L

LAGO SHIMMER. (Shimmer Lake). 2017. Estats Units. D.: Oren Uziel.    G.: Oren Uziel. F.: Jarin Blaschke. M.: Joseph Trapanese. I.: Rainn Wilson, Benjamin Walker, Wyatt Russell. P.: Footprint Features. ■ Thriller tragicòmic amb una narrativa inversa que acaba demostrant-se inútil, malgrat les influències coenianes. 83m. C. 1.78:1. ˜˜

LAND OF MINE (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

LARGA ES LA NOCHE (Odd Man Out). 1947. Regne Unit. D.: Carol Reed. G.: F.L. Green, R.C. Sherriff (Novel·la: F.L. Green). F.: Robert Krasker. M.: William Alwyn. I.: James Mason, Robert Newton, Cyril Cusack, F.J. McCormick, William Hartnell. P.: Two Cities Films. ■ Excel·lent i infravalorada cinta britànica, la millor del seu director, superant fins i tot a «El Tercer Hombre», que construeix una història sobre la supervivència desde la foscor, en el context implícit del conflicte de l’IRA, plena de troballes formals, com el mític pla de les pompes amb  sobreimpressió de rostres, i que sap integrar amb maestria el Noir americà, el cinema polític i el drama criminal amb rerefons redemptor d’una Esglèsia que sembla abandonar els nostres protagonistes en un desenllaç que és pura poesia de la bona. 116m. B/N. 1.37:1. ˜˜˜˜˜

LEVIATÁN (Leviafan). 2014. Rússia. D.: Andrey Zvyagintsev. G.: Oleg Negin, Andrey Zvyagintsev. F.: Mikhail Krichman. M.: Philip Glass. I.: Aleksey Serebryakov, Vladimir Vdovichenkov, Elena Lyadova, Anna Ukolova, Roman Madyanov, Lesya Kudryashova. P.: Non-Stop Productions et al. ■ Zviyazintev demostra en aquest excel.lent drama sobre la corrupció a l’actual Rússia de Putin que no té res a envejar-li al Bilge Ceylan de «Sueño de Invierno», fent-se amo i señor d’uns diàlegs incessants en boca d’uns actors exageradament naturals, i emprant el paissatge rural del nord com a retrat sobri  i alarmant d’una nació on el temps sembla haver-se congelat, juntament amb les aspiracions de la seva classe treballadora, ofegada sota litres i litres de vodka. 140m. C. 2.35:1. ‘: – $ N: 4,4M.$ ˜˜˜˜½

i Nominació a l’Oscar a la Millor pel·lícula de parla no anglesa.

LEÓN (EL PROFESIONAL) (Léon). 1994. França. D.: Luc Besson. G.: Luc Besson. F.: Thierry Arbogast. M.: Eric Serra. I.: Jean Reno, Natalie Portman, Gary Oldman, Danny Aiello, Samy Naceri, Peter Appel, Michael Badalucco. P.: Gaumont / Les Films du Dauphin production. ■ Obra mestra absoluta i indiscutible de la meva infància. 110m. (136m). C. 2.39:1. ‘: 16M.$ N: 45,5M.$ ˜˜˜˜˜

i +++++.

LEYENDAS DE PASIÓN (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

LIFE (VIDA) (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

LIFEFORCE, FUERZA VITAL (Lifeforce). 1985. Regne Unit. D.: Tobe Hooper. G.: Dan O’Bannon, Don Jakoby (Novel·la: Colin Wilson). F.: Alan Hume. M.: Henry Mancini. I.: Steve Railsback, Peter Firth, Frank Finlay, Mathilda May, Patrick Stewart. P.: Cannon Group / TriStar Pictures / Easedram Limited / Golan-Globus Productions. ■ El director de «La Matanza de Texas» (1974) no és capaç de gestionar adequadament el seu sobrat pressupost per ocultar la textura de Sèrie B descuidada que recorre aquest film de vampirs espacials que envaeixen la Terra amb propòsits similars als de «La invasión de los ladrones de cuerpos» (1958), però els desgavellats resultats, plens d’excessos, incongruències narratives o alguna seqüència tan hiperbòlica com la de les convulsions d’en Patrick Stewart (petó homoeròtic en fora de camp inclòs), i el lloable treball de John Dykstra als efectes especials, eviten llençar-la a la crema, tot convertint-la en una pel·lícula de culte especialment indicada pel visionat entre amics, sempre que les reserves de cervesa siguin generoses. 101m. (116m.). C. 2.35:1. ‘: 25M.$ N: 11,6M.$ ˜˜½

