.$ 👥: 481.525$ ⭐⭐⭐⭐  

💡🎬 ++++.

💡🎬 +++++.

BOOGEYMAN, LA PUERTA DEL MIEDO (Boogeyman). 2005. Estats Units / Nova Zelanda / Alemanya. D.: Stephen T. Kay. G.: Eric Kripke, Juliet Snowden, Stiles White. F.: Bobby Bukowski. M.: Joseph LoDuca. I.: Barry WatsonEmily DeschanelSkye McCole Bartusiak. P.: Screen Gems et al. ■ Produïda, entre d’altres, per Sam Raimi, aquesta actualització del mite de l’home del sac arrenca amb imatges suggerents i esfreïdores entorn al trauma d’un home al qual li va ser arrebatada la família quan era nen, però aviat esdevè un grapat repetitiu d’entrades i sortides per armaris i per portes, transformant-se en un film de viatges en el temps sense cap lògica on allò que surt pitjor parat és el vergonyós disseny digital de la criatura. 89m. C. 1.85:1. 💰: 20M.$ 👥: 67,2M.$ ⭐½

BORDER. 2016. Canadà / Irlanda. D.: Gerard Barrett. G.: Gerard Barrett (Memòries: Susannah Cahalan). F.: Yaron Orbach. M.: John Paesano. I.: Chloë Grace MoretzRichard ArmitageCarrie-Anne MossThomas Mann. P.: Foundation Features et al. ■ +++++ +++++ ++++. 88m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐

BRAIN ON FIRE. 2016. Canadà / Irlanda. D.: Gerard Barrett. G.: Gerard Barrett (Memòries: Susannah Cahalan). F.: Yaron Orbach. M.: John Paesano. I.: Chloë Grace MoretzRichard ArmitageCarrie-Anne MossThomas Mann. P.: Foundation Features et al. ■ Curiosa aproximació al melodrama de malalties juvenils estranyes que aguanta molt bé el tipus gràcies a la invasiva direcció de Barret, que utilitza la planificació i el so per emular l’experiència sensorial i mental de la protagonista malalta, i també al carisma que desprèn l’actriu que la interpreta, Chloë Grace Moretz i la sempre agraïda intervenció de la respectable Carrie-Anne Moss, malgrat que l’abrupta resolució no estigui a l’altura. 88m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐

BRAVEHEART. 1995. Estats Units. D.: Mel Gibson. G.: Randall Wallace. F.: John Toll. M.: James Horner. I.: Mel GibsonSophie MarceauPatrick McGoohanAngus MacFadyen, Catherine McCormackBrendan Gleeson. P.: 20th Century Fox / Icon Productions / Ladd Company. ■ L’obra més èpica de Gibson, on interpreta al guerrer escocès William Wallace, aquell que va vèncer l’armada del Rei Eduard I fins que va ser traït pels nobles de la seva pròpia pàtria, capturat i executat per Anglaterra, és també la més satisfactòria, amb una doble història d’amor carregada de química, unes seqüències d’enfrontaments multitudinaris brillantment executades, la cruesa i visceralitat pròpia de l’australià i una partitura del malaguanyat James Horner que ha esdevingut mítica. 178m. (225m.). C. 2.35:1.  💰: 72M.$ 👥: 213,2M.$ mmmmm/mmmmmmmmmm ⭐⭐⭐⭐

BRAWL IN CELL BLOCK 99. 2017. Estats Units. D.: S. Craig Zahler. G.: S. Craig Zahler. F.: Benji Bakshi. M.: Jeff Herriott, S. Craig Zahler. I.: Vince VaughnJennifer CarpenterMarc BlucasDon JohnsonTom Guiry,Udo Kier. P.: Assemble Media et al. ■ Un dels més brutals Grindhouse que s’hagin rodat mai, sobre un ex-boxejador reconvertit en traficant de drogues (imponent Vaughn) que, per decisions errònies, acaba a una presò de màxima seguretat trencant ossos per salvar la vida de la seva dona embarassada, tot des d’un amor inconmensurable per l’exploit setenter i cap més pretensió que la de fixar com a objectiu una brutal venjança i assolir-la amb un domini magistral del ritme per part del també novel·lista Craig Zahler, un talent a seguir després que també ens disloquès la mandíbula amb l’anterior «Bone Tomahawk». 132m. C. 1.85:1. ⭐⭐⭐⭐½  

