OBLIVION. 2013. Estats Units. D.: Joseph Kosinski. G.: Joseph Kosinski, Michael Arndt, Karl Gajdusek (Còmic: Joseph Kosinski, Arvid Nelson). F.: Claudio Miranda. M.: Anthony Gonzalez, M.8.3, Joseph Trapanese. I.: Tom Cruise, Andrea Riseborough, Olga Kurylenko, Morgan Freeman, Nikolaj Coster-Waldau, Zoe Bell. P.: Universal Pictures / Chernin Entertainment. ■ Sci-fi amb un disseny de producció espectacular que reflexiona sobre la clonació i la memòria en el sí d’una terra devastada i segregada sota una dictadura a distància que semblà feta a mida per l’acartonat perfil d’en Tom Cruise i ens regalà, a banda de les sofisticades pinzellades introspectives, algunes contundents seqüències d’acció acompañades d’una banda sonora electrònica reminiscent dels 80. 124m. C. 2.39:1. ½
OCÉANOS DE FUEGO (Hidalgo). 2004. Estats Units. D.: Joe Johnston. G.: John Fusco. F.: Shelly Johnson. M.: James Newton Howard. I.: Viggo Mortensen, Omar Sharif, Zuleikha Robinson, Louise Lombard, Saïd Taghmaoui, Malcolm McDowell. P.: Touchstone Pictures / Casey Silver Productions / Dune Films. ■ Notable i infravalorada pel·lícula que respira un profund amor per l’aventura clàssica i la idea de l’heroi de principis i valors inmutables (entre els quals destaca el compromís amb els animals) que un carismàtic Mortensen portarà a bon port participant en la carrera de cavalls pel desert aràbig més excitant que haguem vist en molt de temps. 136m. C. 2.35:1. ½
OCULUS: EL ESPEJO DEL MAL (Oculus). 2013. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 109m. C. 1.85:1. : 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.).
ODIOSOS OCHO, LOS (The Hateful Eight). 2015. Estats Units. D.: Quentin Tarantino. G.: Quentin Tarantino. F.: Robert Richardson. M.: Ennio Morricone. I.: Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Tim Roth, Michael Madsen, Bruce Dern, Channing Tatum, Zoë Bell. P.: The Weinstein Company / Double Feature Films / FilmColony. ■ Segon homenatge que Tarantino ret al Spaguetti western, molt més satisfactori que «Django», que fa gala d’una èpica classicista brillant, una joia de banda sonora, y una gestió del ritme en llargues seqüències a la mateixa localització que constaten un retorn del mestre en plena forma. 167m. (187M.) C. 2.76:1.
OPEN WATER. 2003. Estats Units. D.: Chris Kentis. G.: Chris Kentis. F.: Chris Kentis, Laura Lau. M.: Graeme Revell. I.: Blanchard Ryan, Daniel Travis, Saul Stein. P.: Plunge Pictures LLC / Lions Gate Films. ■ Interessant i lloable excercici de tensió sostinguda en el mig de l’oceà atlàntic on una parella de joves submarinistes abandonats se les hauràn de veure amb un grup de taurons molt letals, tot emprant de manera efectiva recursos visuals del génere del documental i dissimulant la manca de pressupost. 79m. C. 1.85:1.
OPERACIÓN ANTHROPOID (Anthropoid). 2016. Regne Unit. D.: John Frankenheimer. G.: Ehren Kruger. F.: Alan Caso. M.: Alan Silvestri. I.: Ben Affleck, Charlize Theron, Gary Sinise, Dennis Farina, Danny Trejo. P.: Dimension Films / Marty Katz Productions. ■ ++++ ++++ ++++++. 104m. (124m.). C. 2.35:1. : 42M.$ N: 23M.$ (EEUU.).
