EIGHTH GRADE. 2018. EUA. D.: Bo Burnham. G.: Bo Burnham. F.: Andrew Wehde. M.: Anna Meredith. I.: Elsie Fisher, Josh Hamilton, Luke Prael, Emily Robinson, Jake Ryan, Frank Deal. P.: A24. ■ Interessant aproximació a les veritables obsessions d’una adolescent reprimida de 6è curs que es debat entre el seu vídeo-Blog de Youtube, on s’exposa públicament sense prejudicis, i el món real tant escolar com familiar, on opta pel silenci i la introspecció, un retrat que tot i sorprendre pel seu plantejament fresc i atrevit, sense tabús, no acaba d’esprémer les seves possibilitats narratives ni el potencial de la seva heroïna en ple procés d’acne, que en més d’una ocasió acaba caient en el parany de l’apatia vers l’espectador. 93m. C. 1.85:1. : 2M.$ N: 13,7M.$
ELEPHANT. 2003. EUA. D.: Gus Van Sant. G.: Gus Van Sant. F.: Harris Savides. M.: Ludwig van Beethoven. I.: Alex Frost, Eric Deulen, John Robinson, Elias McConnell, Jordan Taylor. P.: Meno Film Company / Blue Relief. ■ El Cinema of the Aimlessness que ha caracteritzat a Van Sant en alguns dels seus anteriors treballs, els tràvelings rítmics i hipnòtics, els silencis ritualitzats o l’hermetisme misteriós dels personatges, són aquí brillantment executats per recrear els dies previs del tiroteig de l’institut Columbine -Colorado-, tot explorant terrenys sociològics i psicològics del raonament plausible i obert, incidint més en la lírica de la quotidianitat que en els fets de la contundent conclusió, evitant caure en el parany de la demagògia i l’autoritarisme moral en què sí que relliscarien altres films com «Tenemos que hablar de Kevin» (2011). 81m. C. 1.33:1. : 3M.$ N: 10M.$ ½
ELYSIUM. 2013. EUA. D.: Neill Blomkamp. G.: Neill Blomkamp. F.: Trent Opaloch. M.: Ryan Amon. I.: Matt Damon, Jodie Foster, Sharlto Copley, Alice Braga, William Fichtner,Diego Luna. P.: Sony Pictures Entertainment et al. ■ El segon film del talentós Blomkamp no només és fidel al seu univers personal, sinó que també escriu un nou capítol per la ciència ficció ciberpunk de rerefons social, destacant en la forma d’integrar la robòtica amb el cos d’en Matt Damon, que haurà d’aconseguir un bitllet a l’oasi que s’han construït els rics a l’espai per tenir accés a la moderna maquinaria capaç de curar qualsevol malaltia, i per assolir-ho s’haurà d’enfrontar a un dels millors vilans que es recorden, un Sharlto Copley que, amb la seva barba, ens recorda a una fusió d’en Robert De Niro i Chuck Norris. 109m. C. 2.35:1. : 115M.$ N: 286,1M.$ ½
EMBOSCADA FINAL (The Highwaymen). 2019. EUA. D.: John Lee Hancock. G.: John Lee Hancock, John Fusco. F.: John Schwartzman. M.: Thomas Newman. I.: Kevin Costner, Woody Harrelson, Kathy Bates, Kim Dickens, Jane McNeill, Mike Young. P.: Media Rights Capital / Universal International Pictures / Casey Silver Productions (Dis. Netflix). ■
Film que recupera la tristament cèlebre onada de crims de Bonnie i Clyde per desvirtuar-la i desmitificar-la, al mateix temps que narrar-la des del punt de vista dels policies captors, uns madurs i panxuts Coster i Harrelson que aguanten molt bé el tipus aportant el carisma que els brinda l’edat, però que no evitaran caure en els principals llocs comuns del gènere i en certa monotonia rítmica que, només que tinguem una mica de paciència, ens recompensarà amb un tiroteig final dels memorables. 132m. C. 2.35:1. : 49M.$ N: – $ ½
EN EL BOSQUE (Into the Forest). 2015. EUA. D.: Patricia Rozema. G.: Patricia Rozema (Novel·la: Jean Hegland). F.: Daniel Grant. M.: Max Richter. I.: Ellen Page, Evan Rachel Wood, Max Minghella. P.: Rhombus Media / Bron Studios. ■ Estimable faula sobre dues germanes intentant sobreviure en un món en descomposició i sense electricitat que, amb la seva deriva transcendentalista cap al desenllaç, acabarà per decebre a qui esperava una proposta realista. 101m. C. 1.85:1.
