I

I AM A HERO. 2015. Japó. D.: Shinsuke Sato. G.: Akiko Nogi (Manga: Kengo Hanazawa). F.: Roger Campredon. M.: Nima Fakhrara. I.:  Yô Ôizumi, Masami Nagasawa, Miho Suzuki, Kasumi Arimura, Nana Katase. P.: Toho Pictures et al. ■ Extraordinària i divertidíssima adaptació del sobrevalorat manga de Hanazawa que ret homenatge al «Zombi» de Romero centrant l’acció en un centre comercial infestat de morts vivents que no paren de repetir allò que estàven fent just abans de ser contagiats. 126m. C. 2.35:1. ˜˜˜˜

I AM MOTHER. 2019. Austràlia. D.: Grant Sputore. G.: Michael Lloyd Green. F.: Steve Annis. M.: Dan Luscombe, Antony Partos. I.:  Clara Rugaard, Hilary Swank, Luke Hawker, Tahlia Sturzaker, Jacob Nolan. P.: Penguin Empire / Rhea Films / Southern Light Alliance / Southern Light Films (DIS.: Netflix). ■ Netflix continua apostant per productes de gènere amb una notable factura visual i premisses sòlides, i ho fa amb una atractiva peça de sci-fi ambientada en un futur postapocalíptic on la humanitat ha desaparegut i un robot auto nomenat Mare es dedica a la criança dels últims embrions humans, tot establint una relació entre la nena protagonista i l’androide d’allò més interessant, però quan la irrupció del misteriós personatge encarnat per Hilary Swank faci derivar la proposta cap al Thriller psicològic i, en última instància, coneguem el desitjat univers exterior, és on el debutant Sputore perdrà gas i no sabrà aprofitar el seu ajustat pressupost per captivar-nos fora del búnquer, tot i les moltes al·lusions a l’univers literari del gran Isaac Asimov. 113m. C. 2.35:1. ˜˜˜

IMPACTO (Blow Out). 1981. Estats Units. D.: Brian De Palma. G.: Brian De Palma. F.: Vilmos Zsigmond. M.: Pino Donaggio. I.:  John Travolta, Nancy Allen, John Lithgow, Dennis Franz. P.: Filmways Pictures / Cinema 77. Thriller profundament manierista i virtuós que va suposar el particular «Blow Up» d’en DePalma, a més d’un canvi de registre per Travolta, com a enregistrador de foleys i ambients per pel·lícules que descobreix una trama d’assassinat darrere d’una de les seves gravacions i que planteja, de forma creativa i única, una reflexió entorn de la importància del so vers la imatge, és a dir, tot un cant al cinema sonor. 108m. C. 2.39:1. ˜˜˜˜

IMPERIAL DREAMS (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

INCENDIES. 2010. Canadà / França. D.: Denis Villeneuve. G.: Valérie Beaugrand-Champagne, Denis Villeneuve (Obra: Wajdi Mouawad). F.: André Turpin. M.: Grégoire Hetzel. I.:  Lubna Azabal, Mélissa Désormeaux-Poulin, Maxim Gaudette, Rémy Girard, Abdelghafour Elaaziz, Allen Altman, Mohamed Majd. P.: PHI Films / micro_scope / TS Productions. ■ ++++++++++ ++++++. 131m. C. 1.85:1. ˜˜˜˜˜

INCERTA GLÒRIA. 2017. Catalunya. D.: Agustí Villaronga. G.: Agustí Villaronga, Coral Cruz (Novel·la: Joan Sales). F.: Josep M. Civit. M.: Marcús Jgr. I.:  Marcel Borrás, Nuria Prims, Oriol Pla, Bruna Cusí, Juan Diego, Fernando Esteso. P.: Massa d’Or Produccions. ■ Notable adaptació de la colpidora i extensa novel·la de Joan Sales que sap seleccionar la part més emotiva de la història (la relació amorosa a 4 bandes entre dos amics republicans, la dona d’un d’ells i la «vídua» d’un falangista), excloure’n la dimensió més històrica i bèl·lica, i deixar-hi la sensibilitat, de vegades fosca i pertorbadora, de Villaronga, per no mencionar a la Carlana, la perversa dona aranya esplèndidament interpretada per Núria Prims. 115m. C. 2.35:1. ˜˜˜½

