H

HABITACIÓN DE MARVIN, LA (Marvin’s Room). 1996. Estats Units. D.: Jerry Zaks. G.: Scott McPherson (Novel·La: Scott McPherson). F.: Piotr Sobocinski. M.: Rachel Portman. I.:  Meryl Streep, Diane Keaton, Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, Hume Cronyn, Dan Hedaya. P.: Miramax International et al. ■ Decepcionant drama sobre retrobades familiars carregades de vells rencors que, tot i comptar amb un repartiment atractiu i un DiCaprio rebel com les canes, no sap generar la suficient tensió dramàtica en una història que es va diluïnt progressivament, degut a una direcció inòcua i dèbil, per acabar remuntant, quan ja era massa tard, amb un desenllaç obert, suggerent i elegant. 106m. C. 1.85:1. ˜˜ ½

HALF NELSON. 2006. Estats Units. D.: Ryan Fleck. G.: Ryan Fleck, Anna Boden. F.: Andrij Parekh. M.: Broken-Social-Scene. I.:  Ryan Gosling, Shareeka Epps, Anthony Mackie, Monique Curnen, Deborah Rush. P.: ThinkFilm. ■ Un magistral Gosling interpreta amb veracitat i molts matissos a un fracassat professor d’institut adicte a les drogues que va de mal en pitjor i acaba mantenint una relació amb una alumna negra que, precisament, haguès disparat l’interés del film si no fos perque no està del tot ben resolta, abocant-nos a un desenllaç que havia de ser un punt de partida per la història que veritablement ens interessa. 106m. C. 1.85:1. ˜˜˜

HALLOWEEN II. 1981. Estats Units. D.: Rick Rosenthal. G.: John Carpenter, Debra Hill (Personatges: John Carpenter, Debra Hill). F.: Dean Cundey. M.: John Carpenter. I.:  Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence, Charles Cyphers, Jeffrey C. Kramer. P.: Universal Pictures / Dino de Laurentiis. ■ Una sorprenent continuació del clàssic, que en molts sentits gairebé el supera en la seva construcció d’una atmosfera fosca i angoixant, d’una sola nit (de Halloween), en la que el retornat Michael Myers llueix una resistència sobre humana i està decidit a pentinar l’hospital del poble en la cerca de la jove veïna que l’obsessiona (Curtis) i que, analitzada amb cura, permet llegir una clara influència en la posterior «The Terminator» (1984). 92m. C. 2.35:1. ‘: 2,5M.$ N: 25,5M.$ ˜˜˜ ½

HAROLD Y SU MANUAL DE SECUESTRO (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

HELLBOUND: HELLRAISER 2. 1988. Regne Unit / Estats Units. D.: Tony Randel. G.: Peter Atkins (Història: Clive Barker). F.: Robin Vidgeon. M.: Christopher Young. I.: Clare Higgins, Ashley Laurence, Kenneth Cranham, Imogen Boorman, Sean Chapman, William Hope, Doug Bradley. P.: Film Futures / New World Pictures / Troopstar. ■ Més brutal i malsana que la primera, aquesta continuació recupera als mateixos personatges i ens descobreix un nou cenobita d’allò més delirant, en un non-stop de tortures que s’acosta bastant a la idea d’infern, però no encerta en alguns dels efectes especials i es recrea en una trama obtusa i intrincada, carent de sentit, que ni el mateix mestre del relat d’horror modern, Clive Baker, deu tenir gaire clara. 97m. (88m.). C. 1.85:1. ˜˜˜

HELLRAISER. 1987. Regne Unit. D.: Clive Barker. G.: Clive Barker (Novel·la: Clive Barker). F.: Robin Vidgeon. M.: Christopher Young. I.: Andrew Robinson, Clare Higgins, Ashley Laurence, Sean Chapman, Oliver Smith. P.: Cinemarque Entertainment BV / Film Futures / Rivdel Films. ■ Adaptació de la novel·la del mateix autor que va fer cèlebre a un extrany bestiari de l’inframón, capitanejats per en Pinkhead, un cenobita amb el rostre ple d’agulles, i que ens submergiria en una espiral d’horror malsà i sanguinolent amb la ja mítica escena de l’home escorxat que regenera la seva pell, i esdevendria un clàssic del gènere per un Barker que posteriorment s’embarcaria en dos films més, «Races de Nit» i «El Senyor de les il·lusions», gens menyspreables. 94m. (86m.). C. 1.85:1. ˜˜˜˜

