S

SABOTAJE (Saboteur). 1942. Estats Units. D.: Alfred Hitchcock. G.:  Peter Viertel, Joan Harrison, Dorothy Parker (Argument: Alfred Hitchcock). F.: Joseph Valentine. M.: Charles Previn, Frank Skinner. I.:  Robert CummingsPriscilla LaneOtto KrugerAlan BaxterAlma Kruger. P.: Universal Pictures. ■ Aparentment un film menor del mestre, aquest arquetip hitchcockià de l’innocent injustament acusat d’assassinat que empren una fugida per tot un territori heterogeni suposa un assaig per la més rodona “Con la Muerte en los Talones” (1959) i ofereix tant una interpretació masculina com una plasticitat visual molt pròpies del cinema mut, així com moments tan memorables com la trobada amb la caravana del circ, la seqüència amb el cec o l’enfrontament final dalt de l’estàtua de la Llibertat, sense oblidar-nos de la bellíssima Priscilla Lane (la favorita de Michael Curtiz), que aquí llueix com mai i disposa de l’arc de personatge més ric. 109m. B/N. 1.37:1. ‘: – $ N: 1,25M.$ ⭐⭐⭐⭐

SACRIFICIO DE UN CIERVO SAGRADO, EL (The killing of a Sacred Deer). 2017. Irlanda / Regne Unit / EUA. D.: Yorgos Lanthimos. G.:  Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou. F.: Thimios Bakatatakis. I.:  Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Raffey Cassidy, Sunny Suljic, Alicia Silverstone, Bill Camp. P.: Element Pictures / Film4 / New Sparta Films. ■ El millor film del grec fins a la data, sublimació del seu estil entre patètic, desafectat i surrealista, que pren com a base els elements de la tragèdia grega, els dota d’eines inquietantment fantàstiques, vorejant el terror, i ho executa mitjançant una posada en escena deutora del Kubrick de «Eyes Wide Shut» (1999) per narrar la desesperançadora història d’una venjança guiada pel malefici obscurantista de la mà d’un jove Barry Keoghan que, acabat el metratge, continuarà present en el pitjor dels nostres malsons. 121m. C. 1.85:1. ‘: – $ N: 6,1M.$ ⭐⭐⭐⭐

💡🎬 Seguint la mateixa línia de «Plan Diabólico» (1966), les seqüències de cirurgia a cor obert són reals, aprofitant la presència de Farrell en un quiròfan que va permetre l’entrada de l’equip de gravació.

💡🎬 El títol de la pel·lícula prové de la tragèdia que Eurípides va escriure l’any 409 abans de Crist, «Ifigenia a l’Àulide», on el rei Agamèmnon havia d’oferir la seva filla com a sacrifici als Déus, després de matar a un cérvol sagrat, animal que al film de Lanthimos estaria personificat en el pare del sinistre jove, personatge que no arribem a veure.

💡🎬 Les influències tant de Michael Haneke com de Stanley Kubrick es fan evidents en el retrat d’una burgesia d’aspecte impol·lut però corrompuda per dins («Eyes Wide Shut», «El séptimo continente»), en la representació d’un jovent reprimit que esdevé violent («El Video de Benny», «Funny Games», «La Naranja Mecánica»), o en l’element fantàstic com a catalitzador de la bogeria en el si d’una família («El Resplandor»).

💡🎬 El disseny de producció del film guarda una estreta relació amb les pintures d’Edward Hopper.

SAGA DE ANATAHAN, LA (Anatahan). 1953. Japó. D.: Josef von Sternberg. G.:  Josef von Sternberg (novela: Michiro Maruyama). F.: Josef von Sternberg. M.: Akira Ifukube. I.:  Akemi Negishi, Tadashi Suganuma, Kisaburo Sawamura, Shôji Nakayama, Jun Fujikawa, Hiroshi Kondô, Shozo Miyashita, Tsuruemon Bando. P.: Daiwa. ■ La joia mig amagada del director que va consolidar la carrera de Marlene Dietrich (amb 5 pel·lícules), inspirada en la història real dels soldats japonesos que, a les acaballes de la Segona Guerra Mundial acaben passant 6 anys en una illa del Pacífic rebutjant la idea de la derrota del seu país, esdevé, amb una atractiva noia envoltada del seu marit més un grapat de soldats, en un estudi psicològic sobre el sexe femení com a eina de control masculina, però també en un diàleg estrany, exòtic i fins i tot poètic amb la realitat, amb una veu en OFF que ens fa dubtar de la veracitat d’alguns passatges, tot i ser narrats en primera persona per un Von Sternberg que actua, metafòricament, com si fos un dels supervivents japonesos.

91m. B/N. 1.33:1. ‘: – $ N: 49.899$ (EUA). ⭐⭐⭐⭐½

💡🎬 L’any 1958 Sternberg muntà la que seria la versió definitiva sense censura on, a més de polir algunes seqüències reiteratives, inclouria un pla explícit dels pits de la bella Akemi Negishi durant la brutal agressió del seu marit, i un integral de la mateixa actriu corrent entre les roques, un metratge que dota la cinta d’una capacitat encara més pertorbadora.

💡🎬 Les tristes imatges del retorn de molts japonesos a casa seva formen part del material d’arxiu que van publicar els noticiaris de l’època, i que Sternberg aconsegueix orientar amb traça dins del seu discurs sobre la realitat.

💡🎬 El Film es va filmar en una selva construïda en un estudi de Kyoto (Japó), fet que s’indica clarament a l’inici del metratge.