EN EL PUNTO DE MIRA (Vantage Point). 2008. EUA. D.: Pete Travis. G.: Barry Levy. F.: Amir M. Mokri. M.: Atli Örvarsson. I.: Dennis Quaid, Matthew Fox, William Hurt, Forest Whitaker, Sigourney Weaver, Eduardo Noriega, Zoe Saldana. P.: Columbia Pictures / Relativity Media / Original Film. ■ Thriller polític trepidant que ens col·loca enmig d’un complot per matar al President dels Estats Units, de visita a Saragossa, i que destaca pel seu ritme d’acció desenfrenada amb un treball de càmera que recorda al millor Greengrass (càmera molt nerviosa però seguiment de l’acció net i clar), però malauradament acaba abusant del recurs del flashback per canviar el punt de vista, a més de construir situacions i personatges tan poc creïbles com l’interpretat per Withaker que, lluny d’aquell home que havia guanyat un Oscar per “El ultimo Rey de Escocia” (2006), sembla aquí un autèntic pederasta. 90m. C. 2.35:1. : 40M.$ N: 151M.$
EN LA CUERDA FLOJA (Walk the Line). 2005. EUA. D.: James Mangold. G.: James Mangold, Gil Dennis (Autobiografia: Johnny Cash). F.: Phedon Papamichael. M.: T-Bone Burnett (Canciones: Johnny Cash). I.: Joaquin Phoenix, Reese Witherspoon, Robert Patrick, Ginnifer Goodwin, Shelby Lynne. P.: 20th Century Fox. ■ Notable biopic que s’aguanta en un pilar fonamental com és el treball interpretatiu descomunal de la parella protagonista, uns Johnny Cash i June Carter amb una química que traspassa la de la taula periòdica, tot aguantant amb mèrit les dues hores i mitja del metratge estès gràcies als codis del melodrama que el director sap administrar sense caure en els excessos però, tot sigui dit, sense cap aportació significativa al cinema coetani, ni formal -més que correcta fotografia i un vestuari excel·lent-, ni narrativa -estructura de flashback general pròpia del Hollywood clàssic que ja està més suada que els pits d’una participant de Gran Hermano. 136m. (156m.). C. 2.39:1. : 28M.$ N: 186M.$ ½
i Guanyadora de l’Oscar a Millor Actriu Protagonista (Reese Witherspoon); 4 nominacions (Actor Protagonista, Muntatge, Art i So).
EN LA SOMBRA (Aus dem Nichts). 2017. Alemanya / França. D.: Fatih Akin. G.: Fatih Akin, Hark Bohm. F.: Rainer Klausmann. M.: Josh Homme. I.: Diane Kruger, Numan Acar, Ulrich Brandhoff, Hanna Hilsdorf, Ulrich Tukur, Johannes Krisch. P.: Bombero International / Macassar Productions. ■ El drama descarnat sobre una dona que perd la seva família en un atemptat bomba no resisteix la comparació amb la molt superior «Azul», de Kieslowski, en part per la recreació pornogràfica del dolor, en part per la falta de recursos visuals i sonors del turc, si bé assoleix els objectius d’un acceptable film de sobretaula amb una inspirada Kruger que ho tenia ben difícil sobre el paper. 83m. C. 2.35:1. : – $ N: 5M.$ ½
EN LEGÍTIMA DEFENSA (Aus dem Nichts). 2017. Alemanya / França. D.: Fatih Akin. G.: Fatih Akin, Hark Bohm. F.: Rainer Klausmann. M.: Josh Homme. I.: Diane Kruger, Numan Acar, Ulrich Brandhoff, Hanna Hilsdorf, Ulrich Tukur, Johannes Krisch. P.: Bombero International / Macassar Productions. ■ +++ ++++++ ++++++. 83m. C. 2.35:1. : – $ N: 5M.$ ½
EN REALIDAD NUNCA ESTIVISTE AQUÍ (You Were Never Really Here). 2017. Regne Unit / EUA / França. D.: Lynne Ramsay. G.: Lynne Ramsay (Novel·la: Jonathan Ames). F.: Thomas Townend. M.: Jonny Greenwood. I.: Joaquin Phoenix, Alessandro Nivola, John Doman, Judith Anna Roberts. P.: Why Not Productions / Film4 / BFI. ■ Tour de force d’un excepcional Phoenix que es dedica a salvar menors víctimes d’abusos sexuals mentre la industrial i encisadora música d’en Greenwood ens sumergeix en la seva malaltissa ment per revelar-nos que res és el que sembla i que haurem de parar atenció en els petits detalls per entendre que el duríssim i agressiu protagonista pugui revelar-se com el personatge més vulnerable de la funció. 90m. C. 2.35:1.