OPERACIÓN RENO (Reindeer Games). 2000. Estats Units. D.: John Frankenheimer. G.: Ehren Kruger. F.: Alan Caso. M.: Alan Silvestri. I.: Ben Affleck, Charlize Theron, Gary Sinise, Dennis Farina, Danny Trejo. P.: Dimension Films / Marty Katz Productions. ■ Un Frankenheimer encara en forma després de la seva notable Ronin, dirigeix amb l’ímpetu crispetaire de sempre un thriller criminal d’acció amb girs de guió poc creïbles però amb una amena posada en escena on destacarem els nevats paratges canadencs, un vilà com Sinise i sobretot a una jove i bellíssima Charlize Theron que ha d’interpretar el paper amb més matissos, el de femme fatale moderna. 104m. (124m.). C. 2.35:1. : 42M.$ N: 23M.$ (EEUU.).
OPERATION FINALE. 2018. Estats Units. D.: Chris Weitz. G.: Matthew Orton. F.: Javier Aguirresarobe. M.: Alexandre Desplat. I.: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Mélanie Laurent, Joe Alwyn, Nick Kroll, Greta Scacchi. P.: Automatik Entertainment / Metro-Goldwyn-Mayer. ■ Sorprèn que gent com Aguirresarobe i Weitz entreguin un producte per moments tan televisiu i poc cinematogràfic, però el que no sorprèn gens és trobar-nos captivats per un grup d’actors de la talla d’en Isaac, Kingsley i la Laurent reconstruint de forma molt dramatitzada la cerca i captura de l’arquitecte de l’Holocaust Jueu, Adolf Eichmann, i passar dues hores ben amenes amb la seva quasi amateur operació de cerca i captura, tot i els nombrosos paranys propis del film jueu de propaganda, que poden no agradar a més d’algú. 109m. C. 1.85:1. : 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.).
ORDEN: CAZA SIN CUARTEL (We walked by night). 1948. EUA. D.: Anthony Mann. G.: John C. Higgins, Crane Wilbur, Harry Essex. F.: John Alton. M.: Leonid Raab. I.: Richard Basehart, Scott Brady, Roy Roberts, Whit Bissell, Jack Webb. P.: Eagle-Lion Films. ■ ++++ ++++ +++++ ++. 79m. B/N. 1.37:1. : 24M.$ N: 18M.$ (EEUU.). ½
ORFEO (Orphée ). 1950. Estats Units. D.: Jean Cocteau. G.: Jean Cocteau. F.: Nicolas Hayer. M.: Georges Auric. I.: Jean Marais, Maria Casarès, François Périer, Marie Déa, Edouard Dermithe. P.: Films du Palais Royal / Andre Paulve Film. ■ Obra d’art tan captivadora com transformadora, tan lírica com encisadora, que pren la llegenda d’Orfeu per transformar-la en una història sobre els dimonis interiors que flagel·len l’artista, sobre la capacitat de l’amor de connectar el món dels vius amb el dels no vius, sobre la prohibició de mirar cara a cara la mort, etern tabú humà, sobre la realitat del fet cinematogràfic, precisament a través d’efectes primitius com la inversió dels temps o la càmera lenta, i, en última instància, sobre les possibilitats expressives (i suggestives) del cinema com a mitjà portador de les fantasies homoeròtiques d’un mortal irrepetible que, a través de la seva obra, esdevingué immortal. 95m. B/N. 1.37:1.
OTRA CARA DEL CRIMEN, LA (The Yards). 2000. Estats Units. D.: James Gray. G.: James Gray, Matt Reeves. F.: Harris Savides. M.: Howard Shore. I.: Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix, Charlize Theron, James Caan, Faye Dunaway, Ellen Burstyn. P.: Miramax International. ■ Infravalorada obra mestra que va reunir el millor de la fauna interpretativa de Hollywood, amb velles glòries com Burstyn, Dunaway o Caan i nouvinguts com Theron i el cara cartró Wahlberg (aquí molt notori), sota el paraigua d’un dels grans artesans neoclàssics amb veu pròpia de la indústria ianqui, per narrar l’eterna història del jove que en sortir de la presó pretén fugir de l’ambient que el va incriminar per tenir cura de la seva mare vídua, esdevenint un melodrama criminal fosc i descarnat, però amb l’habitual ètica i moral clar obscura del director, brillantment emfatitzada per la partitura del gran Howard Shore. 115m. C. 2.35:1. : 24M.$ N: 890.000$ (EEUU.). ½
OTRA TERAPIA PELIGROSA ¡RECAÍDA TOTAL! (Reindeer Games). 2000. Estats Units. D.: John Frankenheimer. G.: Ehren Kruger. F.: Alan Caso. M.: Alan Silvestri. I.: Ben Affleck, Charlize Theron, Gary Sinise, Dennis Farina, Danny Trejo. P.: Dimension Films / Marty Katz Productions. ■ ++++ ++++ +++. 104m. (124m.). C. 2.35:1. : 42M.$ N: 23M.$ (EEUU.).