💡🎬 Nagamasa Kawakita, un dels principals productors del film, havia sigut un dels més importants (i escassos) exportadors de cinema japonès mut a Occident durant els anys 20 i 30, i qui va convèncer a un Sternberg en hores baixes de rodar “Anatahan” al Japó, tenint en compte que ja s’havien conegut als anys 30 en un dels viatges del danès al país nipó.

SALARIO DEL MIEDO, EL (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

SCARIE MOVIE (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

SCARIE MOVIE 2 (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

SCARIE MOVIE 3 (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

SCARIE MOVIE 4. 2006. Estats Units. D.: David Zucker. G.:  Craig Mazin, Jim Abrahams, Pat Proft. F.: Thomas E. Ackerman. M.: James L. Venable. I.:  Anna FarisRegina HallSimon RexLeslie NielsenCarmen Electra,Shaquille O’NealMichael MadsenBill Pullman, Charlie Sheen. P.: Dimension Films. ■ De les menys deplorables de la saga, aquesta quarta entrega ret pseudo-homenatge a films com «Saw», «La Guerra de los Mundos» o «El Bosque», però sobretot ens depara un demencial epíleg amb un imitador d’en Tom Cruise embogint al popular programa ianqui d’Oprah. 83m. (89m.). C. 1.85:1. ⭐⭐

SCARIE MOVIE 5 (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark WahlbergKurt RussellKate HudsonJohn MalkovichDylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ⭐⭐⭐½

SEARCHING. 2018. Estats Units / Rússia. D.: Aneesh Chaganty. G.:  Aneesh Chaganty, Sev Ohanian. F.: Juan Sebastian Baron. M.: Torin Borrowdale. I.:  John ChoDebra MessingJoseph LeeMichelle LaSara Sohn. P.: Stage 6 Films / Bazelevs Production / Screen Gems. ■ Aprofitant l’estrena com a director d’un altre thriller sobre infiltració en xarxes socials, «Profile», el kazakh Timur Bekmambetov produeix aquesta cinta de ritme trepidant, definitiva pel que fa al subgènere del Found-Footage, on un pare empra tots els mitjans digitals al seu abast per mirar de trobar la seva filla desapareguda, per acabar sumint-nos en constants girs argumentals, cada cop més inversemblants que, si som capaces i capaços de perdonar, ens rebotaran una experiència d’allò més electritzant, a més d’una reflexió sobre els límits de la realitat en l’esquizofrènic univers d’internet. 102m. C. 1.85:1. ‘: 1M.$ N: 75,5M.$ ⭐⭐⭐

SECRETO DE ANTHONNY ZIMMER, EL (Anthony Zimmer). 2005. França. D.: Jérôme Salle. G.:  Jérôme Salle. F.: Thibault Grabherr. M.: Frederic Talgorn. I.:  Sophie MarceauYvan AttalSami Frey. P.: Canal+ et al. ■ Notable exercici hitchcockià sobre les falses aparences que ens manté en vil durant 90 minuts de tensió dramàtica, i també sexual, doncs la irresistible Sophie Marceau acaba omplint tota la pantalla per fer-se ama i senyora de la funció. 89m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐½

SECRETO DE THOMAS CROWN, EL (The Thomas Crown Affair). 1999. Estats Units. D.: John McTiernan. G.:  Leslie Dixon, Kurt Wimmer (Historia: Alan R. Trustman). F.: Tom Priestley. M.: Frederic Talgorn. I.:  Pierce BrosnanRene RussoDenis LearyFrankie FaisonFaye Dunaway, Ben Gazzara. P.: Metro-Goldwyn-Mayer. ■ Atractiu remake de «El Caso de Thomas Crown» (1968) que McTiernan, aprofitant el seu do per amansar i fascinar a les masses, fa amè destil·lant tota la sensualitat de la parella protagonista i fent d’un guió inversemblant sobre rics que juguen a lladres de guant blanc, una història d’allò més creïble, tot i el masclisme implícit en l’apassionant personatge interpretat per Rene Russo o la més que discutible banda sonora del primer tram del metratge, que condiciona en excés un to dispers en la seva indefinició còmica fins que no apareix el “Sinnerman” de la gran Nina Simone, ben cap al final. 113m. C. 2.39:1. ‘: 48M.$ N: 55M.$ ⭐⭐⭐

SEDUCTOR, EL (The Beguiled). 1971. Estats Units. D.: Don Siegel. G.:  John B. Sherry, Grimes Grice (Novel·la: Thomas Cullinan). F.: Bruce Surtees. M.: Lalo Schifrin. I.:  Clint EastwoodGeraldine PageElizabeth HartmanJo Ann HarrisDarleen Carr,Mae MercerPamelyn FerdinMelody ThomasPeggy Drier. P.: Malpaso Company. ■ Una de les rareses de la filmografia d’Eastwood, que interpreta a un soldat unionista ferit  que acaba reclòs en una escola de noies que tenen cura d’ell i on, el que comença com un aterratge a un paradís regentat per noies ben maques acaba convertint-se en un infern pitjor que la mateixa guerra civil, destacant pel desacomplexat trànsit del feminisme al masclisme i per una posada en escena àgil i enrabiada plena de troballes formals que treuen el pitjor de cadascun dels personatges. 105m. C. 1.85:1. ‘: -$ N: 1,1M.$ ⭐⭐⭐⭐½