BREAKING NEWS (Dai si gin). 2004. Hong Kong / China. D.: Johnnie To. G.: Tin-Shing Yip, Chan Hing-Ka. F.: Siu-keung Cheng. M.: Ben Cheung, Ching Chi Wing. I.: Richie RenKelly ChenNick CheungCheung Siu-FaiHui Siu HungLam SuetSimon Yam. P.: Milky Way Image Company / Media Asia Films / China Film Group. ■ Cinta criminal d’acció al voltant d’un edifici pres per la màfia i per uns mitjans de comunicació obsessionats per cobrir la notícia que haguès passat sense pena ni glòria si no fos per l’històric i irrepetible pla seqüència inicial de 7 minuts amb un brutal enfrontament entre gàngsters i policies a plena llum del dia, fent gala de la millor artesania que poguem trobar avui dia en el génere. 90m. C. 2.35:1. 👥: 1M.$  ⭐⭐⭐½

BREVE ENCUENTRO (Brief Encounter). 1945. Regne Unit. D.: David Lean. G.: David Lean, Noël Coward (Obra teatral: Noël Coward).            F.: Robert Krasker. M.: Serguéi Rajmáninov. I.: Celia Johnson, Trevor Howard. P.: Cineguild ■ Un dels millors drames romàntics que ha donat el cinema britànic, on unes trobades anecdòtiques a una estació de tren entre dues persones casades que s’enamoren, amb un us brillant del punt de vista i un tractament de l’espai angoixant i repressiu, poden traduïr-se en una història tensa, captivadora i carregada de subtext. 86m. B/N. 1.37:1. 💰: 1M.$ 👥: 61.342$ (R.U.). -/mmm ⭐⭐⭐⭐½

💡🎬 ++++.

💡🎬 +++++.

BRIGHT. 2017. Estats Units. D.: David Ayer. G.: Max Landis. F.: Roman Vasyanov. M.: David Sardy. I.: Audrey Tautou, Will Smith, Joel Edgerton, Noomi Rapace. P.: Netflix ■ Entretinguda però també oblidable buddy movie que, de la mà del reputat i eclèctic David Aller, elabora una alegoria de la discriminació racial ianqui, incloent orcs i elfes en un rerefons distòpic on hi destaca un irreconeixible Joel Edgerton. 117m. C. 2.35:1. 💰: 90M.$ 👥: (11M. de visualitzacions a Netflix els 3 primers dies). ⭐⭐½ 

BRIMSTONE. 2016. Estats Units. D.: Martin Koolhoven. G.: Martin Koolhoven. F.: Rogier Stoffers. M.: Junkie XL. I.: Dakota Fanning, Guy Pearce, Emilia Jones. P.: N279 Entertainment et al. ■ Western aparentment feminista on es citen fatalisme, violència descarnada i injustícia social en un guió poc sòlid que, malgrat l’enorme qualitat dels dos primers capítols i una molt inspirada Dakota Fanning, no aconsegueix consolidar satisfactòriament la proposta més enllà del relat efectista i provocador. 148m. C. 2.35:1. 💰: 12M.$ 👥: 2,1M.$ ⭐⭐½  

BRUJA, LA. (The Witch). 2015. Estats Units. D.: Robert Eggers. G.: Robert Eggers. F.: Jarin Blaschke. M.: Mark Korven. I.: Anya Taylor-JoyRalph InesonKate DickieHarvey ScrimshawLucas Dawson. P.: A24 et al. ■ Un dels films més aterridors del segle XXI, d’ambientació excepcional i posada en escena sofisticada en el que podrem considerar com a «horror naturalista», i que encerta al gairebé suggerir-nos una bruixa que l’imaginari col·lectiu s’encarregarà de completar, deixant-nos seqüències d’horror postmodern tan inoblidables com la del pla fixe del nen poseït o la de la bruixa dançant a la llum de la lluna. 92m. C. 1.66:1. 💰: 4M.$ 👥: 40,4M.$ ⭐⭐⭐⭐