LIGA DE LA JUSTICIA (Justice League). 2017. EUA. D.: Zack Snyder. G.: Chris Terrio, Joss Whedon. F.: Fabian Wagner. M.: Danny Elfman. I.: Ben Affleck, Gal Gadot, Ezra Miller, Jason Momoa, Ray Fisher, Henry Cavill,Amber Heard, Amy Adams, Jeremy Irons,  Robin Wright, Diane Lane. P.: Warner Bros et al. ■ Lamentable continuació de «Batman v. Superman», inacabada per Snyder després del suïcidi de la seva filla i completada per Josh Whedon, que no deixa de ser una successió de capítols d’en Batman i la Wonder Woman reclutant herois per evitar la fi del món, però uns ridículs Cyborg i Aquaman, un desaprofitat Flash, el retorn forçat d’en Superman i un interminable i insípid clímax de videojoc cutre no salven de la crema el nou colapse de DC Comics sota el paraigua de la Warner. 120m. C. 1.85:1. ˜½

LLÉVAME A LA LUNA (Un plan parfait). 2012. França. D.: Pascal Chaumeil. G.: Laurent Zeitoun, Yoann Gromb. F.: Glynn Speeckaert. M.: Klaus Badelt. I.: Diane Kruger, Dany Boon, Alice Pol, Robert Plagnol, Jonathan Cohen. P.: Quad Productions / Scope Pictures / TF1 Films Production. ■ Divertida però previsible comèdia romàntica dels productors de «Intocable» que basa el seu principal atractiu en el carisma d’un acceptable Danny Bloom i que es segueix amb cert interés, sempre i quan s’estigui preparat/da per un guió esquemàtic, sovint ridícul, i pels principals vicis característics del gènere. 104m. C. 2.35:1. ˜˜½

LO IMPOSIBLE. 2012. Espanya. D.: J.A. Bayona. G.: Sergio G. Sánchez (Història: María Belón). F.: Óscar Faura. M.: Fernando Velázquez. I.: Naomi Watts, Ewan McGregor, Tom Holland, Geraldine Chaplin,Oaklee Pendergast, Samuel Joslin. P.: Apaches Entertainment / Telecinco Cinema. ■ Film de factura tècnica notable que li va obrir les portes de Hollywood a en Bayona (així com llançar la carrera del jove Tom Holland) i que prenia els fests reals de la família que va patir el brutal Tsunami del 2004 per elaborar un melodrama de marcat subratllat musical, amb llàgrimes assagurades per un target de mestresses de casa i amb unes seqüències d’inundacions impecablement realitzades al Parc Audiovisual de Terrassa. 114m. C. 2.35:1. ˜˜½

LOGAN (Tangerines). 2013. Estònia. D.: Peter Berg. G.: Matthew Sand, Matthew Carnahan. F.: Enrique Chediak. M.: Steve Jablonsky. I.: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Dylan O’Brien. P.: Summit Entertainment / Participant Media / di Bonaventura Pictures. ■ ++++++++++. 107m. C. 2.35:1. ‘: 110M.$ N: 118,2M.$ ˜˜˜½

LONG TIME DEAD (MUERTOS DEL PASADO) (Long Time Dead). 2002. Regne Unit. D.: Marcus Adams. G.: Eitan Arrusi, Daniel Bronzite, Chris Baker, Andy Day. F.: Nic Morris. M.: Don Davis. I.: Joe Absolom, Lara Belmont, Melanie Gutteridge, Lukas Haas, James Hillier. P.: Working Title Films / The Film Council / WT2. ■ No gaire encertada cinta de fantasmes que, inicialment, el primerenc Marcus Adams construeix de forma digna mitjançant una sessió de Ouija entre joves curts de gambals i uns bons ensurts que ràpidament es tornaran rutinaris quan la trama s’endinsi en la vinculació en els fets  del pare d’un dels joves i els seus avantpassats, moment en el qual haurem de decidir si suspendre la nostra credulitat i deixar-nos emportar per les variades i sanguinolentes morts a l’estil slasher o bé sintonitzar un altre contingut. 94m. C. 1.85:1. ‘: – $ N: 13.1M.$ ˜˜