EN TIERRA HOSTIL (The Hurt Locker). 2008. EUA. D.:Kathryn Bigelow. G.: Mark Boal. F.: Barry Ackroyd. M.: Marco Beltrami, Buck Sanders. I.: Jeremy Renner, Anthony Mackie, Brian Geraghty. P.: Voltage Pictures et al. ■ Drama Bèl.lic de l’ex d’en James Cameron que, amb un contundent estil documental i una gestió sublim de la tensió (potenciant tant muntatge com tractament de so i eliminant música), narra el dia a dia de 3 artificiers dels EUA destinats a l’Iraq i el seu flirteig constant amb la mort, un ent que cridarà al protagonista en uns colpidors últims minuts carregats de subtext i que doten de sentit tota la pel·lícula. 131m. C. 1.85:1.
ENTRE COPAS (Sideways). 2004. EUA. D.: Alexander Payne. G.: Alexander Payne, Jim Taylor (Novel·la: Rex Pickett). F.: Phedon Papamichael. M.: Rolfe Kent. I.: Paul Giamatti, Thomas Haden Church, Virginia Madsen, Sandra Oh. P.: Fox Searchlight. ■ El film que va donar fama i prestigi a l’Alexander Payne és segurament el més rodó fins a la data, i potser ho és per la seva extrema senzillesa i naturalitat a l’hora d’abordar les relacions amoroses com a eix central de la crisi de la mitjana edat, o per la seva irresistible combinació de drama i comèdia agredolça, amb un Paul Giamatti tant patètic com autèntic en un perfil acomplexat que tard o d’hora ha de confiar en les seves possibilitats, i que anirà acompanyat del seu millor amic -i pol oposat -Haden Church- per encetar una ressonància magnètica sociològica tan apassionant com pobre serà la fotografia. 127m. C. 1.85:1. : 12M.$ N: 109,7M.$
i Guanyadora d’un Oscar: Millor Guió Adaptat; 5 nominacions (Pel·lícula, Direcció, Actor Secundari, Actriu Secundària).
ENTREGA, LA (The Drop). 2014. EUA. D.: Michael R. Roskam. G.: Dennis Lehane (Relat curt: Dennis Lehane). F.: Nicolas Karakatsanis. M.: Marco Beltrami, Raf Keunen. I.: Tom Hardy, Noomi Rapace, James Gandolfini, Michael Esper, Matthias Schoenaerts. P.: Chernin Entertainment / Fox Searchlight Pictures. ■ Atractiu thriller criminal del belga que va dirigir «Bullhead» que recupera d’aquesta el món interior d’un home aparentment reprimit que es nega a desfogar-se, en aquest cas interpretat amb naturalitat per Hardy, i que acaba dibuixant uns personatges d’allò més interessants, sobretot pel que fa a la història d’amor amb Noomi Rapace i l’estel·lar Gandolfini en la seva última aparició abans de morir. 106m. C. 2.35:1. ½
ENTRE SOMBRAS (In Darkness). 2018. Regne Unit / EUA. D.: Anthony Byrne. G.: Anthony Byrne, Natalie Dormer. F.: Si Bell. M.: Niall Byrne. I.: Natalie Dormer, Ed Skrein, Emily Ratajkowski, James Cosmo. P.: XYZ Films / 42. ■ Natalie Dormer continua el seu particular enfonsament en el submón de la interpretació, donant vida a una cega involucrada en una trama d’assassinat que acaba enrotllant-se amb el seu botxí, que venia a executar-la per la seva condició de testimoni (d’oïda?) del crim, impacientant a uns espectadors que no es conformaràn amb l’elaborat joc audiovisual que emula les sensacions d’una invident. 100m. C. 2.35:1.