BUEN HIJO, EL. (The good son). 1993. Estats Units. D.: Joseph Ruben. G.: Ian McEwan. F.: John Lindley. M.: Elmer Bernstein. I.: Macaulay CulkinElijah WoodWendy CrewsonDavid MorseDaniel Hugh Kelly, Jacqueline BrookesQuinn Culkin. P.: 20th Century Fox. ■ Amè i certament memorable drama sobre un nen pervers i fins i tot psicopàtic (Culkin) que, entre altres malifetes, es dedica a provocar accidents múltiples de trànsit llençant el seu espantaocells des d’un pont i que, paradoxalment, va minvar la carrera del jove actor, que posteriorment va escollir el camí de les drogues, mentre que va llençar a l’estrellat el bo d’Elijah Wood i la seva mirada penetrant i redemptora. 87m. C. 1.85:1. 💰: 17M.$ 👥: 60,6M.$ ⭐⭐⭐

BULLHEAD (Rundskop). 2011. Bèlgica. D.: Michael R. Roskam. G.: Michael R. Roskam. F.: Nicolas Karakatsanis. M.: Raf Keunen. I.: Matthias SchoenaertsJeroen PercevalJeanne DandoyBarbara Sarafian. P.: Savage Film et al. ■ Retrat contundent d’un home hiperhormonat i reprimit que desafia la seva condició intentant alliberar-se de les cadenes de la mediocritat per donar sentit a la seva vida, tot narrat pel belga amb una aspra sequetat i una intensitat emocional que li va valer una nominació a l’Oscar, a més de reivindicar a un actor inconmensurable com és Matthias Schoenaerts. 129m. C. 2.35:1. 💰: 2M.$ 👥: 362.607$ -/m ⭐⭐⭐½

BULLIT (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark WahlbergKurt RussellKate HudsonJohn MalkovichDylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. 💰: 110M.$ 👥: 118,2M.$ ⭐⭐⭐½

BURNING. 2018. Corea del Sud. D.: Lee Chang-Dong. G.: Lee Chang-Dong, Jungmi Oh (Relat: Haruki Murakami). F.: Kyung-Pyo Hong. M.: Mowg. I.: Yoo Ah InSteven YeunJun Jong-seoGang Dong-won. P.: Pine House Film / NHK / Now Films. ■ Adaptant un relat de Murakami de tan sols 10 pàgines, Chang-Dong confecciona, a foc lent i amb instants a cavall entre l’experiència emocional literària i el lirisme de la soledat i la desorientació, un brillant estudi de personatges a tres bandes per parlar-nos de la nova generació de joves desencantats a Corea del Sud, amb la col·lisió de classes com a rerefons i la forma d’un misteriós trencaclosques que haurem d’anar dilucidant amb paciència i molta imaginació. 148m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐⭐½

BYZANTIUM. 2012. Irlanda / Regne Unit / Estats Units. D.: Neil Jordan. G.: Moira Buffini. F.: Sean Bobbitt. M.: Javier Navarrete. I.: Saoirse RonanGemma ArtertonSam RileyJonny Lee MillerCaleb Landry Jones. P.: WestEnd Films et al. ■ Passats 20 anys del seu clàssic «Entrevista con el vampiro», Jordan torna al génere per superar-se en aquesta meravellosa faula moderna i feminista sobre dues vampiresses, mare i filla, que han sobreviscut als segles recordant una inaguantable quantitat d’informació per, ja en l’actualitat, prendre una decisió sobre els camins que han de transitar, si bé l’amor farà acte de presència per tal de combatre la soledat i incomprensió de la filla, fascinant Saoirse Ronan, i l’estètica de neons marcaràn l’estil visual, profundament romàntic i existencial, durant la resta de la història. 118m. C. 2.35:1. 💰: 8M.€ 👥: 828.284$  ⭐⭐⭐⭐