V DE VENDETTA (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. : 110M.$ N: 118,2M.$ ⭐⭐⭐½
VACÍO, EL (The Void). 2016. Canadà. D.: Jeremy Gillespie, Steven Kostanski. G.: Jeremy Gillespie, Steven Kostanski. F.: Sammy Inayeh. M.: Joseph Murray, Menalon Music, Lodewijk Vos. I.: Ellen Wong, Kathleen Munroe, Aaron Poole, Kenneth Welsh, Art Hindle. P.: Cave Painting Pictures et al. ■ Estimable retorn a l’horror dels 80 a través d’uns personatges de poble tancats en un hospital i assetjats per una secta sinistra i un virus que genera mutacions com la de «La Cosa», de Carpenter, tot adobat amb molta triperia i gore, mancat de l’humor necessari en aquests casos i rematat per un rerefons de ciència-ficció poc adient, que així i tot satisfaran als fans menys exigents del gènere. 90m. C. 2.35:1. : 82.510$ N: 150.372$ (EEUU). ⭐⭐⭐
VALIENTES ANDAN SOLOS, LOS (Lonely aret he Brave). 1962. Estats Units.
VALOR DE LEY (Tangerines). 1969. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. : 110M.$ N: 118,2M.$ ½
VALOR DE LEY (Tangerines). 2010. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. : 110M.$ N: 118,2M.$ ½
VENGADORES: INFINITY WAR (Avengers: Infinity War). 2018. EUA. D.: Anthony Russo, Joe Russo. G.: Christopher Markus, Stephen McFeely (Comic: Jack Kirby, Jim Starlin). F.: Trent Opaloch. M.: Alan Silvestri. I.: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Benedict Cumberbatch, Chris Evans,Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Chris Pratt, Tom Holland, Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Chadwick Boseman, Dave Bautista, Zoe Saldana, Gwyneth Paltrow, Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson. P.: Marvel Studios. ■ Primera part del díptic que posa un punt i a part al nou univers cinematogràfic Marvel, on els Venjadors hauran de fer front a l’amenaça definitiva encarnada en un Thanos que recupera les sis gemmes per convertir-se en l’amo i senyor de l’univers, un plantejament executat amb habilitat pels germans Russo i que, tot i tornar a caure en els mateixos errors dels films d’herois del Hollywood coetani com són el bigarrament d’efectes especials o l’excés de cromes, deixa a tothom bocabadats per un valent gir dramàtic final que suposa una oportunitat del tot desaprofitada en la segona i última entrega, «Endgame». 149m. C. 2.39:1. : 321M.$ N: 2.048M.$ ⭐⭐⭐½
VENGADORES: ENDGAME (Avengers: Endgame). 2019. EUA. D.: Anthony Russo, Joe Russo. G.: Christopher Markus, Stephen McFeely (Comic: Jack Kirby, Jim Starlin). F.: Trent Opaloch. M.: Alan Silvestri. I.: Alan Silvestri. I.: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Benedict Cumberbatch, Chris Evans,Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Chris Pratt, Brie Larson, Tom Holland, Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Chadwick Boseman, Dave Bautista, Zoe Saldana, Gwyneth Paltrow, Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson. P.: Marvel Studios. ■ La previsible conclusió a més de 10 anys d’univers cinematogràfic Marvel, després de matar Thanos al 50% dels éssers vius, és duta a terme pels germans Russo de forma competent, amb domini del ritme i intel·ligència per esquivar el temut caos de personatges i subtrames, però també amb molta mandra per no cercar (o trobar) raons creïbles i lògiques que ens portin cap al Deus Ex Machina dels viatges en el temps, per no mencionar el poc o nul respecte per alguns herois tan mítics com Hulk o Thor, o el tant depriment com insubstancial clímax en un escenari de cromes grisós que ens recorda al ja oblidat desenllaç de «La Liga de la Justícia» (2017). 181m. C. 2.39:1. : 356M.$ N: 2.503M.$ ⭐⭐⭐
