N

NACIMIENTO DE UNA NACIÓN, EL (Birth of a Nation, The). 2016. Estats Units.

NADADOR, EL (The Swimmer). 1968. EUA. D.: Frank Perry. G.: Eleanor Perry (Història: John Cheever). F.: David Quaid. M.: Marvin Hamlisch. I.: Burt Lancaster, Janice Rule, Janet Landgard, Tony Bickley. P.: Columbia Pictures. ■ Impressionant obra de culte que es va treure de la màniga en Frank Perry abans de ser acomiadat i substituït per Sydney Pollack, i que amb una premissa tant excèntrica com la d’un home en banyador que es dedica a nedar en totes les piscines del veïnat, gorrejant begudes i flirtejant amb les dones dels seus veïns, construïa un film gairebé impressionista sobre la decadència de l’American Way of Life i el nou existencialisme de Sartre, ajudat, en bona mesura, d’una abstracció de l’espai que ens fa sentir tan desorientats com el pobre protagonista, un Lancaster a tota màquina. 95m. C. 1.85:1. ˜˜˜˜½

NIÁGARA (Oculus). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. ‘: 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ˜˜˜

NIEBLA (Oculus). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. ‘: 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ˜˜˜

NIEBLA, LA (The Mist). 2007. EUA. D.: Frank Darabont. G.: Frank Darabont (Novel·la: Stephen King). F.: Ronn Schmidt. M.: Mark Isham. I.: Thomas Jane, Marcia Gay Harden, Laurie Holden, Andre Braugher, Toby Jones,William Sadler. P.: Dimension Films / Darkwoods Productions. ■  Remake que superà l’original sobrevalorat de Carpenter, tant en l’atmosfera angoixant del grup de veïns tancats dins d’un supermercat quan la densa i misteriosa boira fa aparèixer uns éssers esgarrifosos, com pel seu valent desenllaç, amb un gir dels que marquen època en el gènere. 118m. C. 2.35:1. ‘: 3,3M.$ N: 42,6M.$ ˜˜˜½

NIGHT COMES FOR US, THE. 2018. Indonèsia. D.: Timo Tjahjanto. G.: Timo Tjahjanto. F.: Gunnar Nimpuno. I.: Joe Taslim, Iko Uwais, Julie Estelle, Sunny Pang, Zack Lee. P.: Infinite Frameworks Studios / XYZ Films. ■ L’indonesi Tjahjanto, que venia de fer alguns films mediocres (vegi’s «Headshot»), destapa la seva genialitat amb aquesta cinta d’acció híper violenta i tan deutora de “The Raid 2”, on també apareix l’estrella de les arts marcials Iko Uwais, aquí com a vilà, tot i que l’autèntica atracció la trobarem en les retorçades i macabres coreografies impecablement executades, combinant laceracions, aixafaments de caps o trencadissa d’ossos en un non-stop frenètic d’acció que desemboca en un gran final plagiat, això sí, de “Dead or Alive” (1999). 121m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜

NIGHTCRAWLER. 2014. Estats Units. D.: Dan Gilroy. G.: Dan Gilroy. F.: Robert Elswit. M.: James Newton Howard.  I.: Jake Gyllenhaal, René Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton. P.: Bold Films. ■ +++++++++. 117m. C. 2.35:1. ‘: 8,5M.$ N: 50,3M.$ ˜˜˜˜½

NIKITA, DURA DE MATAR (La Femme Nikita). 1990. França / Itàlia. D.: Luc Besson. G.: Luc Besson. F.: Thierry Arbogast. M.: Eric Serra. I.: Anne Parillaud, Jean-Hugues Anglade, Tcheky Karyo, Jeanne Moreau, Jean Reno. P.: Gaumont Production / Cecchi Gori Group Tiger Cinematografica. ■  Notable film criminal sobre una jove rebel i incompresa que és condemnada, “executada” i reconvertida en assassina d’encàrrec, que li va servir a Besson d’assaig per la seva gran obra mestra, “Leon el Profesional” (1994), i és que tots els elements d’aquella estan presents aquí, des de la música retro mística amb notes industrials del gran Eric Serra fins a la falta d’encaix en la societat de la protagonista femenina, passant per la brutalitat d’una violència fugaç i l’aparició, massa curta, del mític personatge interpretat per Jean Reno. 117m. C. 2.35:1. ‘: 50M.FRF N: 5M.$ (EEUU.). ˜˜˜˜