HEREDITARY. 2018. Estats Units. D.: Ari Aster. G.: Ari Aster. F.: Pawel Pogorzelski. M.: Colin Stetson. I.:  Toni Collette, Gabriel Byrne, Alex Wolff, Milly Shapiro, Ann Dowd. P.: PalmStar Entertainment / Windy Hill Pictures. ■ Excepcional òpera prima d’horror que creua subgèneres com el de fantasmes i el cinema de sectes satàniques en el si d’una família marcada per la diabòlica figura de la difunta àvia, que renunciarà a l’estridència tot optant per la cocció lenta, la construcció de personatges, un treball descomunal amb els actors (destacant a una brillant Collette o a l’estranya Milly Shapiro), un ús exquisit de la càmera potenciant el fora de camp i els llargs i virtuosos plans com ja ho havien fet «It Follows» o «La Bruja», i un desenllaç on el director descarregarà tota la tensió i malestar acumulats en forma de catarsi col·lectiva que no serà del grat de tothom. 127m. C. 2.00:1. ˜˜˜˜½

HERMANOS POR PELOTAS (Step Brothers). 2008. Estats Units. D.: Adam McKay. G.: Will Ferrell, Adam McKay. F.: Oliver Wood. M.: Jon Brion. I.:  Will Ferrell, John C. Reilly, Mary Steenburgen, Richard Jenkins, Adam Scott. P.: Apatow Productions. ■ Malparida i agosarada fins al fet denunciable, aquesta nova obra de la factoria Apatow sobre dos germanastres de 40 encara no independitzats i que es profanen un odi mutu que exterioritzen boicotejant el romanç dels seus pares, que tot just s’acaben de conèixer, ofereix un crescendo descollonant de gags entre els quals trobarem perles com la seqüència en què l’inspirat Will Ferrell toca la sagrada bateria del seu enemic amb els testicles. 98m. (106m.). C. 2.35:1. ‘: 65M.$ N: 128,1M.$ ˜˜˜˜

HÉROES EN EL INFIERNO (Only the Brave). 2017. Estats Units. D.: Joseph Kosinski. G.: Ken Nolan, Eric Warren Singer. F.: Claudio Miranda. M.: Joseph Trapanese. I.:  Josh Brolin, Miles Teller, Jeff Bridges, James Badge Dale, Taylor Kitsch,Jennifer Connelly, Andie MacDowell. P.: Columbia Pictures et al. ■ Basant-se en la tragèdia de l’incendi de Granite Mountain, al 2013, el director de «Oblivion» canvia radicalment de registre amb aquest acadèmic però contundent drama de bombers amb brots d’espectacularitat i la sort de tornar a veure junts als enormes Brolin i Bridges, demostrant, a jutjar pels crèdits finals, no haver perdut la seva obsessió per la idea del doble i confirmant la importància de no informar-se dels autèntics fets abans de visionar la cinta. 134m. C. 2.39:1. ‘: 38M.$ N: 25,4M.$ ˜˜˜ ½

HIGH RISE (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

HIJOS DE LOS HOMBRES (Children of Men). 2006. Estats Units / Regne Unit / Japó. D.: Alfonso Cuarón. G.: Alfonso Cuarón et al. (Novel·la: P.D. James).. F.: Emmanuel Lubezki. M.: John Tavener. I.:  Clive Owen, Julianne Moore, Michael Caine, Chiwetel Ejiofor, Peter Mullan. P.: Universal Pictures et al. ■ El millor film d’en Cuarón, superant fins i tot a la posterior «Gravity», suposa una fita en la ciència ficció distòpica i narra l’epopeia d’un home qualsevol que, com si es tractés del Cary Grant de «Con la muerte en los Talones (1959), es trobarà enmig d’un joc del gat i el ratolí per protegir a l’única dona embarassada d’una Londres sumida en el caos, els atemptats bomba, i l’Apartheid, elaborant un bonic cant a la vida en el sensacional instant del naixement del nadó i atresorant plans seqüència (alguns d’ells falsos) tan virtuosos i sofisticats que ens retornaran la il·lusió que crèiem haver oblidat en clàssics com «2001» o «Blade Runner». 109m. C. 1.85:1. ‘: 76M.$ N: 70M.$ 0/mmm ˜˜˜˜½