SEMÁFORO ROJO (Cani arrabbiati AKA Rabid Dogs). 1974. Itàlia. D.: Mario BavaLamberto Bava. G.:  Alessandro Parenzo. F.: Emilio Varriano. M.: Stelvio Cipriani. I.:  Riccardo CucciollaDon BackyLea LanderMaurice PoliGeorge Eastman, Maria FabbriEttore Manni. P.: International Media Films / Spera Cinematografica. ■ Trepidant Grindhouse de la variant de segrests que en les mans del mestre del giallo esdevé esfreïdor tant per la seva expressió de la violència nihilista com pel domini de l’atmosfera malsana i sufocant, amb un mèrit especial en l’elecció d’uns antagonistes d’allò més creïbles que, després de robar els diners de les nómines d’una empresa tot matant a uns quants civils, emprendran una fugida amb hostatges tensa i captivadora que esdevindrà en Road Movie certament influents en la següent generació de films ultraviolents de doble sessió. 96m. C. 1.66:1. ⭐⭐⭐⭐

SENTIDO Y SENSIBILIDAD (The Beguiled). 1971. Estats Units. D.: Don Siegel. G.:  John B. Sherry, Grimes Grice (Novel·la: Thomas Cullinan). F.: Bruce Surtees. M.: Lalo Schifrin. I.:  Clint EastwoodGeraldine PageElizabeth HartmanJo Ann HarrisDarleen Carr,Mae MercerPamelyn FerdinMelody ThomasPeggy Drier. P.: Malpaso Company. ■ +++++++++++++++++++++++++ +++++++++ +++++++++ ++++++++++. 105m. C. 1.85:1. ‘: -$ N: 1,1M.$ ⭐⭐⭐⭐½

SEÑALES DEL FUTURO (Knowing). 2009. EUA / Regne Unit / Austràlia. D.: Alex Proyas. G.:  Ryne Douglas Pearson, Juliet Snowden, Stiles White. F.: Simon Duggan. M.: Marco Beltrami. I.:  Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Ben Mendelsohn, Adrienne Pickering, Tamara Donnellan. P.: Summit Entertainment / Escape Artists. ■ +++++++. 121m. C. 2.35:1. ‘: 50M.$ N: 183,6M.$ ⭐⭐⭐½

¡SHAZAM! 2019. EUA. D.: David F. Sandberg. G.:  Henry Gayden, C.C. Beck, Bill Parker (Història: Henry Gayden, Darren Lemke). F.: Maxime Alexandre. M.: Benjamin Wallfisch. I.:  Zachary LeviAsher AngelJack Dylan GrazerMark StrongGrace Fulton, David J. MacNeilMichelle Borth. P.: Warner Bros. / DC Entertainment / DC Comics / New Line Cinema. ■ Com tota empresa capitalista, DC aposta per plagiar fórmules que funcionen com la Coca-Cola, i en aquest cas torna a optar per deixar de costat la foscor i el dolor per donar entrada a la comèdia de superheróis que tants rèdits li ha brindat a MARVEL, tot escollint a un dels personatges més poderosos dels còmics, un nen atrapat en el cos d’un adult que, a banda de ser inmune a tot tipus d’atacs, controla l’electricitat i pot volar, plantejament que serà dut de vegades de forma massa infantil, pero que farà un ús molt profitós del relativament petit pressupost i d’uns actors amb cert encant que deriven el producte cap a al target familiar que s’avorreix els diumenges tarda i cerca recuperar el ritual de la reunió cinèfil·la. 132m. C. 2.39:1. ‘: 100M.$ N: 359,8M.$ ⭐⭐⭐

SHOT CALLER 2017. EUA. D.: Ric Roman Waugh. G.:  Ric Roman Waugh. F.: Dana Gonzales. M.: Antonio Pinto. I.:  Nikolaj Coster-WaldauLake BellJon Bernthal. P.: Bold Films / Participant Media / Relativity Media. ■  Duríssim i aspre drama carcerari sobre un jove executiu i pare de família (brillantment interpretat pel Jaime de «Joc de Trons»), que entra un any a presó per homicidi involuntari, per acabar-ne complint una cadena perpètua al ser absorbit per les bandes carcelleres. 121m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐½

SICARIO

SICARIO: EL DÍA DEL SOLDADO (Sicario: Day of the Soldado). 2018. EUA. D.: Stefano Sollima. G.:  Taylor Sheridan. F.: Dariusz Wolski. M.: Hildur Guðnadóttir. I.:  Benicio del ToroJosh BrolinMatthew ModineCatherine KeenerIsabela Moner. P.: Black Label Media / Thunder Road Pictures. ■ Un dels talents emergents del guió, Taylor Sheridan, enceta una obra plena d’interrogants morals entorn de la gestió bruta de la política antiterrorista dels Estats Units, encarnada en el despiadat i fascinant Josh Brolin i el seu bon amic, el torturat Benicio del Toro, i tot i les nombroses esquerdes de la història, assoleix un ritme que en les vibrants i polsegoses mans d’en Sollima captiva i absorbeix a parts iguals, gairebé superant a la primera entrega d’en Villeneuve. 122m. C. 2.39:1. ‘: 35M.$ N: 72,8M.$ ⭐⭐⭐⭐