NIÑO, EL (L’Enfant). 2011. Bèlgica / França. D.: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. G.: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. F.: Alain Marcoen. I.: Jérémie Rénier, Déborah François, Jérémie Segard, Fabrizio Rongione,Olivier Gourmet. P.: Les Films du Fleuve et al. ■ +++++++++. 95m. C. 1.66:1. ‘: 3,6M.€ N: 5,5M.$ ˜˜˜½

NIÑO DE LA BICICLETA, EL (Le gamin au vélo). 2011. Bèlgica / França / Itàlia. D.: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. G.: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. F.: Alain Marcoen. I.: Cécile De France, Thomas Doret, Jérémie Renier, Fabrizio Rongione, Olivier Gourmet. P.: Les Films du Fleuve / Archipel 35 / Lucky Red. ■ +++++++++. 87m. C. 1.85:1. ‘: 5,8M.€ N: 5,2M.$ ˜˜˜˜

NIÑOS DE HIROSHIMA, LOS (Oculus). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. ‘: 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ˜˜˜

NOCHE DE HALLOWEEN, LA (Halloween). 1978. EUA. D.: John Carpenter. G.: John Carpenter, Debra Hill. F.: Dean Cundey. M.: John Carpenter. I.: Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence, Nancy Loomis, P.J. Soles, Charles Cyphers. P.: Compass International Pictures / Falcon International Productions. ■ Un dels clàssics més influents del terror dels setanta que marcà els trets identitaris de Carpenter, des del punt de vista subjectiu del psicòpata explotant les capacitats expressives de la Steady Cam fins la BSO electrònica creada per ell mateix, passant per l’estructura episòdica de crims brutals, element que marcarà a tota una generació de slashers, a més de situar en el mapa el nom de Jammie Lee Curtis, l’actriu que interpreta el personatge central dins l’obsessió del mític psicòpata de la careta encarnat en Michael Miyers. 91m. C. 2.39:1. ‘: 300.000$ N: 70M.$ ˜˜˜˜

NOCHE DE HALLOWEEN, LA (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

NOCHE DE JUEGOS (Game Night). 2018. EUA. D.: John Francis Daley, Jonathan Goldstein. G.: Mark Perez. F.: Barry Peterson. M.: Cliff Martinez. I.: Jason Bateman, Rachel McAdams, Kyle Chandler, Sharon Horgan,Jesse Plemons, Billy Magnussen. P.: Warner Bros et al. ■  Una de les comèdies més divertides del seu any, amb una encantadora química entre Bateman i McAdams, un ritme trepidant on no sobra ni un minut i uns gags tant cinèfils que faran les delícies dels més exigents gurmets del gènere, en el seu vessant industrial. 100m. C. 2.39:1. ‘: 37M.$ N: 117,2M.$ ˜˜˜½

NOCHE DE LOS GIGANTES, LA (The Stalking Moon). 1968. EUA. D.: Robert Mulligan. G.: Alvin Sargent, Wendell Mayes (Novel·la: Theodore V. Olsen). F.: Charles Lang. M.: Fred Karlin. I.: Gregory Peck, Eva Marie Saint, Robert Forster, Noland Clay, Russell Thorson. P.: National General Pictures / Pakula-Mulligan Production. ■  Estranya i oblidada obra mestra que articula Road movie, Thriller i Western tot construint una tensió creixent i insuportable entorn de l’intent d’una mare ianqui i el seu fill indi de sobreviure, amb l’ajuda d’un inspirat Gregory Peck, a l’assetjament del sanguinari pare del nen, tot destacant-ne a Robert Forster com a mestís pseudo-gay entranyable i l’extraordinari domini del director de «Matar a un Ruiseñor» per construir, no només un ritme  trepidant, sinó també una poesia feta de silencis, mirades i una inoblidable banda sonora de Fred Karlin que acaricia les punyents composicions en scope per acabar dotant la cinta de certa capacitat hipnotitzadora. 109m. C. 2.35:1. ‘: – $ N: 2,6M. $ (EEUU/Canadà). ˜˜˜˜½