VENGANZA DE ULZANA, LA (Ulzana’s Raid). 1972. Estats Units. D.: Robert Aldrich. G.: Alan Sharp. F.: Joseph Biroc. M.: Frank De Vol. I.: Burt Lancaster, Bruce Davison, Joaquín Martínez, Jorge Luke. P.: Universal Pictures / De Haven Productions. ■ Western gairebé exploitation que va directe al gra amb la comitiva liderada per un Lancaster de poques paraules que haurà de donar caça a l’indi Apatxe que porta el nom del títol i que ha escapat de la reserva per matar i violar a tort i dret, un viatge cap a un estret rocós sense sortida que, juntament amb la cruesa i brutalitat de les seqüències d’acció, ha esdevingut un clar referent per la superior «Bone Tomahawk» (2015). 103m. C. 1.85:1 : 2,8M.$ N: 1,5M.$ (FRA / SPA). ⭐⭐⭐
VENGANZA DE UN ACTOR, LA (An Actor’s Revenge / Yukinojo henge). 1963. Japó. D.: Kon Ichikawa. G.: Daisuke Itô, Teinosuke Kinugasa, Natto Wada. F.: Setsuo Kobayashi. M.: Tamekichi Mochizuki, Masao Yagi. I.: Kazuo Hasegawa, Fujiko Yamamoto, Ayako Wakao, Eiji Funakoshi, Narutoshi Hayashi. P.: Daiei Studios. ■ Autèntica obra d’art que pren com a referència l’obra melodramàtica d’Otokichi Mikami per, en mans del camaleònic Kon Ichikawa, convertir-se en un híbrid tan elegant com memorable, que combina llenguatges com el del teatre (il·luminació selectiva i enfosquiment de l’espai), el Cinemascop, passant per coreografies amb espases catana o moments de sublimació del melodrama, i que li permet al gran Kazuo Hasegawa en la seva interpretació número 300 interpretar a dos personatges diferents, incloent el protagonista, un actor disfressat d’actriu que viatjarà a Edo (l’antiga Tòquio) per, amb l’excusa d’una obra de teatre, venjar-se dels terratinents que van provocar la mort dels seus pares. 115m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐⭐
💡🎬 El film està inspirat en l’original de Teinosuke Kinugasa, “Yukinojô henge: Daiippen dainihen” (1935), protagonitzada pel mateix Hasegawa en el rol transgènere, que a la vegada es basà en el serial d’Otokichi Mikami (la resposta japonesa a Balzac) al diari japonès Asahi.
💡🎬 Encàrrec de la Daiei per commemorar la pel·lícula número 300 del reputat actor Kazuo Hasegawa, que havia començat la seva carrera al teatre Kabuki.
VENOM. 2018. Estats Units / Xina. D.: Ruben Fleischer. G.: Scott Rosenberg, Jeff Pinkner, Kelly Marcel (Cómic: Todd McFarlane, David Michelinie). F.: Matthew Libatique. M.: Ludwig Göransson. I.: Tom Hardy, Riz Ahmed, Michelle Williams, Jenny Slate, Reid Scott. P.: Sony Pictures Entertainment (SPE) et al. ■ MARVEL continua obrint portes sense tancar-ne cap, i ho fa amb recaptacions cada cop més astronòmiques amb la història d’un dels anti-heròis més interessants de la factoria, oferint altes dosis de diversió mancada de prejudicis, una narrativa excessivament esquemàtica on es perd l’ocasió de portar el seu to políticament incorrecte cap al terreny explícit i denunciable de «Deadpool», un histriònic i encantador Tom Hardy, estrella indiscutible de la funció, i una tendència tristament feta norma com és la de plantejar universos excitants i vibrants per anar destruint-los a mesura que avança el metratge amb una borratxera d’efectes especials tot repetint la falta de creativitat de «Black Panther», amb un vilà que no és més que una còpia hormonada i hiperbòlica del protagonista. 112m. C. 2.39:1. : 100M.$ N: 855,7M.$ ⭐⭐⭐
VERDAD OCULTA, LA (Proof). 2005. Estats Units. D.: John Madden. G.: David Auburn (Obra: David Auburn). F.: Alwin Kuchler. M.: Stephen Warbeck. I.: Gwyneth Paltrow, Anthony Hopkins, Hope Davis, Jake Gyllenhaal. P.: Miramax Films. ■ Interessant història basada en l’obra guanyadora del premi Pulitzer que Madden sap fer emotiva dirigint a una de les millors Gwyneth Paltrow que hem vist i narrant, en un rerefons de sacrifici i joventut perduda, el patiment i autorreivindicació d’una filla que té més talent que el seu pare (Hopkins), geni de les matemàtiques en situació de dependència. 100m. C. 2.35:1.