EQUALIZER: EL PROTECTOR, THE. 2014. Estats Units. D.: Antoine Fuqua. G.: Richard Wenk. F.: Mauro Fiore. M.: Harry Gregson-Williams. I.: Denzel Washington, Marton Csokas, Chloë Grace Moretz, David Harbour,Melissa Leo, Bill Pullman. P.: Columbia Pictures et al. ■ Adaptant a l’entranyable i violenta sèrie dels 80, en què un exagent de la CIA es dedica a salvar més vides que una ONG, aquest salt al cel•luloide es beneficia de la traça de Fuqua per les contundents i demolidores seqüències d’acció i la seva capacitat d’extreure infinites dosis de carisma del benvolgut Washington, dos al·licients prèviament vistos, i amb més encant, en la filmografia del malaguanyat Tony Scott, quedant aquí una voluntat exploit d’anar al gra, però, malgrat l’entreteniment, presentant irregularitats de ritme i un discurs conservador que hagués fet retornar de la tomba al mateix Charles Bronson. 132m. C. 2.39:1.
EQUALIZER 2, THE. 2018. EUA. D.: Antoine Fuqua. G.: Richard Wenk. F.: Oliver Wood. M.: Harry Gregson-Williams. I.: Denzel Washington, Ashton Sanders, Pedro Pascal, Bill Pullman, Melissa Leo, Jonathan Scarfe. P.: Columbia Pictures et al. ■ Continuació de les aventures del justicier voluntari que no enganya a ningú oferint els principals al·licients de la primera entrega, tot millorant les impressionants seqüències d’acció (destacant la de la baralla amb el cotxe en marxa) però explicitant encara més, i de forma inexplicable, les carències estructurals a l’equador de la cinta, en uns lapses de temps que ens generen impaciència per arribar a l’excel·lent clímax en l’antic poble de l’heroi, ara assolat per una apocalíptica tempesta. 121m. C. 2.39:1.
ÉRASE UNA VEZ EN… HOLLYWOOD (Once Upon a Time in… Hollywood). 2019. EUA. D.: Quentin Tarantino. G.: Quentin Tarantino. F.: Robert Richardson. M.: Varis. I.: Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Emile Hirsch, Margaret Qualley, Al Pacino, Kurt Russell, Bruce Dern, Dakota Fanning, Luke Perry, Michael Madsen, Zoe Bell. P.: Sony Pictures Entertainment (SPE) / Heyday Films / Visiona Romantica. ■ +++++ ++++. 161m. C. 2.39:1. : 90M$ N: 108M.$ ½
ESCRITO SOBRE EL VIENTO (Written on the Wind). 1956. EUA. D.: Douglas Sirk. G.: George Zuckerman (novel·la: Robert Wilder). F.: Russell Metty. M.: Frank Skinner. I.: Rock Hudson, Lauren Bacall, Robert Stack, Dorothy Malone. P.: Universal. ■ Un dels melodrames més populars i venerats de Sirk, on la història d’un jove (Hudson) protegit per un magnat del petroli donarà peu a un festí audiovisual de colors explosius tot barrejant càlids i freds en el mateix enquadre, emocions a flor de pell, l’ús de l’espai més abstracte de la filmografia del director i una Dorothy Malone com la filla desgraciada per estimar a un amor no correspost en la que és segurament la millor encarnació de la seva carrera, tot eclipsant a una actriu com Lauren Bacall, i que li acabaria reportant una estatueta. 99m. C. 2.00:1.
i Guanyadora d’un OSCAR: Millor Actriu Secundària (Dorothy Malone).