INDEPENDENCE DAY. 1996. Estats Units. D.: Roland Emmerich. G.: Dean Devlin, Roland Emmerich. F.: Karl Walter Lindenlaub. M.: David Arnold. I.:  Will Smith, Jeff Goldblum, Bill Pullman. P.: 20th Century Fox. ■ Un dels millors films d’Èmmerich (o dels menys dolents) que, tot i el conegut patriotisme, demostra un ús de maquetes enginyós i espectacular amb una invasió alienígena que té entre les seves millors cartes la de gairebé no mostrar als aliens i la de les notes d’humor d’un inspirat Will Smith que 3 anys després acabaria mostrant tot el seu limitat potencial  amb «Men in Black». 145m (154m). C. 2.35:1. ˜˜½

INFERNAL AFFAIRS (JUEGO SUCIO) (Infernal Affairs). 2002. Hong Kong. D.: Andrew Lau, Alan Mak. G.: Felix Chong, Alan Mak. F.: Andrew Lau. M.: Kwong Wing Chan. I.:  Tony Leung Chiu-Wai, Andy Lau, Eric Tsang, Kelly Chen, Sammi Cheng,Edison Chen, Anthony Wong. P.: Media Asia / Basic Pictures. ■ Notable i trepidant cinta sobre un policia, en Tony Leung, que ha d’infiltrar-se en una banda mafiosa capitanejada per l’Andy Lau, que va esdevenir icònica del nou cinema hongkonés pel joc d’ironies dramàtiques en les identitats dels protagonistes i per l’impecable factura tècnica i artística, motivant dues continuacions inferiors i un remake a l’altura per part d’en Martin Scorsese. 101m. (97m). C. 2.35:1. ˜˜˜˜

INFIERNO AZUL (The Shallows). 2016. Estats Units. D.: Jaume Collet-Serra. G.: Anthony Jaswinski. F.: Flavio Martínez Labiano. M.: Marco Beltrami. I.:  Blake Lively, Óscar Jaenada, Brett Cullen, Sedona Legge. P.: Columbia Pictures / Ombra Films / Weimaraner Republic Pictures. ■ El barceloní i prolífic Collet-Serra continua la seva exitosa carrera a Hollywood amb una història sobre un vis-a-vis entre una jove turista i un tauró gegant a una platja mexicana que no aporta absolutament res al génere però sí una mala estona pels amants de les emocions fortes. 86m. C. 2.35:1. ˜˜½

INFIERNO EN LA TIERRA (China Girl). 1942. Estats Units. D.: Henry Hathaway. G.: Ben Hecht (Història: Darryl F. Zanuck). F.: Lee Garmes. M.: Hugo Friedhofer, Alfred Newman. I.:  Gene Tierney, George Montgomery, Lynn Bari, Victor McLaglen, Alan Baxter. P.: 20th Century Fox. ■ Injustament maltractada per la seva condició de film de propaganda davant l’entrada dels ianquis en la 2ª Guerra Mundial, aquesta àgil i competent combinació de cinema Noir i bèl·lic amb el melodrama d’espies disposa d’un arc de personatges ben atípic amb l’espavilat i cínic fotògraf interpretat per Montgomery, d’uns diàlegs tan masclistes com enginyosos, d’unes esporàdiques però impressionants seqüències d’acció i d’alguns paral·lelismes ben curiosos amb la «Casablanca» de Curtiz, estrenada el mateix any, que permeten transfigurar la mítica frase en un «sempre ens quedarà Mandalay». 95m. B/N. 1.37:1.  ˜˜˜½

INFILTRADO EN EL KKKLAN (BlacKkKlansman). 2018. Estats Units. D.: Spike Lee. G.: Spike Lee, Kevin Willmott, David Rabinowitz, Charlie Wachtel (Llibre: Ron Stallworth). F.: Chayse Irvin. M.: Terence Blanchard. I.:  John David Washington, Adam Driver, Topher Grace, Laura Harrier, Ryan Eggold, Corey Hawkins, Robert John Burke, Alec Baldwin. P.: Blumhouse Productions et al. ■ El fill d’en Denzel Washington protagonitza amb traça aquest atrevit, intermitentment excitant i polèmic film antiracista que ens atrapa mitjançant la història del negre que s’infiltra en una banda del KKK d’un poblet de Colorado amb l’ajuda del carismàtic Adam Driver, però el desenvolupament descafeïnat, amb un humor que sembla més reprimit que un jove verge al que li han fet bullying, la falta d’obstacles reals o el clímax de l’explosió no semblen fer el pes d’una obra que apuntava més alt, sobretot per un memorable pròleg amb Baldwin donant un descollonant discurs neo-nazi i un epíleg que, per molt tendenciós que pugui resultar, posa el dit a la llaga. 135m. C. 2.39:1. ‘: 15M.$ N: 25,6M.$ ˜˜˜

i El director de la molt aclamada «Déjame Salir» (2017), Jordan Peele, co-produeix la pel·icula amb Spike Lee.