SIEMPRE AMIGAS (Always Shine). 2016. Estats Units. D.: Sophia Takal. G.:  Lawrence Michael Levine. F.: Mark Schwartzbard. M.: Michael Montes. I.:  Mackenzie DavisCaitlin FitzGerald. P.: Little Teeth Pictures et al. ■ Dues mala pècores tant íntimes com geloses l’una de l’altra, inicien una espiral de joc brut quan entren en contacte amb les clavegueres del món del cinema, desencadenant un viatge infernal cap a la pèrdua de la pròpia identitat que no amaga certa ombra de la mítica «Mulholland Drive» (2001), una transmutació del drama en horror que pot captivar als i les gurmets del thriller psicològic i el descobriment d’una actriu excepcional com és Mackenzie Davis, més tard desaprofitada al remake de Blade Runner. 85m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐½

SILVERADO (Tangerines). 1985. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

Los Simpsons: la película: Trasllacióba la gran pantalla de la mítica sèrie televisiva de la Fox, que preten superar el nivell dels millors gags d’aquefufulla sense aconseguir-ho, però que no defraudarà si la contemplem com a un episodi especial d’hora i mitja amb una animació de més qualitat en el sí d’una catàstrofe prufifurfiufuffufufufuuf tprovocada pel mateix Homer quelwejs, amb l’ajuda d’un porc i la rebel.ll ió de la ciutat d’Spriengfield, haurà de ufuflszdesenmaranyar l’entort. ***

SIN AMOR (LOVELESS) (Nelyubov). 2017. Rússia. D.: Andrey Zvyagintsev. G.:  Andrey Zvyagintsev, Oleg Negin. F.: Mikhail Krichman. M.: Evgueni Galperine. I.:  Maryana SpivakAleksey RozinMatvey NovikovMarina VasilyevaAndris Keishs,Alexey Fateev. P.: arte France Cinéma / Why Not Pro. ■ El director de «El Regreso» demostra cada cop estar més en contra dels vicis de la seva societat i del govern Putin, narrant la cerca d’un nen perdut pels seus egoistes pares separats, en un espai gèlid, grisós i depriment on tots els personatges, addictes a les xarxes socials, semblen obcecats a retrobar-se amb els plaers personals en comptes de recosir les mal tretes relacions maternofilials, visió crítica que va suposar una nominació a l’Oscar. 127m. C. 2.35:1. ‘: 5M.$ N: 4,8M.$ ⭐⭐⭐ ½

SINISTER. 2012. Estats Units. D.: Scott Derrickson. G.:  Scott Derrickson, C. Robert Cargill. F.: Chris Norr. M.: Christopher Young. I.: Ethan HawkeJames RansoneJuliet RylanceVincent D’Onofrio. P.: Automatik Entertainment / Blumhouse Productions / Possessed Pictures. ■ Relat de fantasmes sobre una família que es trasllada a una casa encantada que resulta precís i efectiu en la construcció d’un clima aterridor, tot i emmarcar-se en la nova tendència del gènere articulada en ensurts i efectes de so estridents amb un muntatge heretat del videoclip dels 90. 110m. C. 2.35:1. ‘: 3M.$ N: 87,7M.$ ⭐⭐⭐

SIN MIEDO A LA VIDA (Fearless). 1993. EUA. D.: Peter Weir. G.:  Rafael Iglesias (Novel·la: Rafael Iglesias). F.: Allen Daviau. M.: Maurice Jarre. I.:  Jeff BridgesRosie PérezIsabella RosselliniJohn TurturroTom Hulce,Benicio del Toro. P.: Warner Bros. / Spring Creek Productions. ■ Un film que, de la mà d’un incommensurable Jeff Bridges, elabora una atractiva aproximació a l’existencialisme menys depriment des del complex estudi de personatge que Weir elabora d’un home que sobreviu a un accident d’avió per virar 360 graus el seu itinerari vital, conformant una peça que dins la seva seducció amaga moltes sensacions que es van revelant capa a capa, com si es tractés d’un joc de Matrioixka. 122m. C. 1.85:1. ‘: 20M.$ N: 7M.$ (EEUU.). ⭐⭐⭐½

SINNER, THE. 2017. EUA. D.: Brad Anderson et al. G.: Derek Simonds (Novel·la: Petra Hammesfahr). F.: Jody Lee Lipes, Radium Cheung. M.: Ronit Kirchman. I.: Jessica BielBill PullmanChristopher Abbott. P.: Iron Ocean Films, Universal Cable Productions. ■ Interessant mini-sèrie criminal amb fortes reminiscències  del thriller psicològic modern que, en el curs de la investigació d’un assassinat aparentment sense sentit (guiada per un brillant Bill Pullman), se’n destapen, com una caixa de Pandora mitjançant flashbacks, les fosques revelacions entorn a l’educació religiosa i la repressió sexual de dues joves germanes. 45m. (8 ep.). C. 16/9 HD. ⭐⭐⭐

SLITHER: LA PLAGA (Slither). 2006. Canadà / EUA. D.: James Gunn. G.:  James Gunn. F.: Gregory Middleton. M.: Tyler Bates. I.:  Nathan FillionElizabeth BanksGregg HenryMichael RookerTania Saulnier. P.: Universal Pictures. ■ Uns cucs fastigosos provinents d’un altre planeta i capitanejats per un amorf Nathan Fillion es dediquen a desintegrar la gent en aquesta minúscula però encantadora comèdia d’horror. 95m. C. 1.85:1. ‘: 15,5M.$ N: 12,8M.$ ⭐⭐⭐

SNOWPIERCER: ROMPENIEVES (Te Shu Shen Fen). 2013. Xina. D.: Clarence Fok Yiu-leung. G.:  Kam-Yuen Szeto, Tai-lee Chan. F.: Peter Pau. M.: Peng Dou I.:  Donnie Yen, Tian Jing, Zhigang Yang, Collin Chou. P.: Beijing Starlit Movie and TV Culture / China Film Group. ■ ++++++. 99m. C. 2.35:1.  ˜˜½