VERDUGO, EL 1963. Espanya/Itàlia. D.: Luis García Berlanga. G.: Rafael Azcona, Luis García Berlanga, Ennio Flaiano. F.: Tonino Delli Colli. M.: Miguel Asins Arbó. I.: José Isbert, Nino Manfredi, Emma Penella, José Luis López Vázquez. P.: Naga Films / Zabra Films. ■ Obra mestra del duet Berlanga-Azcona que, a través d’un jove idealista que, al casar-se amb la filla d’un botxí, es veu obligat a heretar la feina del seu sogre, configura un dels al·legats més punyents sobre la pena de mort que s’han fet, i un estudi sobre la impossibilitat de ser feliç a l’Espanya franquista, destacant especialment l’al·legòrica seqüència final, imborrable. 90m. B/N. 1.85:1. ⭐⭐⭐⭐⭐
VERSUS. 1963. Espanya/Itàlia. D.: Luis García Berlanga. G.: Rafael Azcona, Luis García Berlanga, Ennio Flaiano. F.: Tonino Delli Colli. M.: Miguel Asins Arbó. I.: José Isbert, Nino Manfredi, Emma Penella, José Luis López Vázquez. P.: Naga Films / Zabra Films. ■ ++++ ++++ ++++. 90m. B/N. 1.85:1.
VIAJES DE GULLIVER, LOS (Gulliver’s Travels). 2010. Estats Units. D.: Rob Letterman. G.: Joe Stillman, Nicholas Stoller (Llibre: Jonathan Swift). F.: David Tattersall. M.: Henry Jackman. I.: Jack Black, Emily Blunt, Jason Segel, Amanda Peet. P.: Dune Entertainment / Davis Entertainment. ■ Oblidable i per moments ridícula adaptació del clàssic de Jonathan Swift que destaca pels seus impecables efectes especials engrandint a un Jack Black força deslluït. 85m. C. 2.35:1. ⭐⭐
VIDA A LO GRANDE, UNA (Downsizing). 2017. Estats Units. D.: Alexander Payne. G.: Alexander Payne, Jim Taylor. F.: Phedon Papamichael. M.: Rolfe Kent. I.: Matt Damon, Christoph Waltz, Hong Chau, Udo Kier, Laura Dern. P.: Annapurna Pictures / Paramount Pictures / Ad Hominem Enterprises. ■ Infravalorada per crítica i públic, aquesta absorvent i aparentment lleugera distopia sobre l’encongiment de la humanitat per fer front al problema de la superpoblació, en realitat ens parla de la imperiosa necessitat de deixar una imprompta a la vida, i la qüestió més atractiva que planteja és la de si dur-ho a terme en solitari, o acompanyat, destacant pel camí a secundaris electritzants com Walz o la tailandesa Hong Chau, a més de la capacitat de Payne per portar al seu territori el producte més comercial que ha dirigit, tot i que pel camí renuncii a les oportunitats que prèviament havien aprofitat films com «El Increíble Hombre Menguante» (1957) o «Viaje Alucinante» (1966) . 135m. C. 2.39:1. ⭐⭐⭐½
VIDA DE CALABACÍN, LA (Ma Vie De Courgette). 2016. Suïssa / França. D.: Claude Barras. G.: Céline Sciamma et al (Novel·la: Gilles Paris). F.: David Toutevoix. M.: Sophie Hunger. P.: Rita Productions / Blue Spirit Animation / Gébéka Films. ■ Atípic i encantador film d’animació Stop-Motion sobre un nen que perd a la seva mare i inicia una nova vida a l’orfanat que estarà marcada pels traumes de la seva infància i que més aviat que tard ens revelará una proposta molt més adulta del que ens pensàvem, sobre la incomprensió de la infància, sobre l’hostilitat del nostre món, i sobre la cerca d’una nova família i el primer amor, deixant pel camí instants estranyament cruels i emotius que sobredimensionen una peça, de partida, tan minúscula. 66m. C. 1.85:1. ⭐⭐⭐
VIDA DE DAVID GALE, LA. 2003. Estats Units. D.: Alan Parker. G.: Charles Randolph. F.: Michael Seresin. M.: Alex Parker, Jake Parker. I.: Jeremy Renner Kevin Spacey, Kate Winslet, Laura Linney. P.: Universal. ■ Emocionant cinta sobre la pena de mort amb gir final dels que marquen època que es veu un pel perjudicada pel seu metratge excessiu i per l’ombra del Keyser Söze de «Sospitosos Habituals» (1995). 130m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐⭐
VÍDEO DE BENNY, EL (Benny’s Video). 1992. Àustria / Suïssa. D.: Michael Haneke. G.: Michael Haneke. F.: Christian Berger. I.: Arno Frisch, Angela Winkler, Ulrich Mühe, Ingrid Strassner. P.: Langfilm / Wega Film. ■ Segona part de la Trilogia de la Glaciació i segurament el millor film del director, aquesta subversiva obra mestra parla de la banalització de la violència en la nova generació del video, i ho fa des del més demencial voyeurisme a través dels rites de passage d’un jove certament desequilibrat en el sí d’una família austríaca de classe mitja. 105m. C. 1.66:1. ⭐⭐⭐⭐½
VIRGINIANO, EL (The Virginian). 1914. Estats Units. D.: Cecil B. DeMille. G.: Kirk La Shelle, Owen Wister. F.: Alvin Wyckoff. I.: Dustin Farnum, Horace B. Carpenter, Sydney Deane, Tex Driscoll, William Elmer. P.: Jesse L. Lasky Feature Play Company. ■ Important western prematur sobre l’amistat i el sentit del deure que repercutiria en l’obra de directors com Howard Hawks i que, a banda d’una melodramatització acusada dels fets, presenta un humor entremaliat en la figura del vaquer protagonista, que haurà de prendre la difícil decisió d’executar al seu millor amic reconvertit en bandit, en un conjunt que tot i el seu primitiu plantejament de càmera, aportarà recursos com el muntatge paral·lel, plans detalls i una il·luminació dramàtica pròpies del Mètode institucionalitzat del posterior Hollywood. 55m. B/N. 1.33:1. ⭐⭐⭐
VIUDA, LA (Benny’s Video). 1992. Àustria / Suïssa. D.: Michael Haneke. G.: Michael Haneke. F.: Christian Berger. I.: Arno Frisch, Angela Winkler, Ulrich Mühe, Ingrid Strassner. P.: Langfilm / Wega Film. ■ +++++ +++++ +++++ ++++ +++. 105m. C. 1.66:1. ½
VIUDAS (Widows). 2018. Regne Unit / EUA. D.: Steve McQueen. G.: Gillian Flynn, Steve McQueen (Personatges: Lynda La Plante). F.: Sean Bobbitt. M.: Hans Zimmer. I.: Viola Davis, Michelle Rodriguez, Elizabeth Debicki, Colin Farrell, Brian Tyree Henry, Daniel Kaluuya, Liam Neeson, Robert Duvall, Cynthia Erivo. P.: 20th Century Fox / New Regency Pictures / See-Saw Films / Film 4. ■ El gran McQueen perd part de l’elegància i sequedat formal que va espurnejar a mig món per oferir-nos un entretingut thriller criminal amb clar aroma neoclàssic i reminiscències de James Gray, on les protagonistes liderades per l’Oscaritzada Viola Davis conformaran un grup de vídues que decideixen emprendre el gran robatori que els seus difunts marits no van poder dur a terme, tot treballant el collage emocional de forma atractiva, destacant-ne un terrorífic Daniel «Get Out» Kaluuya i alguna troballa marca de la casa com és la brillant el·lipsi de la mossegada a l’inici, si bé el conjunt requerirà un esforç de fe extra per digerir certs passatges o conductes, certament inversemblants. 129m. C. 2.39:1. : 42M.$ N: 75,8M.$ ⭐⭐⭐½
💡🎬 Basada en la sèrie de TV “Las Viudas” (1983), en la que Hans Zimmer ja va participar com a assitent del compositor Stanley Myers.
💡🎬 Primera pel·lícula de McQueen en què no apareix Michael Fassbender.
💡🎬 La gossa Olivia que apareix al film, de la raça West Highland Terrier, surt també a “Noche de Juegos”, del mateix any.
💡🎬 Tanera Marshall, especialista en dialectes que ja va treballar com a Dialect Coach a films tan rellevants com “Enemigos Públicos” o “El Sueño de Ellis”, va treballar de forma intensiva i individualitzada amb els actors i actrius per què assolíssin un dialecte de Chicago creïble.
VIVIR DE NOCHE (Live By Night). 2016. Estats Units. D.: Ben Affleck. G.: Ben Affleck (Novela: Dennis Lehane). F.: Robert Richardson. I.: Ben Affleck, Brendan Gleeson, Chris Messina, Zoe Saldana, Elle Fanning, Chris Cooper, Sienna Miller. P.: Warner Bros / Appian Way / Pearl Street Films. ■ L’Affleck actor, productor, guionista i protagonista crea el seu Padrino particular adaptant a Lehane, i ho fa de forma competent, destacant en les contundents i netes seqüències d’acció, però oblida que amb un actor amb més tècnica i rol físic, amb un guionista que no deixés tants forats de guió i polís la duració de la cinta i amb un productor que contractés a les persones adients per a tals tasques, hagués pogut fer un salt qualitatiu com a director assolint el film notable que no és. 129m. C. 2.35:1. ⭐⭐⭐