HILO INVISIBLE, EL (Phantom Thread). 2017. Estats Units. D.: Paul Thomas Anderson. G.: Paul Thomas Anderson. F.: Paul Thomas Anderson. M.: Jonny Greenwood. I.:  Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville. P.: Annapurna Pictures et al. ■ Una vegada més, el talent i estil d’Anderson transformen una història aparentment simple (la unió de dues persones de personalitats oposades) en un exercici de precisió gestual i intensitats invisibles sota una virtuosa posada en escena, amb un  incommensurable Day-Lewis que s’hauria d’haver emportat l’Oscar que finalment va caure en l’irritable Gary Oldman de «El instante más oscuro». 130m. C. 1.85:1. ˜˜˜˜

HIMNO DE BATALLA (Battle Hymn). 1957. Estats Units. D.: Douglas Sirk. G.: Vincent B. Evans, Charles Grayson (Llibre: Dean Hess). F.: Russell Metty. M.: Frank Skinner. I.:  Rock Hudson, Anna Kashfi, Martha Hyer. P.: Universal Pictures. ■ Considerat un film menor del director, la història autobiogràfica de Dean Hess, aquí interpretat amb cor per Hudson, sobre l’aviador que no ha superat el trauma d’haver bombardejat una escola plena de nens i que durant la guerra de Corea decidirà, ara reconvertit en pastor, tornar per salvar els nens d’un orfenat i sortir així de la foscor i el turment, una mena de purgatori que Sirk, en una obra igualment transcendentalista, però més en la línia espiritual de «Obsesión» (1954), envernissarà amb el seu característic tractament explosiu del color i romanç impossible. 108m. C. 2.35:1. ˜˜˜½

HISTORIA DE VIOLENCIA, UNA (A History of Violence). 2005. EUA. D.: David Cronenberg. G.: Josh Olson (Novel·la gràfica: John Wagner, Vince Locke). F.: Peter Suschitzky. M.: Howard Shore. I.:  Viggo Mortensen, Maria Bello, William Hurt, Ed Harris, Ashton Holmes. P.: New Line Cinema. ■ Film fascinant que es desmarca, parcialment, de l’univers cronenberguià previ, tot i tornar a obsessionar-se amb el tema de la crisi identitària de l’home contemporani, per acabar confeccionant a foc lent un riquíssim estudi de personatge en la figura d’un ressuscitat Mortensen, que haurà de defensar la seva nova família d’un obscur passat que truca a la seva porta, encarnat per uns fascinants Harris i Hurt, uns personatges que el ja habitual Howard Shore dota amb les seves notes d’una simbiosi perfecta entre transcendentalisme i misteri inquietant. 96m. C. 1.85:1. ‘: 32M.$  N: 60,7M.$ ˜˜˜˜ ½

HISTORIAS DE FANTASMAS (Ghost Stories). 2017. Regne Unit. D.: Jeremy Dyson, Andy Nyman. G.: Jeremy Dyson, Andy Nyman. F.: Ole Bratt Birkeland. M.: Haim Frank Ilfman. I.:  Martin Freeman, Alex Lawther, Jill Halfpenny, Andy Nyman, Paul Whitehouse. P.: Warp Films et al. ■ Amb una estructura d’antologia d’horror ideal per Halloween, aquesta interessant i divertida òpera prima comença com a possible història de fantasmes que el protagonista, un científic escèptic, haurà de desmitificar per acabar derivant en un drama sobre els fantasmes del passat, que pot fer més por, i ja en última instància, afegint una capa més amb els fantasmes de la mateixa ment, donant sentit a l’enginyosa frase promocional de “el cervell només veu el que vol veure”. 98m. C. 2.39:1. ‘: – $ N: 135.000 $ ˜˜˜