SOBORNADOS, LOS (The Big Heat). 1953. EUA. D.: Fritz Lang. G.:  Sydney Boehm (Novel·la: William P. McGivern). F.: Charles Lang. M.: Daniele Amfitheatrof. I.:  Glenn FordGloria GrahameJocelyn BrandoAlexander ScourbyJeanette Nolan,Lee MarvinPeter Whitney. P.: Columbia Pictures. ■ La història d’un detectiu de fortes conviccions disposat a posar fi a la corrupció que involucra fins al mateix departament de policia, amb la transparent cal·ligrafia de Fritz Lang, esdevindrà aviat en fosc film-noir de venjances tot mitificant la figura d’un Glenn Ford amb una fúria desmesurada latent en el seu interior, i amb la qual es passejarà per bars musicals a ritme de «Put the blame on Mame» de «Gilda» (1946), per donar caça a l’inoblidable vilà interpretat per Lee Marvin, aquell que, en una de les seqüències més dures, li crema el rostre a la meuca que el nostre protagonista acabarà idealitzant en el magnífic desenllaç. 89m. B/N. 1.37:1. ‘: – $ N: 2,7M.$ ⭐⭐⭐⭐½

SOBRE RUEDAS (Knowing). 2009. EUA / Regne Unit / Austràlia. D.: Alex Proyas. G.:  Ryne Douglas Pearson, Juliet Snowden, Stiles White. F.: Simon Duggan. M.: Marco Beltrami. I.:  Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Ben Mendelsohn, Adrienne Pickering, Tamara Donnellan. P.: Summit Entertainment / Escape Artists. ■ +++++++. 121m. C. 2.35:1. ‘: 50M.$ N: 183,6M.$ ⭐⭐⭐½

SÓLO EL CIELO LO SABE (All that Heaven Allows). 1955. Estats Units. D.: Douglas Sirk. G.:  Peg Fenwick (Història: Edna L. Lee, Harry Lee). F.: Russell Metty. M.: Frank Skinner. I.:  Jane WymanRock HudsonAgnes Moorehead. P.: Universal. ■ Màxim exponent fílmic del transcendentalisme americà que guarda un bon grapat de secrets (com el llibre de «Walden», de H.D. Thoreau, o els simbolismes amb miralls, flors, objectes i animals) i té un tractament del color subversiu i excitant a parts iguals, esdevenint un dels films més importants de l’artesà de melodrames Douglas Sirk. 89m. C. 2.00:1. ⭐⭐⭐⭐

SÓLO LOS AMANTES SOBREVIVEN (Only Lovers Left Alive). 2013. Regne Unit. D.: Jim Jarmusch. G.:  Jim Jarmusch. F.: Yorick Le Saux. M.: SQÜRL. I.:  Tilda SwintonTom HiddlestonMia WasikowskaJohn Hurt. P.: Recorded Picture Company et al. ■ Salt qualitatiu d’en Jarmusch que, a cavall entre un decadent Detroit i una romàntica i atemporal Rabat, narra la història d’amor entre dos vampirs que, sobrevivint als segles, no aconsegueixen adaptar-se als nous temps, destacant un llençol de melancolia i tristesa que cobreix tot el relat i un inspiradíssim Tom Hiddleston. 123m. C. 1.85:1. ‘: 7M.$ N: 7,6M.$ ⭐⭐⭐⭐

SOMBRA DE LA LEY, LA

SOMBRA DEL DIABLO, LA (The Devil’s Own). 1997. Estats Units. D.: Alan J. Pakula. G.:  Kevin Jarre, David Aaron Cohen, Vincent Patrick. F.: Gordon Willis. M.: James Horner. I.:  Harrison FordBrad PittMargaret ColinRubén BladesTreat Williams. P.: Columbia Pictures Corporation. ■ Entretingut thriller pretesament polític sobre un pare de família, en Ford, que rep a casa a un bon amic, en Pitt, i que donarà lloc a un entramat de mentides tot girant al voltant de l’autèntica identitat del nouvingut, que no és altra que la d’un militant de l’IRA simpàtic però amb ganes de detonar explosius. 111m. C. 2.35:1. ‘: 86M.$ N: 81,5M.$ ⭐⭐⭐

SOMBRA DE UNA DUDA, LA (Shadow of a Doubt). 1943. Estats Units. D.: Alfred Hitchcock. G.:  Thornton Wilder, Alma Reville, Sally Benson. F.: Joseph A. Valentine. M.: Dimitri Tiomkin. I.:  Joseph CottenTeresa WrightMacdonald CareyPatricia CollingeHenry Travers. P.: Universal Pictures. ■ Recordat com el film favorit del mateix Hitchcock, aquesta obra mestra imperfecta presentava una relectura freudiana en l’estranya relació entre la jove i ingènua Charlie (paper que gairebé acabarà encasellant a la càndida Teresa Wright) i el seu sinistre i despiadat tiet, també anomenat Charlie, en el ja mític vilà interpretat amb multitud de matisos per Cotten, tanmateix assassí de vídues cercat per la policia, i que li farà una visita al seu idíl·lic poble californià en una arribada inoblidable, on la negror d’una fumarada de la locomotora cobrirà de tenebres un dels llocs comuns del cinema del mestre, una estació de tren. 108m. B/N. 1.37:1. ⭐⭐⭐⭐½

i Cameo d’en Hitchcock: minut 16, jugant a cartes en el tren camí a Santa Rosa.