LO QUE ESCONDE SILVER LAKE (Under the Silver Lake). 2018. EUA. D.: David Robert Mitchell. G.: David Robert Mitchell. F.: Mike Gioulakis. M.: Rich Vreeland. I.: Andrew Garfield, Riley Keough, Callie Hernandez, Topher Grace, Jimmi Simpson. P.: Michael De Luca Productions / Stay Gold Features / Vendian Entertainment. ■ +++ + ++++ +++ ++++. 139m. C. 2.35:1. ‘: 8,5M.$ N: 2M.$ ˜˜˜˜

LO QUE QUEDA DEL DÍA (The Remains of the day). 1993. EUA / Regne Unit. D.: James Ivory. G.: Ruth Prawer Jhabvala (Novel·la: Kazuo Ishiguro). F.: Tony Pierce-Roberts. M.: Richard Robbins. I.: Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Ben Chaplin. P.: Columbia Pictures / Merchant Ivory Production. ■ +++ +++++ ++++++ +++++++. 134m. C. 2.39:1. ‘: 15M.$ N: 23,2M.$ ˜˜˜˜

LUGAR TRANQUILO, UN (A quiet place). 2018. EUA. D.: John Krasinski. G.: Scott Beck, Bryan Woods, John Krasinski. F.: Charlotte Bruus Christensen. M.: Marco Beltrami. I.: Emily Blunt, John Krasinski, Millicent Simmonds, Noah Jupe. P.: Platinum Dunes / Sunday Night. ■ Intensa i fins a cert punt seductora mostra de terror de sèrie B amb mitjans de sèrie A que suposa la segona pel·lícula de l’actor John Krasinski (després de la interessant comèdia «Los Hollar») i que, malgrat tenir diversos problemes de ritme i no extreure’n tot el potencial de la premisa, ens deixa amb l’ai al cor durant bona part d’uns 90 minuts sense garebé cap diàleg on els ambients, efectes de so i silencis seràn els protagonistes d’unes criatures d’oïda ultra sensible i aspecte deutor d’ «Alien» i de «Silent Hill» que assetjaràn a una família que pretèn passar desapercebuda mentre intenta estendre el llinatge de la raça humana, tot narrat des d’una dimensió intimista i, per moments, melodramàtica. 90m. C. 2.39:1. ˜˜˜

LUKAS. 2018. França. D.: Julien Leclercq. G.: Jérémie Guez. F.: Robrecht Heyvaert. M.: François Roy, Jean-Jacques Hertz. I.: Jean-Claude Van Damme, Sami Bouajila, Sveva Alviti, Alice Verset, Sam Louwyck. P.: Atchafalaya Films et al. ■ Amè i tècnicament competent thriller criminal que suposa el retorn, entre tants bodris, del Van Damme actor des de “JVCD”, encarnant a un personatge castigat pel seu passat que, tot i les moltes deficiències de guió, o poca credibilitat d’alguns passatges com l’assalt a la base clandestina o el gir final agafat amb pinces, ofereix un desenllaç certament ambigu que en conjunt satisfarà als fans de l’actor belga, que ha descobert que un dels secrets de l’ofici, almenys pel que fa al seu cas particular, és treballar el posat hieràtic sense emfatitzar cap emoció, en la línia d’altres actors com Mark Wahlberg o el rei d’aquesta disciplina, Ryan Gosling. 94m. (D.C.: 87m.). 2.39:1. ‘: 3M.€ N: 404.000$ (EUA). ˜˜˜

i El famós bony que Van Damme té al cap i que sovint es converteix en una distracció pels espectadors, és aquí intel·ligentment aprofitat amb una ferida que es fa al principi de la pe·lícula.