HOMBRE DE LARAMIE, EL (The Man from Laramie). 1955. EUA. D.: Anthony Mann. G.: Philip Yordan, Frank Burt. F.: Charles Lang Jr. M.: George Duning. I.:  James Stewart, Arthur Kennedy, Donald Crisp, Cathy O’Donnell, Aline MacMahon, Wallace Ford. P.: Columbia Pictures. ■ Un dels millors westerns de Mann, amb algunes de les més brillants seqüències d’acció mai vistes al gènere, similituds amb «Raíces Profundas» (1953) en la caracterització del misteriós i solitari heroi i un inspirat Arthur Kennedy interpretant a un home sanguisola, aquell que farà el possible per heretar unes terres que no li pertoquen, en una lluita constant contra el seu costat més fosc. 103m. C. 2.35:1. ‘: – N: 3,3M.$ ˜˜˜˜½

HOMBRE DE LAS PISTOLAS DE ORO, EL (Warlock). 1959. EUA. D.: Edward Dmytryk. G.: Robert Alan Aurthur (Novela: Oakley Hall). F.: Joseph MacDonald. M.: Leigh Harline. I.:  Richard Widmark, Henry Fonda, Anthony Quinn, Dorothy Malone, Dolores Michaels, Wallace Ford, DeForest Kelley. P.: 20th Century Fox. ■ Fascinant exemple de western modern que flirteja clarament amb l’amor pseudohomosexual, treballant una trama de dependència emocional amb una brillant parella formada per Fonda-Queen, però profunditzant també en qüestions com el compromís pel deure amb un Widmark indecís capaç de brillar com les estrelles, o l’obsessió per la venjança encarnada per la infravalorada actriu de mirada penetrant i celles gruixudes, Dorothy Malone, en un conjunt que ens regalarà diversos clímaxs finals, tot allargant el plaer d’acompanyar a tants personatges secundaris complexos i a unes pistoles d’or invisibles que tindran el seu minut de glòria en l’inesperat duel final. 122m. C. 2.35:1. ‘: 2,4M.$  N: 3,7M.$ ˜˜˜˜

i Dmytryk Va negar posteriorment que el tractament de la relació gay fos intencionat.

i Wydmark i Fonda van coincidir en 4 films més: “La Conquista del Oeste” (1962),  “Montaña Rusa” (1967), “Brigada Homicida” (1968) i “El Enjambre” (1978).

HOMBRE DEL OESTE, EL (Man of the West). 1958. Estats Units. D.: Anthony Mann. G.: Reginald Rose. F.: Ernest Haller. M.: Leigh Harline. I.:  Gary CooperJulie LondonLee J. CobbArthur O’ConnellJack Lord. P.: Ashton Productions / Walter Mirisch Productions. ■ +++++++. 103m. C. 2.35:1. ‘: – N: 3,3M.$ ˜˜˜˜ ½

HOMBRE INVISIBLE, EL (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

HOMBRE MÁS BUSCADO, EL (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

HOMBRE PERFECTO, EL (Un homme Idéal). 2015. França. D.: Yann Gozlan. G.: Yann Gozlan, Guillaume Lemans, Grégoire Vigneron. F.: Antoine Roch. M.: Cyrille Aufort. I.:  Pierre Niney, Ana Girardot, Ludovic Berthillot. P.: 2425 Films et al. ■ ++ ++++ ++++ +++++. 104m. C. 2.35:1. ˜˜˜½

HONDO. 1953. Estats Units. D.: John Farrow. G.: James Edward Grant (història: Louis L’Amour). F.: Robert Burks, Archie Stout. M.: Hugo Friedhofer. I.:  John Wayne, Geraldine Page, Ward Bond. P.: Warner Bros. ■ ++ ++++ ++++ ++ ++ ++++ ++++ ++++ +++++. 83m. C. 1.37:1. ˜˜˜