INFILTRADOS (The Departed). 2006. Estats Units. D.: Martin Scorsese. G.: William Monahan (Remake: Alan Mak, Felix Chong). F.: Michael Ballhaus. M.: Howard Shore. I.:  Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson, Mark Wahlberg, Vera Farmiga, Alec Baldwin, Martin Sheen, Ray Winstone. P.: Warner Bros. ■ Remake de l’original hongkonès «Infernal Affairs», que Scorsese porta al seu terreny, el del drama criminal artesà, fent funcionar com un rellotge un engranatge farcit de girs sorpresius i falses pistes, on destaca un repartiment de luxe amb un excel·lent secundari com és en Martin Sheen, en les postimetries de la seva carrera. 151m. C. 2.39:1. ˜˜˜˜

INFINITO, EL (The Endless). 2017. EUA. D.: Justin Benson, Aaron Moorhead. G.: Justin Benson. F.: Aaron Moorhead. M.: Jimmy Lavalle. I.:  Aaron Moorhead, Justin Benson, Tate Ellington, Callie Hernandez, James Jordan, Lew Temple. P.: Snowfort Pictures / Pfaff & Pfaff Productions / Love & Death Productions. ■ La nova obra dels directors de la notable «Spring» (2014) planteja un curiós encreuament entre cinema de ciència-ficció i el thriller de sectes, construint un discurs entorn de la necessitat de la fe en un context de crisi de l’esperit humà, encarnada en un parell de joves fracassats que, tot retornant al campament sectari del qual van escapar fa molts anys, descobreixen un univers amb lleis pròpies, una mena de zona Tarkovskiana on la vida eterna és possible i que podrem connectar amb el món de les tenebres vist al manga Berserk, un plantejament excitant que no acabarà d’executar-se de forma adient per culpa d’un pressupost insuficient i un tram final que s’allunya de la plausibilitat de la sci-fi més racional per flirtejar amb la fantasia, incloent-hi un element voyeur com són les cintes de gravacions. 100m. (111m.). C. 2.35:1. ‘: 1M.$ N: 943.271$ ˜˜˜

INGRID GOES WEST. 2017. Estats Units. D.: Matt Spicer. G.: David Branson Smith, Matt Spicer. F.: Bryce Fortner. M.: Nick Thorburn. I.:  Aubrey Plaza, Elizabeth Olsen, O’Shea Jackson Jr., Wyatt Russell. P.: Star Thrower Entertainment / 141 Entertainment / Mighty Engine. ■ Interessantíssima història sobre una adicta a les xarxes socials que marxa a Califòrnia seguint-li la pista a una popular instagrammer per sentir-se part important del seu univers, trajectòria dibuixada amb una estructura de psycho-killer però, i aquí rau l’atractiu de la proposta, amb un to de comèdia negríssima que la fan tan divertida com incòmoda, mentre assistim a la progressiva degradació de la malaltissa Ingrid. 98m. C. 2.35:1. ˜˜˜½

INHALE. 2010. EUA. D.: Baltasar Kormákur. G.: Walter A. Doty III, John Claflin. F.: Óttar Gudnason. M.: James Newton Howard. I.:  Will Smith Diane Kruger, Dermot Mulroney, Rosanna Arquette, Sam Shepard, Jordi Mollà. P.: 26 Films. ■ Drama de ritme trepidant sobre uns pares disposats a tot per tal d’aconseguir uns pulmons que salvin la vida de la seva filla, però potser no a qualsevol preu, tenint en compte el sorprenent i valent desenllaç que ens prepara el finlandès Kormákur. 83m. C. 2.35:1.  ˜˜˜½