ESCUADRÓN SUICIDA (Suicide Squad). 2016. Estats Units. D.: David Ayer. G.: David Ayer (Còmic: John Ostrander). F.: Roman Vasyanov. M.: Steven Price. I.: Will Smith, Margot Robbie, Viola Davis, Jared Leto. P.: Warner Bros. ■ Execrable exemple de buidor cinematogràfica amb un primer acte d’una hora, antiherois poc afortunats (començant per un grisós Will Smith desprovist del bon sentit de l’humor que el caracteritza) i un nihilisme de pandereta que, en comparació, enalteix «Batman V. Superman» com el gran film que no és. 123m. C. 2.35:1. ½
ESPECIALISTA, EL (The Speciaslist). 1994. Estats Units / Perú. D.: Luis Llosa. G.: Alexandra Seros. F.: Jeffrey L. Kimball. M.: John Barry. I.: Sharon Stone, Sylvester Stallone, James Woods, Rod Steiger, Yeniffer Behrens,Eric Roberts, Mario Ernesto Sánchez. P.: Warner Bros. / Iguana Producciones. ■ Film d’acció sobre un especialista en explosius que ha d’ajudar a una atractiva dona a venjar la mort dels seus pares, amb una direcció tant del treball de càmera com de les seqüències d’acció paupèrrima per part del peruà que filmaria després un dels pitjors films dels 90 («Anaconda») i que ofereix, no obstant, una histriònica i disfrutable caracterització de James Woods com a vilà, la Sharon Stone més sensual i atractiva que hem vist mai (amb una excel·lent escena de sexe) i una estètica kitsch pròpia de la Miami dels 90 que fan d’ella, amb tots els seus defectes, un visionat atractiu, especialment en alta definició. 110m. C. 1.85:1. : 45M.$ N: 170M.$ ½
ESPEJO, EL (Zerkalo). 1975. Unió Soviètica. D.: Andrei Tarkovsky. G.: Andrei Tarkovsky, Alesandr Misharin. F.: Georgi Rerberg. M.: Eduard Artemyev. I.: Margarita Terekhova, Philip Yankovsky, Ignat Daniltsev, Oleg Yankovskiy, Nikolai Grinko, Anatoly Solonitsyn. P.: Mosfilm. ■ La pel·lícula més personal de Tarkovsky juntament amb “Nostalghia”, suposa una fita del cinema poètic, una sublimació de la noció d’Imatge-Temps deleuziana, un viatge hipnòtic cap a les entranyes de la memòria d’un director irrepetible que, a través d’una segmentació en capítols relatius a records (alguns borrosos) de la infància, adolescència, maduresa i mort, dona cabuda a evocacions líriques, de vegades imprecises, doncs alguns actors interpreten a dos personatges diferents, on les obsessions del cineasta flueixen amb naturalitat com un riu muntanya avall, amb els seus característics plans seqüència, nostàlgia trista, dualitat femenina (mare respectada – dona sensual i perversa) i representació sublim i del tot impressionista de la naturalesa. 107m. C i B/N. 1.37:1. ½
ESTACIÓN COMANCHE (Comanche Station). 1960. EUA. D.: Budd Boetticher. G.: Burt Kennedy. F.: Charles Lawton Jr.. M.: Mischa Bakaleinikoff. I.: Randolph Scott, Nancy Gates, Claude Akins, Skip Homeier, Richard Rust,Rand Brooks. P.: Columbia Pictures. ■ ++++++++++. 73m. C. 2.35:1. ½
ESTIU 1993. 2017. Espanya. D.: Carla Simón. G.: Carla Simón. F.: Santiago Racaj. M.: Ernest Pipó. I.: Laia Artigas, Bruna Cusí, David Verdaguer, María Paula Robles, Paula Blanco. P.: Inicia Films / Avalon P.C. ■ Excepcional òpera prima catalana que narra, de forma autobiogràfica, i des d’un atractiu punt de vista en primera persona, la confrontació d’una nena de 7 anys amb la mort de la seva mare, que la portaran a viure amb el seu tiet i la seva cosina de 2 anys, una nova etapa on assistirem a la forma que té la nena d’exterioritzar el sentiment de pèrdua, tot des d’un gust exquisit pel detall, el subtext i la improvisació que esdevé en un grapat de moments màgics i en el descobriment d’uns actors menuts que atorguen uns resultats en pantalla poques vegades vistos al nostre cinema. 97m. C. 1.85:1. : 960.000€ N: 1,2M.€ ½