SOMEBODY UP THERE LIKES ME. 2012. EUA. D.: Bob Byington. G.: Bob Byington. F.: Sean Price Williams. M.: Chris Baio. I.:  Keith PoulsonNick OffermanJess WeixlerStephanie HuntMarshall Bell. P.: Somebody the Movie LLC. ■ Comèdia romàntica pertanyent al moviment Mumblecore que acaba resultant fallida en la seva desganada monocromia emocional ancorada en el patetisme dels seus personatges, la poca credibilitat dels rols -adolescent que interpreta a pare de família amb un fill-, l’ús abusiu d’òptiques llargues amb excés de plans desenfocats i una selecció musical desafortunada que potencia la monotonia d’un producte que, això sí, té dos actors, Keith Poulson i la molt especial Stephanie Hunt, que generen una atracció irracional que acaben alliberant la quasi amateur proposta de la resta de defectes, que no són pocs. 76m. C. 1.85:1. ‘: – $ N: 89.435$ ⭐⭐

SOSPECHA (Suspicion). 1941. EUA. D.: Alfred Hitchcock. G.: Samson Raphaelson, Joan Harrison, Alma Reville (Novel·la: Anthony Berkeley, com a Francis Iles). F.: Harry Stradling. M.: Franz Waxman. I.:  Cary GrantJoan FontaineCedric HardwickeNigel Bruce. P.: RKO Radio Pictures. ■ El film que va marcar la primera de les quatre col·laboracions amb Cary Grant, és també el menys rodó d’ells, en part per la caracterització de Playboy repel·lent del galà, en part pel seu tebi, precipitat i ambigu desenllaç, si bé acaba esdevenint material sensible i certament atractiu com la fantasia freudiana d’una jove provinciana (esplèndida Fontaine) en la seva paranoia i contínua sospita sobre la possible identitat assassina del seu marit. 99m. B/N. 1.37:1. ‘: 1,1M.$ N: 4,5M.$ ⭐⭐⭐½

💡🎬 Oscar a la Millor Actriu (Joan Fontaine). 2 nominacions (Millor pel·lícula i música).

💡🎬 Cameo d’en Hitchcock:  al minut 49, introduint  una carta a la bústia.

SPECIAL ID (Te Shu Shen Fen). 2013. Xina. D.: Clarence Fok Yiu-leung. G.:  Kam-Yuen Szeto, Tai-lee Chan. F.: Peter Pau. M.: Peng Dou I.:  Donnie Yen, Tian Jing, Zhigang Yang, Collin Chou. P.: Beijing Starlit Movie and TV Culture / China Film Group. ■ ++++++. 99m. C. 2.35:1.  ˜˜½

SPOTLIGHT (Spotlight). 2015. Estats Units. D.: Tom McCarthy. G.:  Josh SingerTom McCarthy. F.: Masanobu Takayanagi. M.: Howard Shore I.:  Mark RuffaloMichael KeatonRachel McAdams. P.: Participant Media et al. ■ Guanyador de 2 Oscar (Millor Film i Millor Guió Original), es tracta d’un interessantíssim drama periodístic de caire procedimental que recupera el cas verídic dels abusos sexuals a menors per part de molts sacerdots de Boston per construir, a foc lent i amb un pols narratiu que ens recorda a “Tots els Homes del President” o a “L’Informe Pelicà”, la recerca per part d’un diari local d’una veritat escandalosa que va fer trontollar fins i tot els pilars de l’Església catòlica com a institució, tot i patir seriosament d’una  manca d’atreviment formal en l’aproximació ficcional als fets que quedaria enmascarada per un repartiment de categoria i un brillant Mark Ruffalo. 128m. C. 1.85:1. ‘: 20M.$ N: 98,2M.$ ⭐⭐⭐½

SPRING. 2014. Estats Units. D.: Justin BensonAaron Moorhead. G.:  Justin Benson. F.: Aaron Moorhead. M.: Jimmy Lavalle. I.:  Lou Taylor PucciNadia HilkerFrancesco CarneluttiShane Brady. P.: XYZ Films. ■ Un jove s’enamora d’una atractiva morena que a les nits es transforma en una esgarrifosa bèstia, en aquest nocturn indie d’horror amb una capacitat inusitada per seduir-nos narrant la història amb la cadència d’un drama romàntic més propi de Linklater, amb un notori equilibri entre ensurts, sang i l’elegància del suggeriment dins d’un conjunt profundament atmosfèric. 109m. C. 2.35:1. ‘: -$ N: 49.970$ (EEUU.). ⭐⭐⭐½

STEREO.2014. Alemanya. D.: Maximilian Erlenwein. G.:  Maximilian Erlenwein. F.: Ngo The Chau. M.: Enis Rotthoff. I.:  Jürgen VogelMoritz BleibtreuRainer Bock. P.: Frisbeefilms, Kaissar Film. ■ Curiós thriller alemany que ens endinsa amb enginy en la ment d’un home amb trastorn de personalitat que haurà de lluitar amb la seva pròpia identitat i que destaca per un brillant apartat sonor, i uns quants pebrots per acabar el metratge com ho fa. 98m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐

SUBURBICON. 2017. Estats Units. D.: George Clooney. G.:  Ethan Coen et al. F.: Robert Elswit. M.: Alexandre Desplat. I.: Matt DamonJulianne MooreÓscar IsaacGlenn FleshlerMichael D. Cohen, Noah Jupe. P.: Black Bear Pictures / Silver Pictures / Smoke House Pictures. ■ Els Germans Coen demostren estar en molt baixa forma escrivint una caòtica història sobre el racisme a les urbanitzacions idíl·liques dels 50, o sobre crims (im)perfectes per cobrar una assagurança, o sobre no se sap ben bé quin desaguisat, que acaba de carregar-se en Clooney imprimint-hi un to absolutament equivocat a un film del qual només podrem destacar-ne al sempre sorprenent Oscar Isaac i, potser, a un nou talent anomenat Noah Jupe. 105m. C. 2.39:1. ⭐½

SUCKER PUNCH. 2011. Estats Units. D.: Zack Snyder. G.:  Zack Snyder, Steve Shibuya (Història: Zack Snyder). F.: Larry Fong. M.: Tyler Bates, Marius De Vries. I.: Emily Browning, Vanessa Hudgens, Abbie Cornish, Jena Malone, Jamie Chung, Carla Gugino, Jon Hamm, Scott Glenn, Oscar Isaac. P.: Warner Bros et al. ■ +++++++++. 110m. (128m.). C. 2.39:1. ‘: 82M.$ N: 89,8M.$ ˜˜˜

SUEÑO DE ELLIS, EL (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark WahlbergKurt RussellKate HudsonJohn MalkovichDylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ⭐⭐⭐½

SUEÑOS (Shadow of a Doubt). 1943. Estats Units. D.: Alfred Hitchcock. G.:  Thornton Wilder, Alma Reville, Sally Benson. F.: Joseph A. Valentine. M.: Dimitri Tiomkin. I.:  Joseph Cotten, Teresa Wright, Macdonald Carey, Patricia Collinge, Henry Travers. P.: Universal Pictures. ■ +++++. 108m. B/N. 1.37:1. ˜˜˜˜½

i +++++. FALTA FICHA!!

SUEÑOS DE AKIRA KUROSAWA, LOS (Yume AKA Dreams). 1990. Japó / EUA. D.: Akira Kurosawa. G.: Akira Kurosawa. F.: Takao Saito. M.: Shinichirô Ikebe. I.:  Martin ScorseseAkira TeraoMitsuko BaishoMieko HaradaToshie Negishi, Mitsunori IsakiToshihiko Nakano. P.: Warner Bros / Akira Kurosawa USA. ■ Obra mestra absoluta que suposarà la culminació a la llarga i inigualable carrera del mestre japonès, film episòdic dotat d’una terrible bellesa onírica, plàstica i rítmica, la dels somnis i malsons del director, que encarna a diversos alter egos en diferents etapes de la seva vida, des del Kurosawa nen que descobreix la rígida disciplina familiar i els fantasmes de la primavera fins al Kurosawa artista que, després d’una curiosa trobada amb un irreconeixible Martin Scorsese com a Vincent Van Gogh, afrontarà de forma més espiritual l’alegria de la vida i la mort, tot passant per altres segments igualment memorables, com la del Kurosawa Militar retrobant-se amb els fantasmes del seu batalló o els relatius a l’obsessió japonesa per l’amenaça nuclear. 119m. C. 1.85:1. ‘: 12M.$ N: – $ ⭐⭐⭐⭐⭐

💡🎬 La brillant edició en Blu-Ray de Criterion incorpora com a extra l’excel·lent i creatiu Making Of de 150 minuts dirigit per Nobuhiko Obayashi, director del film de culte «House» (1977).

💡🎬 Després dels nombrosos problemes per aconseguir finançament al Japó a causa de la naturalesa crítica del projecte vers l’energia nuclear, va ser Steven Spielberg qui va fer possible l’acostament entre el japonès i la Warner Bros.

💡🎬 Els títols dels vuit somnis són: «la llum del Sol a través de la pluja», «l’hort de les pruneres i la festa de la nina», «la tempesta de neu», «el túnel», «corbs», «la muntanya Fuji de vermell», «l’ogre ploraner» i «el poble dels molins d’aigua».

💡🎬 Els tres somnis que no es van incloure al muntatge final per raons de durada mostraven, en un, a gent volant, en l’altre a uns monjos budistes manifestant-se contra els impostos del seu temple i, en un últim segment, un butlletí informatiu anunciant la ruptura de la pau mundial.

💡🎬 Primera pel·lícula que Kurosawa escriu en solitari des que 45 anys abans escrivís «Los hombres que caminan sobre la cola del tigre» (1945).

💡🎬 Film que va inaugurar l’edició del Festival de Cannes de 1990, on el director va rebre una històrica ovació de tots els i les cineastes allà presents.

💡🎬 Un fragment d’aquesta pel·lícula es pot veure a l’onírica «Waking Life» (2001), de Richard Linklater.

💡🎬 Un dels tres films del japonès en alertar l’audiència dels perills de l’energia nuclear, juntament amb «Crónica de un ser vivo» (1955) i «Rapsodia en agosto» (1991).