INTERCAMBIO, EL (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

INTOCABLES DE ELIOT NESS, LOS (The Untouchables). 1987. EUA. D.: Brian De Palma. G.: David Mamet (Novel·les: Oscar Fraley, Eliot Ness). F.: Stephen H. Burum. M.: Ennio Morricone. I.:  Kevin Costner, Sean Connery, Robert De Niro, Andy García, Charles Martin Smith, Billy Drago, Patricia Clarkson. P.: Paramount Pictures. ■ Irregular clàssic desbordant de carisma en les caracteritzacions de Sean Connery i Robert De Niro o en la intrusiva i ambivalent, però meravellosa música de Morricone, amb seqüències memorables com la del tiroteig a càmera lenta en les escales de l’estació de tren, que fan que ens oblidem de la poca credibilitat de tot plegat, des dels forats de guió o algunes pèssimes actuacions secundàries fins a la falta de concreció en el to, per acabar atorgant-li, a canvi, la categoria de plaer culpable de culte. 119m. C. 2.35:1. ‘: 25M.$ N: 76M.$ ˜˜˜˜

i Guanyadora d’un Oscar (Millor Actor Secundari per a Sean Connery) i 3 nominacions (Art, Vestuari i Música Original).

INTRUDERS. 2015. Estats Units.

INTRUSOS, LOS (The Uninvited). 1944. EUA. D.: Lewis Allen. G.: Dodie Smith, Frank Partos (Novel·la: Dorothy Macardle). F.: Charles Lang. M.: Victor Young. I.:  Ray Milland, Ruth Hussey, Donald Crisp, Cornelia Otis Skinner, Dorothy Stickney, Gail Russell. P.: Paramount Pictures. ■ Notable film fantàstic que va anar un pas més enllà en el subgènere de les cases encantades establint regles bàsiques com la de generar una atmosfera inquietant a través de l’art, la planificació i la fotografia (brillant joc de llums d’en Lang) sense perdre de vista uns personatges que van desvelant a poc a poc un passat que justifica l’aparició del fantasma de la mare emprenyada, destacant interpretacions com la de la seva filla atemorida, Gail Russell, generant una tensió lloable, donada la seva antiguitat, i servint de precedent per films contemporanis com «Dos Hermanas», de Kim Jee-Woon. 99m. B/N. 1.37:1.  ˜˜˜½

INVASION DE LOS ULTRACUERPOS, LA (Invasion of the Body Snatchers). 1978. Estats Units. D.: Philip Kaufman. G.: W.D. Richter (Novel·la: Jack Finney). F.: Michael Chapman. M.: Denny Zeitlin. I.:  Donald Sutherland, Brooke Adams, Leonard Nimoy, Jeff Goldblum, Veronica Cartwright, Don Siegel, Robert Duvall. P.: Solofilm. ■ Probablement la millor adaptació que s’ha fet de la novel·la de Jack Finney, aquesta segona part perd la fredor esgarrifosa del blanc i negre de l’original de Don Siegel, però guanya en un colossal repartiment, en uns brillants efectes especials per crear les mutacions dels éssers de l’espai que han vingut a colonitzar la raça humana, i en un treball de càmera i tractament de so d’allò més encertats, plens d’expressivitat, que acaben capturant millor que mai la idea de paranoia en una societat que ha viscut la Segona Gran Guerra i la posterior Guerra Freda. 115m. C. 1.85:1. ‘: 3,5M.$ N: 24,9M.$ (EEUU). ˜˜˜˜

IRRATIONAL MAN. 2015. Estats Units. D.: Woody Allen. G.: Woody Allen. F.: Darius Khondji. M.: Ramsey Lewis. I.:  Joaquin Phoenix, Emma Stone, Jamie Blackley, Parker Posey, Ethan Phillips. P.: Sony Pictures Classics / Gravier Productions. ■ Allen crea una obra misteriosa i tocada per la màgia que imprimeix Phoenix al seu professor existencialista i desencantat, mentre que la sobrevalorada Emma Stone, amb el seu rostre esgotador, i el desafortunat gir narratiu produït per un assassinat a l’equador de la cinta fan derivar la història cap al terreny del drama criminal de baixa intensitat, perdent l’ocasió d’arrodonir una relació alumna-professor que començava a captivar-nos. 95m. C. 2.35:1. ˜˜˜