ESTUDIANTE NOVATO, EL (The Freshman). 1925. EUA. D.: Fred C. Newmeyer, Sam Taylor. G.: Sam Taylor, Ted Wilde, John Grey, Tim Whelan, Thomas J. Gray, Harold Lloyd. F.: Walter Lundin. I.: Harold Lloyd, Jobyna Ralston, Brooks Benedict, James Anderson. P.: Pathé Exchange / The Harold Lloyd Corporation. ■ Un dels 3 pil·lars artístics de Harold Lloyd (els altres són «El Hombre Mosca» i «Relámpago»), que introdueix al nostre heroi ja crescudet en l’ambient universitari, oferint un divertiment del qual en són deutores moltes de les comèdies d’institut de l’era moderna, un parell de seqüències tan mítiques com la del ball i la del partit de Rugbi, però sobretot, un running-gag inoblidable com és una de les salutacions més ridícules i entranyables de la història del cinema. 76m. B/N. 1.33:1. : -$ N: 1, 4M.$ ½
i El cartell de l’habitació d’en Harold és d’un film fictici, «The College Hero», tot i que un parell d’anys més tard apareixeria una comèdia dirigida per Walter Lang amb el mateix títol i una temàtica similar.
i Harold Lloyd tenia 31 anys en el moment de la pel·lícula, una edat excessiva per interpretar a un estudiant universitari de primer, però tot i els dubtes de l’actor i productor, va acabar traduint-se en un gran èxit.
i Alguns dels plans de futbol americà van ser reutilitzats per Preston Sturges al seu film del 1947 «The Sin of Harold Diddlebock», protagonitzat pel mateix Lloyd.
i Considerat el primer llargmetratge esportiu de la història.
i Inclosa en la llista de les 100 comèdies més divertides de la història per l’American Institute (any 2000).
i L’any 2002, Harold Lloyd Entertainment va editar el film en una versió (potser definitiva) de 76 minuts amb una excel·lent música composta per Robert Israel, la mateixa que anys més tard editarà, restaurada i en Blu-Ray, The Criterion Collection.
EVELYN. 2002. EUA / Irlanda / Alemanya. D.: Bruce Beresford. G.: Paul Pender. F.: Andre Fleuren. M.: Stephen Endelman. I.: Pierce Brosnan, Julianna Margulies, Aidan Quinn, Stephen Rea, Alan Bates, John Lynch. P.: First Look International, Cinerenta, Irish Dreamtime, CineEvelyn. ■ Drama de superació personal i nombrosos llocs comuns inspirats en el mediàtic judici de Desmond Doyle, el pare que s’enfrontà a l’Estat irlandès per recuperar la custòdia dels seus fills, tot assentant un important precedent, i que gràcies a la traça de Beresford evitaria un acostament excessiu al melodrama i trauria el millor d’un grapat d’excel·lents actors que porten la cinta cap al fet entranyable i la doten, després dels escàndols relacionats amb abusos infantils de l’església que es produirien dècades més tard, d’una dimensió certament torbadora. 94m. C. 2.35:1.: 10M.$ N: 4,1M.$ (EUA). ½