NOCHE DEVORA EL MUNDO, LA (Game Night). 2018. EUA. D.: John Francis Daley, Jonathan Goldstein. G.: Mark Perez. F.: Barry Peterson. M.: Cliff Martinez. I.: Jason Bateman, Rachel McAdams, Kyle Chandler, Sharon Horgan,Jesse Plemons, Billy Magnussen. P.: Warner Bros et al. ■  ++++ +++++ +++++ ++. 100m. C. 2.39:1. ‘: 37M.$ N: 117,2M.$ ˜˜˜½

NOCHE ES NUESTRA, LA (Oculus). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. ‘: 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ˜˜˜

NO MAN’S LAND (Wu ren qu). 2013. Xina. D.: Ning Hao. G.: Xing Aina, Ning Hao, Shu Ping. F.: Du Jie. M.: Nathan Wang. I.: Xu Zheng, Duobuji, Yu Nan, Huang Bo, Wang Shuangbao, Zhao Hu. P.: Beijing Guoli Changsheng Movies et al. ■ Intrincat, esbojarrat i divertidíssim neo-western xinès carregat d’homenatges com els que ret a Mad Max o als germans Coen, que empra un humor negríssim en l’odissea d’un jove advocat per les regions més retrògrades del desert del nord-oest del país, tot desenvolupant sorprenents seqüències d’acció i efectius girs de guió -amb sorpresa final- que superaren amb èxit els tres anys que la cinta va estar remuntant-se per aconseguir el vistiplau de l’exigent censura xinesa. 118m. C. 2.35:1. ‘: 3,3M.$ N: 42,6M.$ (Xina) ˜˜˜˜

NOSOTROS (Game Night). 2018. EUA. D.: John Francis Daley, Jonathan Goldstein. G.: Mark Perez. F.: Barry Peterson. M.: Cliff Martinez. I.: Jason Bateman, Rachel McAdams, Kyle Chandler, Sharon Horgan,Jesse Plemons, Billy Magnussen. P.: Warner Bros et al. ■  ++++ +++++ +++++ ++. 100m. C. 2.39:1. ‘: 37M.$ N: 117,2M.$ ˜˜˜½

NO TOQUEIS LA PASTA (Touchez pas au grisbi). 1954. França / Itàlia. D.: Jacques Becker. G.: Albert Simonin, Jacques Becker, Maurice Griffe (Novel·la: Albert Simonin). F.: Pierre Montazel. M.: Jean Wiener. I.: Jean Gabin, René Dary, Dora Doll, Vittorio Sanipoli, Marilyn Buferd, Gaby Basset, Jeanne Moreau, Lino Ventura. P.: Del Duca Films / Antares Produzione Cinematografica. ■ Una de les poques incursions del director en el film-noir, aquesta història d’homes madurs que volen abandonar l’escena criminal però que es veuen abocats a una espiral de violència, per on es passegen les dones com a causant, en part, del desastre, és en el fons un meravellós cant a la fidelitat i amistat masculines simbolitzades en un renascut Jean Gavin que, juntament amb el gust d’en Becker per l’estudi de personatges, el seu perfeccionisme tècnic, la construcció dramàtica a foc lent que esclata sobtadament en un clímax sec i contundent i els seus solitaris nocturns amb gavardines color beix, incidirien clarament en el gènere del Polar francès al qual, seguidament, Jean Pierre Melville acabaria donant forma. 94m. B/N. 1.37:1. ˜˜˜˜½