OTRO HERMANO, EL (Pride & Prejudice). 2005. Regne Unit. D.: Joe Wright. G.: Deborah Moggach. (Novel·la: Jane Austen) F.: Roman Osin. M.: Dario Marianelli. I.: Keira Knightley, Matthew Macfadyen, Rosamund Pike, Carey Mulligan, Donald Sutherland. ■
++++ +++++ ++++++ ++++ ++++ +++
129m. C. 2.35:1. ½
ORGULLO Y PREJUICIO (Pride & Prejudice). 2005. Regne Unit. D.: Joe Wright. G.: Deborah Moggach. (Novel·la: Jane Austen) F.: Roman Osin. M.: Dario Marianelli. I.: Keira Knightley, Matthew Macfadyen, Rosamund Pike, Carey Mulligan, Donald Sutherland. ■
++++ +++++ ++++++ ++++ ++++ +++
129m. C. 2.35:1. ½
OUIJA: EL ORIGEN DEL MAL (Thirteen Ghosts). 2016. Estats Units. D.: Steve Beck. G.: Neal Marshall Stevens, Richard D’Ovidio (Història: Robb White). F.: Gale Tattersall. M.: John Frizzell. I.: Tony Shalhoub, Embeth Davidtz, Matthew Lillard, Shannon Elizabeth, Rah Digga. P.: Warner Bros et al. ■ +++ +++++. 91m. C. 1.85:1. : 42M.$ N: 68,4M.$
OVERLORD. 2018. Estats Units. D.: Julius Avery. G.: Billy Ray, Mark L. Smith (Història: Billy Ray). F.: Laurie Rose, Fabian Wagner. M.: Jed Kurzel. I.: Wyatt Russell, John Magaro, Bokeem Woodbine, Iain De Caestecker, Jacob Anderson. P.: Bad Robot / Paramount Pictures. ■ Exemplar i terrorífic tour de force bèl·lic que, com una muntanya russa, ens sacseja com ninots de tela acompanyant a uns soldats ianquis que, en la vigília del desembarcament de Normandia, han d’assaltar una antena de comunicacions blindada per una fortalesa nazi que experimenta retornant els morts a la vida, brindant-nos un nou concepte de zombis, molta sang, un ritme frenètic i una sensació de retorn a l’esperit carent de prejudicis i gamberro de clàssics com “Doce del Patíbulo” (1967) que no vèiem des de «Malditos Bastardos» (2009). 110m. C. 2.39:1. : 38M.$ N: 41,2M.$
OZARK. 2017-2018. Estats Units. D.: Bill Dubuque et al. G.: Bill Dubuque et al. F.: Ben Kutchins, Pepe Avila del Pino. M.: Danny Bensi, Saunder Jurriaans. I.: Jason Bateman, Laura Linney, Sofia Hublitz. P.: Netflix. ■ Sèrie sobrevalorada amb fortes influències de «Breaking Bad» que, liderada per un Jason Bateman en estat de gràcia, té un dels primers capítols més contundents i trepidants que es recorden, una fita malmesa amb decisions de guió cada cop més incomprensibles que acaben fulminant la suspensió de la credulitat de l’espectador. 56m. (2T – 13ep.) C. 2.0:1. ½