EVIL IN US, THE. 2016. Canadà. D.: Jason William Lee. G.: Jason William Lee. F.: Cole Graham. M.: Sam Levin. I.: Tatyana Forrest, Lee Tomaschefski, Debs Howard, Marina Pasqua, Jerome Velinsky. P.: Sandcastle Pictures. ■ Acceptable i esporàdicament excitant film d’horror amb ecos de l’abstracció vil i cruenta de “Cabin Fever”, doncs l’assassí es troba encarnat en una potent droga «caníbal» ideada per un aspirant a la presidència dels Estats Units, afegint així una dimensió política a un conjunt molt castrat per una sèrie d’errors de càsting i una pobre i televisiva fotografia. 90m. C. 2.35:1. ½
EX MACHINA. 2014. Regne Unit. D.: Alex Garland. G.: Alex Garland. F.: Rob Hardy. M.: Geoff Barrow, Ben Salisbury. I.: Domhnall Gleeson, Alicia Vikander, Oscar Isaac. P.: DNA Films et al. ■ Un dels millors films que el gènere sci-fi ha donat al s.XXI, amb una caracterització sublim d’Oscar Isaac, una direcció carregada de subtext, una encertada relectura de les relacions interpersonals i la idea del perill que suposa l’autoaprenentatge de la intel·ligència artificial com a eix central del relat, on s’acaba contestant a preguntes tals com «si som capaços d’enamorar-nos d’un robot» o «què implica en una màquina la consciència d’ésser o existir». 108m. C. 2.35:1. ½
EXPEDIENTE WARREN: THE CONJURING (The Conjuring). 2013. Estats Units. D.: James Wan. G.: Chad Hayes, Carey Hayes. F.: John R. Leonetti. M.: Joseph Bishara. I.: Lili Taylor, Vera Farmiga, Patrick Wilson, Joey King, Ron Livingston, Mackenzie Foy,Shanley Caswell. P.: Warner Bros et al. ■ +++++++++++++++++++. 112m. C. 2.39:1.
EXPEDIENTE WARREN: EL CASO ENFIELD (The Conjuring 2). 2016. Estats Units. D.: James Wan. G.: Carey Hayes, Chad Hayes. F.: Don Burgess. M.: Joseph Bishara. I.: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Frances O’Connor, Madison Wolfe, Lauren Esposito, Franka Potente. P.: New Line Cinema et al. ■ ++++++++ ++++++++++++++ +++++++ +++++++++++. 134m. C. 2.39:1. ½
EXPIACIÓN, MÁS ALLÁ DE LA PASIÓN (Atonement). 2007. Regne Unit. D.: Joe Wright. G.: Christopher Hampton (Novel·la: Ian McEwan). F.: Seamus McGarvey. M.: Dario Marianelli. I.: Keira Knightley, James McAvoy, Brenda Blethyn. P.: Universal. ■ Meritòria i gairebé excel·lent adaptació de la novel·la d’Ian McEwan gràcies al complex treball de punt de vista per part del guionista, que guia perfectament la mirada de l’espectador mitjançant una continua ironia dramàtica abocant-lo a un desenllaç totalment inesperat pels no lectors de la novel·la, i no exempta de les principals virtuts i vicis del director, com són l’ambientació obsessivament acurada i preciosista en una primera part o la tendència al melodrama fulletonesc cap al desenllaç. 123m. C. 1.85:1.
EXTRAÑO, EL (Atonement). 2007. Regne Unit. D.: Joe Wright. G.: Christopher Hampton (Novel·la: Ian McEwan). F.: Seamus McGarvey. M.: Dario Marianelli. I.: Keira Knightley, James McAvoy, Brenda Blethyn. P.: Universal. ■ ++++++++. 85m. C. 2.35:1. : 960.000€ N: 1,2M.€ ½
EXTRAÑOS, LOS (Atonement). 2007. Regne Unit. D.: Joe Wright. G.: Christopher Hampton (Novel·la: Ian McEwan). F.: Seamus McGarvey. M.: Dario Marianelli. I.: Keira Knightley, James McAvoy, Brenda Blethyn. P.: Universal. ■ ++++++++. 85m. C. 2.35:1. : 960.000€ N: 1,2M.€ ½EXTRAÑOS: CACERÍA NOCTURNA, LOS (The Strangers: Prey at Night). 2018. Estats Units. D.: Johannes Roberts. G.: Bryan Bertino, Ben Ketai. F.: Ryan Samul. M.: Adrian Johnston. I.: Christina Hendricks, Bailee Madison, Martin Henderson, Lewis Pullman. P.: Intrepid Pictures et al. ■ ++++++++. 85m. C. 2.35:1. : 5M.$ N: 24,4M.$ (EEUU).