ISLA DE LAS ALMAS PERDIDAS, LA (Island of Lost Souls). 1932. Estats Units. D.: Erle C. Kenton. G.: Waldemar Young, Philip Wylie (Novel·la: H.G. Wells). F.: Karl Struss. M.: Arthur Johnston, Sigmund Krumgold. I.:  Charles Laughton, Bela Lugosi, Richard Arlen, Leila Hyams, Kathleen Burke. P.: Paramount Pictures. ■ La més brillant de les adaptacions de l’obra d’ H.G. Wells desprèn gairebé tanta màgia com el King Kong original, narrant l’expedició naufragada en l’illa del doctor Moreau (inoblidable Charles Laughton) on els accidentats visitants descobriràn els polèmics experiments de fusió entre humans i animals perpetrats per l’idealista i desquiciat doctor, tenyint-lo tot d’una boirina i sensació de fantastique clàssic molt particular, tot superant els treballs de l’Universal i generant una relació molt atractiva entre el protagonista i una dona lleopard que arriba a fer-nos llàstima. 70m. B/N. 1.33:1.  ˜˜˜˜½

ISLA DEL DR. MOREAU, LA (The Island of Dr. Moreau). 1996. EUA. D.: John Frankenheimer. G.: Ron Hutchinson, Richard Stanely (Novel·la: H.G. Wells). F.: William A. Fraker. M.: Gary Chang. I.:  Val Kilmer, Marlon Brando, Fairuza Balk, David Thewlis, Ron Perlman, Mark Dacascos. P.: New Line Cinema. ■ Un dels films més criticats del director i massacrat per la crítica (si obviem «The Seaman»), aquesta actualització de l’obra de Wells, si bé deficient en la majoria d’aspectes, acaba esdevenint entranyable i gaudible per la variada fauna de monstres sorgits dels experiments entre humans i animals, els atractius efectes d’en Stan Winston i l’oportunitat única de veure a un ja desquiciat Marlon Brando interpretant a l’obscur i excèntric doctor com si encara es cregués el Coronel Kurtz d’ «Apocalypse Now». 96m. (99m.). C. 2.35:1. ˜˜½

ISLA DE PERROS (Isle of Dogs). 2018. Alemanya / EUA. D.: Wes Anderson. G.: Wes Anderson. F.: Tristan Oliver. M.: Alexandre Desplat. P.: American Empirical Pictures et al. ■ Amb l’experiència adquirida amb «Fantastic mr. Fox» (2009), Anderson ha creat l’experiència definitiva pel que fa a Stop-Motion, amb el romanticisme absurd propi d’un dels pocs poetes de la comèdia postmoderna neoclàssica que queden, aquella cool i falta de prejudicis, i ho ha fet amb un cant animalista que no oblida retre homenatge a la cultura japonesa i en particular a Kurosawa, referenciat en més d’una escena. 101m. C. 2.35:1.  ‘: – $ N: 63,8M.$. ˜˜˜˜½

IT. 1990. Estats Units. D.: Tommy Lee Wallace. G.: Lawrence D. Cohen, Tommy Lee Wallace (Novel·la: Stephen King). F.: Richard Leiterman. M.: Richard Bellis. I.:  Richard Thomas, John Ritter, Annette O’Toole, Harry Anderson, Tim Curry, Jonathan Brandis, Brandon Crane. P.: Warner Bros Television. ■ Adaptació del llibre de King que en format de doble episodi es va emetre directament a televisió per marcar a tota una generació de nens i joves que van tenir malsons amb l’esgarrifós pallasso Pennywise, i que elaborava una descripció de personatges d’allò més profunda, canalitzant traumes infantils com el dels abusos sexuals a través de la figura abstracta de la por, intel·ligentment encarnada en el monstre. 192m. C. 1.33:1. ˜˜˜

IT. 2017. Estats Units. D.: Andrés Muschietti. G.: Chase Palmer, Cary Joji Fukunaga, Gary Dauberman (Novel·la: Stephen King). F.: Chung Chung-hoon. M.: Benjamin Wallfisch. I.:  Bill Skarsgård, Jaeden Lieberher, Sophia Lillis, Finn Wolfhard, Wyatt Oleff, Jeremy Ray Taylor, Jack Dylan Grazer. P.: New Line Cinema. ■ Tota la càrrega metafòrica entorn dels traumes infantils que reapareixen en l’edat adulta i que tan bé aprofitava l’original a través de la figura del temible pallasso, es dilueix en aquest remake sofisticat però mancat d’ànima i, el que és més important, amb un excés d’efectes digitals que inutilitzen la capacitat torbadora d’una història que no està pas mal escrita. 135m. C. 2.39:1. ˜˜