SUPERDETECTIVE EN HOLLYWOOD (Beverly Hills Cop). 1984. Estats Units. D.: Martin Brest. G.: Daniel Petrie Jr., Danilo Bach. F.: Bruce Surtees. M.: Harold Faltermeyer. I.:  Eddie MurphyJudge ReinholdJohn AshtonLisa EilbacherRonny Cox. P.: Paramount Pictures / Eddie Murphy Productions. ■ Divertida, irreverent i molt exitosa comèdia d’acció que va catapultar la figura del negre del somriure insofrible i que ens deixaria, a banda d’una addictiva melodia sintètica que no pararíem de xiular a totes hores, una cèlebre persecució d’un camió articulat que destrossa mitja ciutat, tot influint en altres sagues superiors com “Arma Letal” (1987). 105m. C. 1.85:1. ‘: 14M.$ N: 316,4M.$ ⭐⭐⭐

SUPERDETECTIVE EN HOLLYWOOD ll (Beverly Hills Cop ll). 1987. Estats Units. D.: Tony Scott. G.: Larry Ferguson, Warren Skaaren (Història: Eddie Murphy). F.: Jeffrey L. Kimball. M.: Harold Faltermeyer. I.:  Eddie MurphyJudge ReinholdRonny CoxJürgen ProchnowJohn Ashton,Brigitte Nielsen. P.: Paramount Pictures / Eddie Murphy Productions / Don Simpson/Jerry Bruckheimer Films. ■ Perduda ja la frescor de la primera part, i per molt que la incorporació al timó del reputat malabarista visual que és Tony Scott suposaria un salt qualitatiu formal gràcies sobretot als enervats treballs de càmera i muntatge que el caracteritzen, aquest segon capítol resulta massa insignificant i sense rumb aparent, i bona part de la culpa la té l’il·luminat que va permetre que el mateix Eddie Murphi co-escrigués el guió. 100m. C. 2.39:1. ‘: 28M.$ N: 300M.$ ⭐⭐

SUPERMADEROS 2 (Super Troopers 2). 2018. Estats Units. D.: Jay Chandrasekhar. G.: Jay Chandrasekhar et al. F.: Joe Collins. M.: Eagles of Death Metal. I.:  Brian CoxMarisa CoughlanJay ChandrasekharKevin HeffernanSteve Lemme,Tayla Fernandez. P.: Broken Lizard Industries / Cataland Films. ■ Amb un pressupost deu vegades superior al de la primera part, l’actor i director d’origen indi entrega un producte inferior però igualment divertit, amb gags certament intel·ligents que no estan del tot ben executats, amb certes decaigudes de ritme però, això sí, amb una seqüència inicial absolutament memorable que barreja surrealisme i slapstick de forma demencial. 99m. C. 1.85:1. ‘: 13,5M.$ N: 31,6M.$ ⭐⭐⭐

SUSPIRIA. 1977. Itàlia / EUA. D.: Luca Guadagnino. G.:  Dave Kajganich (Personatges: Dario Argento, Daria Nicolodi). F.: Sayombhu Mukdeeprom. M.: Thom Yorke. I.: Dakota Johnson, Tilda Swinton, Chloë Grace Moretz, Mia Goth, Jessica Harper, Sylvie Testud, Angela Winkler, Malgorzata Bela. P.: Amazon Studios et al. ■ +++++++. 152m. C. 1.85:1. ‘: 20M.$ N: 7,7M.$ ˜˜˜½

SUSPIRIA. 2018. Itàlia / EUA. D.: Luca Guadagnino. G.:  Dave Kajganich (Personatges: Dario Argento, Daria Nicolodi). F.: Sayombhu Mukdeeprom. M.: Thom Yorke. I.: Dakota JohnsonTilda SwintonChloë Grace MoretzMia GothJessica Harper, Sylvie TestudAngela WinklerMalgorzata Bela. P.: Amazon Studios et al. ■ Remake que perverteix (i el que és més important, rellegeix) l’original d’Argento, portant el deliri de les bruixes al terreny vulgar, caòtic i malsà de «Lords of Salem» (2012) de Rob Zombie, però depurant la posada en escena perquè sembli horror d’art i assaig per acabar, no fent un film rodó a l’altura de la primera, però sí una experiència tant fascinant com incòmoda que trastocarà la nostra sensibilitat en seqüències com la de Patricia trencant-se tots els ossos o la del clímax híbrid entre «Saló», òpera, videoclip i instal·lació de vídeo-art. 152m. C. 1.85:1. ‘: 20M.$ N: 7,7M.$ ⭐⭐⭐½

SWEET VIRGINIA. 2017. Estats Units. D.: Jamie M. Dagg. G.:  Benjamin China, Paul China. F.: Jessica Lee Gagné. M.: Brooke Blair, Will Blair. I.: Jon Bernthal, Imogen Poots, Rosemarie DeWitt, Jared Abrahamson,Christopher Abbott. P.: Automatik Entertainment / Exhibit / Oddfellows Entertainment. ■ Interessant Neo-noir gravat a les mateixes terres de «Acorralado» (1982) que narra la clàssica història de crim passional i protagonista d’aspecte descurat  castigat pel seu passat, tot discorrent per un desenvolupament de melodrama arty, amb ritme lent però absorbent, amb un Christopher Abbot excel·lent com a assassí a sou  llunàtic i un tram final tan tebi que sembla haver-se oblidat el clímax a la primera i contundent escena. 93m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐

SWING GIRLS. 2017. Estats Units. D.: Jamie M. Dagg. G.:  Benjamin China, Paul China. F.: Jessica Lee Gagné. M.: Brooke Blair, Will Blair. I.: Jon Bernthal, Imogen Poots, Rosemarie DeWitt, Jared Abrahamson,Christopher Abbott. P.: Automatik Entertainment / Exhibit / Oddfellows Entertainment. ■ +++++ + ++++++ ++++ ++++ ++. 93m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