HORA DECISIVA, LA (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

HORIZONTES LEJANOS (Bend of the River). 1952. Estats Units. D.: Anthony Mann. G.: Borden Chase (Novel·la: William Gulick). F.: Irving Glassberg. M.: Hans J. Salter. I.:  James Stewart, Arthur Kennedy, Rock Hudson, Julia Adams, Lori Nelson,Harry Morgan, Jay C. Flippen. P.: Universal International Pictures. ■ Una altra de les joies de Mann, que en aquest cas, i a diferència de films com «Winchester 73» (1950) o «El Hombre de Laramie» (1955), defineix a un heroi, novament interpretat per Stewart, que ja no busca obsessivament la venjança, sinó redimir-se d’un passat com a assassí atracador mitjançant la protecció desinteressada que li presta a un grup de colons que pretenen instal·lar-se en una regió inhòspita d’Oregon, acorralats pels buscadors d’or que els trepitgen els talons, punt de partida en el qual destacaran els impressionants enquadraments del paisatge muntanyós i del riu, la forta presència de temes com l’amor o la moral, però sobretot de la redempció, així com la inclusió d’un secundari de luxe com és Arthur Kennedy, que aportarà complexitat al tractament de personatges funcionant com l’antítesi del nostre heroi. 91m. C. 1.37:1. ‘: – N: 3,5M.$ ˜˜˜˜½

HOST, THE (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

HOSTAGE (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

HOSTEL. 2005. Estats Units. D.: Eli Roth. G.: Eli Roth. F.: Milan Chadima. M.: Nathan Barr. I.:  Jay Hernández, Derek Richardson, Eythor Gudjonsson, Barbara Nedeljakova, Takashi Miike, Eli Roth. P.: Lions Gate Films / Next Entertainment / Raw Nerve. ■ Un joves que fan turisme sexual a La República Txeca cauen en les xarxes d’una organització criminal que els posa al servei d’un «Gran Hermano» de tortures per milionaris depravats, en aquesta cinta polèmica, malsana i gratuïta que ens regalarà un cameo del gran Takashi Miike. 94m. C. 2.39:1. ˜˜˜

HOSTILES. 2017. EUA. D.: Scott Cooper. G.: Scott Cooper, Donald E. Stewart. F.: Masanobu Takayanagi. M.: Max Richter. I.:  Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi, Jesse Plemons, Rory Cochrane, Adam Beach, Ben Foster. P.: Entertainment Studios Motion Pictures / Waypoint Entertainment / Le Grisbi Productions. ■ Cooper demostra que el gènere del western continua ben viu, i ho fa amb aquesta història descarnada sobre un oest salvatge i nihilista que arrenca amb una tremendament dolorosa escena de familicidi a la qual no estem acostumats, i acaba amb una elegant i bellíssima seqüència que no només ens remet als orígens del cinema, sinó també a un llunyà oest que comença a mirar cap a un futur on l’aniquilació de la població indígena es durà a terme d’una forma més estratègica i intel·ligent. 134m. C. 2.35:1. ‘: 39M.$  N: 40,9M.$ ˜˜˜˜

HUELLA, LA (Sleuth). 2007. EUA. D.: Kenneth Branagh. G.: Harold Pinter (Obra de Teatre: Anthony Shaffer). F.: Haris Zambarloukos. M.: Patrick Doyle. I.:  Michael Caine, Jude Law. P.: Sony Pictures Classics et al. ■ Remake de l’adaptació de Mankiewicz (1972) que, tot i repetir Michael Caine, un dels actors que millor aguanta un llarg primer pla, en aquest cas adoptant el paper del marit cornut, i regalar-nos Jude Law una atractiva actuació com a putrefacte detectiu de veu ronca, es troba molt lluny de l’alçada de l’original, amb una sofisticada direcció d’art que refreda en excés el seu visionat, i malgrat tenir una duració de 40 minuts menys que l’anterior, boicoteja constantment una satisfacció que no acaba d’arribar doncs mai aconseguim entrar del tot en el joc plantejat, el que acaba fent d’aquesta còpia més innecessària que pagar el lloguer d’una propietat. 88m. C. 2.35:1. ‘: – $  N: 4,8M.$ ˜˜

HUSH (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½